Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door jjmvaningen » wo 19 jun 2019, 16:33

Ze bestrijken met gemak 28 vierkante kilometer terrein, hongerige honing­bijen. Als imkers kasten vlak bij natuurgebieden plaatsen, dan weten ze feilloos waar ze moeten zijn. Maar die honingbijen bedreigen de wilde bij.
zie ook: https://www.trouw.nl/groen/hongerige-ho ... ~adb20d95/

Wil Brans
Berichten: 27
Lid geworden op: zo 03 jan 2016, 11:08
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Eindhoven Noord
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door Wil Brans » wo 19 jun 2019, 16:41

De krant brengt leugens in het land. Oud spreekwoord dat volgens mij hier van toepassing us.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door A.A. Staals » wo 19 jun 2019, 17:11

Wil Brans schreef:De krant brengt leugens in het land. Oud spreekwoord dat volgens mij hier van toepassing us.
Elke "Boswachter" heeft zijn eigen speeltuin en daar moet iedereen uitblijven.
Je beschermt niets door honingbijen te weren, je moet zorgen dat de biotoop in stand blijft. Heel veel wilde bijen hebben andere bloemen nodig dan honingbijen. Getallen van 350 soorten in Nederland klinkt heel aardig, maar dit is wel alles opgeteld. Elk gebied kent maar een aantal soorten.
Maar hoe zit het met vogels en vlinders bv is dat een ander probleem of heeft dat ook te maken met veranderende biotopen.

ad staals

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door gijs.v » do 20 jun 2019, 06:41

Het lijkt wel of de zwarte Piet langzaam naar de honingbijen gaat. Alsof de honingbij schuldig is aan de terugloop aan insecten. En dat de krant voor dit soort polariserende artikelen ingezet moet worden, baart mij zorgen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door Tieme » do 20 jun 2019, 08:14

Dat is een heel logische reactie op het eerdere nieuws dat de honingbij bedreigd zou worden met uitsterven. Nu dit eigenlijk niet zo blijkt te zijn, verplaatst het naar de solitaire bijen en hommels. Want, mensen willen het probleem niet opgeven. Net zo zwartgallig als de schrijver Celine, moet je haast wel concluderen dat mensen verslaafd zijn aan problemen en slecht nieuws. Vervolgens krijgt de honingbij nu onder uit de zak omdat ze niet op uitsterven staat. Zij wordt nu veranderd van troetelinsect tot deel van het probleem.

Het was dus beter geweest als de honingbij wel bijna uitstierf is dan de scheve conclusie. Mensen en media zijn aparte fenomenen.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door Fish » do 20 jun 2019, 09:36

Ik denk dat er wel iets moet gebeuren aan het opkopen van percelen naast natuurgebieden om hier massaal kasten neer te zetten, om de kast-limieten van de gebiedsbeheerders te omzeilen. Kan je zeggen wat je wilt, dit is een kwalijke ontwikkeling.

Natuurlijk, het Tenerife onderzoek is puur cherry picking (excuses voor Anglicisme). Voor dit onderzoek, zijn er vele die het tegendeel beweren. De werkelijke invloed van de honingbij op de wilde bij staat nog lang niet vast. Maar vertel mij niet dat 60 extra kasten in een geconcentreerd gebied geen invloed hebben.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door Tieme » do 20 jun 2019, 10:25

Het heeft wel invloed natuurlijk. Maar mij staat het tegen dat alles altijd zo uitgespeeld moet worden. Voor en tegen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door Hans van der Post. » do 20 jun 2019, 11:04

Er is naar mijn idee heel iets anders aan de hand. Het zijn niet alleen de "wilde bijen" die in aantallen achteruitgaan.
Als je een lange autorit maakte zat de vooruit vol met geplette insecten dit is nu niet meer het geval. Waar zijn die gebleven?

Verder 40 jaar geleden stonden veel meer bijenvolken in natuurgebieden in NL. Er was geen sprake van overbevolking.
Wat moeten we met dat Tenerife onderzoek waar zoals vele onderzoeken op dit gebied niet goed te achterhalen is wat de bedoeling hier kan zijn dan te bevestigen wat de onderzoeker voor ogen had.
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door Fish » do 20 jun 2019, 11:39

Dit artikel, nota bene uit dezelfde krant, geeft deze insectenafname mooi weer. We kennen inmiddels allemaal dit Duitse onderzoek wel toch? Helaas bij het publiek al in de vergetelheid, lijkt wel.

Ik heb wel een vaag vermoeden van wat er speelt en ik denk dat iedereen die hier heeft gereageerd wel ergens een punt heeft. Zal deze anti-imker trend zich voortzetten? Met dit soort nieuwsberichten zullen veel gemeenten toch ander beleid maken.
Laatst gewijzigd door Fish op do 20 jun 2019, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Hongerige honingbijen bedreigen de wilde bij én de natuur (Trouw, 19 juni 2019)

Bericht door Jaap v.Popering » do 20 jun 2019, 11:44

Hans van der Post. schreef: Als je een lange autorit maakte zat de vooruit vol met geplette insecten dit is nu niet meer het geval. Waar zijn die gebleven?

.
Ik heb mij altijd al afgevraagd op welke wijze de natuur het massale verlies aan insecten welke tegen die duizenden voorzijden van al die auto's , jaren aan jaren aaneen geplakt zaten , aan zou kunnen vullen ....Niet dus .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten