Imker-enquete

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
andreaneelissen
Berichten: 1
Lid geworden op: za 16 feb 2019, 12:37
Contacteer:

Imker-enquete

Bericht door andreaneelissen » za 16 feb 2019, 12:49

Beste imkers,
graag vraag ik van jullie om een enquete in te voeren over wat er moet gebeuren om de bijenstand op peil te houden. Ik hou namelijk mijn profielwerkstuk over bijen en de enquete is essentieel hiervoor.
link voor de enquete:

hartelijk bedankt voor het invullen van de enquete, groetjes Andrea Neelissen

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Imker-enquete

Bericht door tomer » za 16 feb 2019, 13:03

Ik veronderstel dat het enkel gaat over de honingbij en niet over de wilde bijen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Imker-enquete

Bericht door tomer » zo 17 feb 2019, 13:06

Ik had ook geen merkbare problemen...

Bombus
Berichten: 10
Lid geworden op: do 04 okt 2018, 10:05
Contacteer:

Re: Imker-enquete

Bericht door Bombus » do 21 feb 2019, 08:27

wat er moet gebeuren om de bijenstand op peil te houden?

Nou, ik maak mezelf er misschien niet populair mee maar minder imkers (dus minder honingbijen) zou een stapje in de goede richting zijn als je het mij vraagt.
En natuurlijk meer biodiversiteit (ook meer diversiteit in de landbouw) en stoppen met het gebruik van schadelijke bestrijdingsmiddelen.
En misschien subsidies voor boeren om b.v. 5 á 10% van hun grond in te zaaien met wilde bloemenmix?

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Imker-enquete

Bericht door JanvdR » do 21 feb 2019, 18:21

Bombus schreef:wat er moet gebeuren om de bijenstand op peil te houden?

Nou, ik maak mezelf er misschien niet populair mee maar minder imkers (dus minder honingbijen) zou een stapje in de goede richting zijn als je het mij vraagt.
En natuurlijk meer biodiversiteit (ook meer diversiteit in de landbouw) en stoppen met het gebruik van schadelijke bestrijdingsmiddelen.
En misschien subsidies voor boeren om b.v. 5 á 10% van hun grond in te zaaien met wilde bloemenmix?
Je hebt je zin al gekregen. Er zijn, volgens de statistieken, weliswaar meer imkers maar minder bijenvolken.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Bombus
Berichten: 10
Lid geworden op: do 04 okt 2018, 10:05
Contacteer:

Re: Imker-enquete

Bericht door Bombus » do 21 feb 2019, 19:51

Ik heb niets tegen imkers of honingbijen, begrijp me niet verkeerd.
Maar het gaat slecht met de wilde bij in grote delen van Nederland en de honingbij is daar onbedoeld mede schuldig aan.

Ik heb een grote bijvriendelijke tuin en tel regelmatig de bijen op de verschillende bloemen (soort dagboek).
En of ik nu tel op de krokussen in Februari, op de de Spirea in Juli of op de Hedera in November, bijna altijd zijn het honingbijen die een meerderheid vormen.
Er is dus wél degelijk sprake van voedselconcurrentie tussen honingbijen en wilde bijen.
En dat is dus feitelijk oneerlijke concurrentie omdat wilde bijen geen imker hebben om op terug te vallen.

Nogmaals; niets tegen imkers of honingbijen maar het is wel iets om over na te denken. :wink:

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Imker-enquete

Bericht door Fish » vr 22 feb 2019, 10:51

Hallo Bombus, dat de honingbijen een meerderheid vormen impliceert natuurlijk niet direct dat er voedselconcurrentie is. Misschien dat er simpelweg niet veel wilde bijen op de krokus, spirea of hedera vliegen. De krokus lijkt mij bijvoorbeeld veels te vroeg voor een solitaire bij. Je zou eerder naar gele composieten of de wilg moeten kijken. Je kent hem vast wel, maar als wilde bijen fan moet je het boek van Pieter van Breugel gelezen hebben, echt een aanrader.

Lippe

Re: Imker-enquete

Bericht door Lippe » vr 22 feb 2019, 11:08

Gaan we weer met deze discussie... :roll:

Bombus
Berichten: 10
Lid geworden op: do 04 okt 2018, 10:05
Contacteer:

Re: Imker-enquete

Bericht door Bombus » vr 22 feb 2019, 11:10

Hoi Fish, voor b.v. metselbijen is de krokus inderdaad te vroeg (vliegen vooral op fruitbomen als appel, peer en pruim), maar neem (aard)hommelkoninginnen; die vliegen zeer veel op krokus.
En de akkerhommel b.v. vliegt weer zeer veel op blauwe spirea.

En natuurlijk; mijn observaties zijn niet persé representatief voor heel Nederland maar ik zie toch wel een verschil met een aantal jaren terug.
Allereerst minder bijen in totaal per plant per observatie, maar het percentage honingbijen ten opzichte van wilde bijen is wel groter geworden (in mijn tuin).

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten