Overzicht wintersterfte 2018-19

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Overzicht wintersterfte 2018-19

Bericht door Hans van der Post. » di 21 mei 2019, 12:13

!Hans.

Lippe

Re: Overzicht wintersterfte 2018-19

Bericht door Lippe » wo 22 mei 2019, 13:25

Opmerkelijk dat de NOS de uitslag al weet, terwijl er nog niets op de site van de NBV te lezen is.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Overzicht wintersterfte 2018-19

Bericht door Fish » wo 22 mei 2019, 14:30

Deze uitslag is een dag of twee geleden door Wageningen gepubliceerd, dus zo opmerkelijk vind ik het niet.

Lippe

Re: Overzicht wintersterfte 2018-19

Bericht door Lippe » wo 22 mei 2019, 15:46

Ik heb het niet over Wageningen, maar over de NBV. De NBV had aangekondigd de uitslag bekend te maken. Blijkbaar zijn de cijfers al daar, maar is er nog geen verslag van gemaakt zoals voorgaande jaren.
Bijvoorbeeld 2017/2018: https://www.bijenhouders.nl/files/downl ... 018def.pdf

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Overzicht wintersterfte 2018-19

Bericht door Hans van der Post. » wo 22 mei 2019, 21:55

Wees blij dat je hier de uitslag kunt lezen. :dance:
!Hans.

DoubleDutch
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 10:20
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Overzicht wintersterfte 2018-19

Bericht door DoubleDutch » do 23 mei 2019, 11:20

Hans van der Post. schreef:Wees blij dat je hier de uitslag kunt lezen. :dance:
Hans, heb je een idee dat dit een reëel beeld geeft van het één en ander?

Zou het ook zo kunnen zijn dat bijvoorbeeld de zachte winter hier meer invloed op heeft gehad dan wordt aangegeven. BTW : Ik schrik telkens van onze weilanden hier die vaak zo groen zijn als een biljartlaken.

Ik heb echter persoonlijk een beetje moeite om de "conclusies" te doorgronden en vergelijk te maken met andere jaren.

Kortom : niet sceptisch maar ( zoals alles dat ons via de media bereikt) wel kritisch over het onderzoek en de "vertaalslag" (net als de info over de ijsberen-overlast op Nova Zembla : die had Willem Bartensz al).

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Overzicht wintersterfte 2018-19

Bericht door Fish » do 23 mei 2019, 11:51

Er is maar één conclusie genoemd, en dat is dat er minder bijen dood zijn. Verder wordt er niet ingegaan op oorzaken of wat dan ook (verstandig), maar ik durf persoonlijk wel te beweren dat de zachte winter de grootste dan wel de enige variabele is geweest. Andere oorzaken zullen min of meer constant zijn gebleven ten opzichte van voorgaande jaren. Bram Cornelissen kan zo'n uitspraak natuurlijk niet doen, want wetenschappelijk ongefundeerd.

De weilanden zijn voor mij ook een probleem, heb de pech midden in de polders te wonen. Eén grote groene woestijn.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Overzicht wintersterfte 2018-19

Bericht door Hans van der Post. » do 23 mei 2019, 13:56

Moet het dan wetenschappelijk worden opgetekend? Door Professor Dr
Citaat: Bram Cornelissen
"De mate waarin wintersterfte optreedt, is een indicatie van de gezondheid van bijenvolken", zegt Bram Cornelissen tegen Omroep Gelderland. Hij is bijenonderzoeker bij Wageningen University & Research (WUR). De oorzaak van de daling is niet onderzocht.

Volgens de onderzoeker spelen externe oorzaken zoals ziektes of gif voor gewassen een rol, maar is ook het bewustzijn toegenomen. De afgelopen jaren steeg het aantal imkers en zij worden ook steeds professioneler. "Het begint altijd met het goed houden van dieren. Dat is het belangrijkst."

Hij Heeft gelijk.
!Hans.

DoubleDutch
Berichten: 51
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 10:20
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Contacteer:

Re: Overzicht wintersterfte 2018-19

Bericht door DoubleDutch » do 23 mei 2019, 15:09

Hans van der Post. schreef:Moet het dan wetenschappelijk worden opgetekend? Door Professor Dr
Citaat: Bram Cornelissen
"De mate waarin wintersterfte optreedt, is een indicatie van de gezondheid van bijenvolken", zegt Bram Cornelissen tegen Omroep Gelderland. Hij is bijenonderzoeker bij Wageningen University & Research (WUR). De oorzaak van de daling is niet onderzocht.

Volgens de onderzoeker spelen externe oorzaken zoals ziektes of gif voor gewassen een rol, maar is ook het bewustzijn toegenomen. De afgelopen jaren steeg het aantal imkers en zij worden ook steeds professioneler. "Het begint altijd met het goed houden van dieren. Dat is het belangrijkst."

Hij Heeft gelijk.
Maar in feite zegt het dus niets anders dan alleen dat de nominale sterfte (aantal volken) is afgenomen bij de geenqueteerde imkers. Kortom : een headcount, niets meer en niets minder.

Als je de oorzaken niet onderzoekt en benoemt heb je daar toch niet zo heel veel aan om het op die wijze te vergelijken? Of vergis ik me?

Natuurlijk begint alles bij het goed houden van dieren. Ik neem echtet aan dat de geenqueteerden allemaal aangesloten leden zijn die ieder jaar worden geenqueteerd, dus dat zit vast wel goed.

Zoals gezegd : Ik probeer alleen de waarde van het onderzoek / artikel te plaatsen.
Persoonlijk schat ik die niet zo hoog in.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Overzicht wintersterfte 2018-19

Bericht door Hans van der Post. » do 23 mei 2019, 16:23

`Het is mij duidelijk.
Oja nog een ding het imkerblad is digitaal te lezen.
Je kunt daar vanaf 1981 over de varroa lezen.
Klik "Groentjes" aan zie boven.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten