Imkers niet blij met Glyfosfaat

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Jaap v.Popering » di 04 jun 2019, 06:55

vdiesveld schreef:
Nee, dat denk ik ook niet, maar laten we kritisch blijven naar elkaar.
Dat vind ik ook .
Heb je al overwogen om te stoppen met je mogelijk gevaarlijke hobby ?
Het is mogelijk dat je voordat je bij je bijen komt gestoken wordt met mogelijk desastreuze gevolgen .
Mogelijk krijg je slechts overlast door zwellingen , maar mogelijk ook een allergische reactie met mogelijk ernstige gevolgen .
Mogelijk valt je bloeddruk weg en als je dan alleen bent komt mogelijk andere hulp te laat .
Enkele keren per jaar komt het voor dat iemand komt te overlijden als gevolg van een bijensteek .

Je wilt nog weten wat ik over de klimaatsverandering denkt ...
Laat ik nu blij zijn dat deze opgewarmd is en wij niet meer in de ijstijd leven .
Je moet je vooral bezorgd maken over de CO 2 uitstoot en alle voertuigen dienen over te stappen op elektrische motoren , vóórdat er minder brandstof op te pompen is zodat Jan met de hoge hoed met zijn vliegtuig verder kan , die stoten namelijk helemaal niets uit . de werkelijke reden hiervoor is dat er boven geen laadpalen zijn .

Ik zou best willen weten waar jij op baseert dat ik een voorbeeldfunctie heb .

vdiesveld

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door vdiesveld » di 04 jun 2019, 09:40

Jaap v.Popering schreef:
Heb je al overwogen om te stoppen met je mogelijk gevaarlijke hobby ?
Sorry Jaap, maar ik vind dit een behoorlijk merkwaardige vergelijking. De steek van een bij, wat de gevolgen voor mij ook moge zijn, is toch van een heel andere orde van grootte, dan de gevolgen van glyfosfaat op insecten en het ecosysteem. Ik ben niet allergisch gelukkig, maar ik kan mij daar prima tegen wapenen door de juiste kleding te dragen, een epipen bij mij te hebben, of gewoon te stoppen met imkeren. Tegen de gevolgen van glyfosfaat in het milieu, kan ik als persoon op dit moment helemaal niks doen, omdat Bayer gewetenloos dat spul blijft verkopen, terwijl heel veel onderzoeken van onafhankelijke universiteiten aantonen, dat het schadelijk is voor heel veel dingen. Maar helaas is er zoveel geld mee gemoeid en zijn dus de belangen voor veel mensen zo enorm groot, dat het in alle toonaarden ontkend wordt.
Maar gelukkig staat het op dit moment wel 2-0 voor gerechtigheid, want al twee keer hebben rechters miljoenen aan schadeclaims uitgekeerd aan mensen die Bayer hebben aangeklaagd, omdat zij zeggen dat glyfosfaat kankerverwekkend is. Honderden rechtzaken gaan nu volgen. En het enige antwoord van Bayer is op dit moment dat volledig ongefundeerde rapport (er zit namelijk helemaal geen wetenschappelijk onderzoek achter) van de EPA, waar mensen aan het roer staan die er alle belang bij hebben dat Bayer overeind blijft. Elke weldenkende rechter gaat gehakt maken van dat rapport. Dat rapport waar jij mee schermt.
Jouw uitspraken zijn net zo ongefundeerd, omdat jij vanaf het begin van deze discussie aan het roepen bent dat glyfosfaat niet schadelijk is, omdat jij niets bijzonders ziet aan jouw bijen. Vind je zelf dat zo'n uitspraak hout zaagt?
Met voorbeeldfunctie bedoel ik al jouw vele jaren aan imkerservaring. Dat was bedoeld als compliment, want ik denk dat je een enorme kennis en ervaring bezit als het gaat om bijen en bijenhouden. Er zullen veel mensen zijn, waaronder ikzelf, die dingen van je leren door de dingen die je zegt. Mensen zullen sneller dingen van jou aannemen dan een imker die net begonnen is. En juist daarom moet je vind ik extra voorzichtig zijn, als het gaat om dit soort dingen waar we het nu over hebben. Je roept heel stellig allerlei dingen, maar het enige bewijs waar je mee komt is een eigen subjectieve waarneming, en een rapport dat rammelt aan alle kanten. Een eindje terug in deze discussie heb ik gezegd dat ik een aantal wetenschappelijke artikelen kan laten zien, waarin aangetoond is dat glyfosfaat schadelijk is voor insecten en andere levende systemen. Franschman heeft ook al een voorbeeld gegeven van de invloed op bijen, dat was een gedegen onderzoek van een Amerikaanse universiteit. Jij gaf als reactie daarop dat je tientallen onderzoeken kunt laten zien die het tegendeel bewijzen. Kun je mij die laten zien? Kun je mij er 1 laten zien? En dan wel 1 van een onafhankelijk instituut als een universiteit en niet van een bureau dat ingehuurd is door Bayer zelf graag.
Laatst gewijzigd door vdiesveld op di 04 jun 2019, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door oldtimer » di 04 jun 2019, 10:28

vdiesveld schreef:
Jaap v.Popering schreef:
Nee hier gaan wij samen niet uitkomen .
Ze proberen Bayer te helpen in hun rechtzaken die tegen ze zijn aangespannen hiervoor. Bepaalde mensen hebben er erg veel belang bij (lees: verdienen er ongelooflijk veel geld mee) om Bayer gezond te houden.

De opmerkingen dat er veel geld een verdiend wordt hoor je bijna altijd in dit soort discussie. Dat is ook zo ongeveer het enige ware argument. :lol:
Maar, vraag ik mij dan af, wat is er mis met veel geld verdienen. Al eens nagedacht over de enorme verdienste in de klimaat en milieu lobby.

En Jaap is een uitstekende leermeester, hij zegt wat hij vind, op grond van een enorme ervaring en studie, daar hoeft niemand zich voor te schamen.
Alexander (Lex)

vdiesveld

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door vdiesveld » di 04 jun 2019, 10:58

oldtimer schreef:
De opmerkingen dat er veel geld een verdiend wordt hoor je bijna altijd in dit soort discussie. Dat is ook zo ongeveer het enige ware argument.
Maar, vraag ik mij dan af, wat is er mis met veel geld verdienen. Al eens nagedacht over de enorme verdienste in de klimaat en milieu lobby.

En Jaap is een uitstekende leermeester, hij zegt wat hij vind, op grond van een enorme ervaring en studie, daar hoeft niemand zich voor te schamen.
Dat geld verdienen het enige argument is, is niet waar. Zoals ik steeds aangeef: er zijn heel veel wetenschappelijke studies, die aantonen dat glyfosfaat schadelijk is. Jij denkt ook net als Jaap dat dat niet zo is, begrijp ik?
Daarnaast heb ik niks tegen geld verdienen, maar wel tegen heel veel geld verdienen ten koste van leven (die insecten waar we het hier de hele tijd over hebben) en het ecosysteem. Ik vind het nogal egoistisch, gezien de toekomstige generatie die zeer waarschijnlijk met alle ellende opgezadeld wordt. Het DDT verhaal is hier ook al genoemd, hebben we daar niets van geleerd?
Ik ben het met je eens dat Jaap een enorme ervaring heeft, maar hij moet geen dingen roepen zonder enig fundament. En ik denk ook dat hij prima in staat is om zelf te antwoorden.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door tomer » di 04 jun 2019, 11:12

Dat Jaap geen directe schade ziet aan zijn bijen wil natuurlijk niet zeggen dat het product geen schade veroorzaakt. Bijen vliegen niet op kapot gespoten gras, tenzij misschien voor water. Er zijn gelukkig nog wel meer dieren dan enkel bijen, allerlei leven dat wel leeft in zo'n grasveld. En uiteindelijk komen de stoffen toch wel in de bodem en in het grondwater terecht. Het komt dan ook in jouw voedsel en in jouw drinkwater terecht en in dat van je kinderen en kleinkinderen.
25% van de bevolking sterft tegenwoordig aan kanker. Ik zeg niet dat het allemaal de schuld is van glyfosfaat, maar kunnen we wel stellen dat we niet meer in een gezonde wereld leven? De lucht, het water, de bodem, alles is tegenwoordig wel verontreinigd met allerlei stoffen die jarenlang werden gebruikt en waarvan men pas later de schadelijke gevolgen kende of toegaf na onderzoeken en rechtzaken. Ik zie de boeren hier ook dikwijls hun velden besproeien en vraag me dan af, is dat nu echt nodig? Wordt er niet teveel en zonder noodzaak gespoten? Kan dat niet anders, of is dat te moeilijk of te duur om onkruiden te bestrijden zonder chemische troep? Ze zullen wel weten wat ze doen, kan je dan denken, maar helaas is dat niet altijd zo.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Jaap v.Popering » di 04 jun 2019, 12:05

tomer schreef:. Ik zie de boeren hier ook dikwijls hun velden besproeien en vraag me dan af, is dat nu echt nodig? Wordt er niet teveel en zonder noodzaak gespoten? Kan dat niet anders, of is dat te moeilijk of te duur om onkruiden te bestrijden zonder chemische troep? Ze zullen wel weten wat ze doen, kan je dan denken, maar helaas is dat niet altijd zo.
Jazeker kan dat anders . Heb jij soms nog een dochter of schoondochter om op de knietjes te komen helpen .
Voor een zeer laag salaris natuurlijk ook de boeren moeten lange weken maken om nog iets te kunnen verdienen met onkruid verwijderen . .

Ik heb de dame onherkenbaar gemaakt .

MELD JE AAN .
gtr.JPG

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door tomer » di 04 jun 2019, 12:14

Dat het voor landbouwers gemakkelijker en goedkoper is om te spuiten dan te wieden begrijp ik. Maar om nu het voorbeeld van hierboven (rond jouw bijenstal) te nemen: is het echt nodig om ook de aanpalende gronden kapot te spuiten om het verspreiden van eventuele onkruiden tegen te gaan? Terwijl maaien gewoon hetzelfde effect heeft. Of nog beter: omploegen en er bvb klaver zaaien.
Ik denk dat gemakzucht het dikwijls haalt van gezond boerenverstand.
Er wordt ook dikwijls preventief gespoten tegen vanalles, routineus, ook omdat men zo is opgeleid en om geen eventuele verliezen te riskeren.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Jaap v.Popering » di 04 jun 2019, 15:06

tomer schreef: Ik denk dat gemakzucht het dikwijls haalt van gezond boerenverstand.
.
Ja .....tegenwoordig is men direct van oordeel dat boeren hun bedrijf niet op orde hebben .
Wanneer zij door middel van spuiten binnen de Nederlandse wetgeving inplaats van een uur onkruid handmatig te verwijderen , het in 5 minuten met de spuit kunnen hebben zij een uurtje dat moeder de vrouw binnen kan blijven .

Ook in de landbouw heeft een uur slechts zestig minuten .

Maar ja .....in Nederland gaan wij graag op de stoel van iemand anders zitten .

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door Jaap v.Popering » di 04 jun 2019, 15:47

vdiesveld schreef:

Jouw uitspraken zijn net zo ongefundeerd, omdat jij vanaf het begin van deze discussie aan het roepen bent dat glyfosfaat niet schadelijk is, omdat jij niets bijzonders ziet aan jouw bijen. Vind je zelf dat zo'n uitspraak hout zaagt?

En dan wel 1 van een onafhankelijk instituut als een universiteit en niet van een bureau dat ingehuurd is door Bayer zelf graag.

Ik zou wel eens willen weten wie er werkelijk betrouwbaar is , De hand wast de vinger schoon . Ook de natuurorganisaties inclusief de vlinder stichting zijn niet objectief in deze .

Ik stel voor dat wij hier een veldproef opstellen .
Ik zal de bijen kosteloos ter beschikking stellen .
Jullie huren grond en spuiten dat met round up ( binnen de Nederlandse wetgeving ) en de schade aan de bijenvolken is voor mijn rekening .

In het lab is niet alles vast te stellen en daar worden meestal 10 voudige consentraties gebruikt .


Het zal wel net als met Henk Tennekes uitlopen op 0,0 Die heb ik ook uitgenodigd maar ook die vond een gedegen veldproef niet nodig .

Die presteerde het zelfs om in 2009 nog aan een onderzoek naar de bijensterfte te beginnen terwijl in 2003 de oorzaak al bekend was .. Als klap op de vuurpijl wist hij in 2016 de werkelijke oorzaak van de verdwijnziekte nog niet aan elkaar te schrijven . Wel predikte hij al 7 jaar dat deze veroorzaakt werd door de Neonicotinoiden .

Geloofwaardig ??? Wie of wat is er nog te geloven wat men allemaal beweerd ?? .....Mag ik in mijn eigen waarnemingen geloven .

Voor een duidelijk beeld even op de foto klikken
T-4 .jpg

vdiesveld

Imkers niet blij met Glyfosfaat

Bericht door vdiesveld » di 04 jun 2019, 20:16

Jaap v.Popering schreef:
Ik zou wel eens willen weten wie er werkelijk betrouwbaar is , De hand wast de vinger schoon . Ook de natuurorganisaties inclusief de vlinder stichting zijn niet objectief in deze .

T-4 .jpg
Waarom begin je steeds over de vlinderstichting? Ik heb je al uitgelegd dat zij de resultaten van een onderzoek bespreken, dat gedaan is aan een universiteit. Een redelijk objectief en onafhankelijk instituut lijkt mij. Er is op verschillende universiteiten al onderzoek gedaan naar de effecten van glyfosfaat. En die resultaten zijn behoorlijk eenduidig: het is best wel schadelijk spul. Natuurlijk zijn de uitspraken die natuurorganisaties doen gekleurd, net zoals land- en tuinbouw organisaties ook roepen wat het best in hun straatje past. Maar die heb ik in deze discussie nooit aangehaald, ik heb het steeds over objectief en onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. Vind je het erg als ik die iets geloofwaardiger vind dan jouw persoonlijke subjectieve waarnemingen?
Zullen we bij de schadelijkheid van glyfosfaat op bijen blijven, en het niet plotseling over Henk Tennekes en de verdwijnziekte hebben?
Je gaat niet meer in op mijn vraag of je me een onderzoek kon laten zien, waarin wordt getoond dat glyfosfaat niet schadelijk is voor insecten? Daar kon je er volgens eigen zeggen tientallen van laten zien. Of zijn het aantekeningen, gebaseerd op eigen waarnemingen?

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten