Bij rond de 40 graden

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Bij rond de 40 graden

Bericht door oldtimer » wo 24 jul 2019, 14:28

Het is warm, zeer warm. Rond de 40 graden.

Ik heb zojuist al mijn kasten nat staan spuiten met koud water, de rook kwam er vanaf.
Na een tijdje had ik het idee dat de bijen daar erg blij mee zijn, met dit weer. Het enige wat een beetje verkoeling geeft.
Alexander (Lex)

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Bij rond de 40 graden

Bericht door Franschman » do 25 jul 2019, 13:29

Beste Beeliever,
Deze temperaturen zijn niet te vergelijken, met die waar Frankrijk momenteel mee te maken heeft. Hier (Lot 46) wordt bijna de 50( !) graden gemeten.

Insecten zijn niet meer te zien en een verzengende en uitdrogende wind, een soort harmattan, maakt het nog droger. Een regelrechte ramp.

Onze gemeente heeft al een water rantsoennering ingesteld ! “Rester au frais “
is hier het Franse devies.

Het betekent dat men door de zon wordt gegijzeld en binnen moet blijven.
Imkeren wordt onder deze woestijnomstandigheden onmogelijk. :(

Lippe

Re: Bij rond de 40 graden

Bericht door Lippe » vr 26 jul 2019, 17:43

Zojuist elders op het forum ook al lichte paniek gelezen door de temperaturen.

Sinds ik vorig jaar met de hittegolf (okay 38gr ipv 40gr) mijn bijen pal op het zuiden had staan in de volle zon de hele dag en alleen een broedstop had opgemerkt, maak ik me hier geen zorgen meer over... een koelere lucht kwam uit de kast bij het openmaken.

Bij een kastcontrole had ik een kantraampje honing even schuin tegen de zijkant van de kast gezet. Dat was geen goed idee.

Gebruikersavatar
Teake de Jong
Berichten: 332
Lid geworden op: do 12 jun 2014, 04:06
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast F1 en bastaard
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Bij rond de 40 graden

Bericht door Teake de Jong » vr 26 jul 2019, 23:51

Hoe zal het de Varroamijt afgaan met dit warme weer?
Zou wat de warmte betreft het Cruifiaanse gezegde "ieder nadeel hep z'n voordeel" van toepassing kunnen zijn oftewel..., leggen de mijten het loodje bij deze extreme warmte? :be9:
Teake
Geloof niet alles wat je denkt.

Gino
Berichten: 38
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 02:46

Re: Bij rond de 40 graden

Bericht door Gino » za 27 jul 2019, 03:30

Teake de Jong schreef:Hoe zal het de Varroamijt afgaan met dit warme weer?
Zou wat de warmte betreft het Cruifiaanse gezegde "ieder nadeel hep z'n voordeel" van toepassing kunnen zijn oftewel..., leggen de mijten het loodje bij deze extreme warmte? :be9:
Teake
Dat de bijen wat beter tegen de warmte kunnen dan de varroa is één ding wat zeker is.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Bij rond de 40 graden

Bericht door Primus » za 27 jul 2019, 10:50

Teake de Jong schreef:Hoe zal het de Varroamijt afgaan met dit warme weer?
Zou wat de warmte betreft het Cruifiaanse gezegde "ieder nadeel hep z'n voordeel" van toepassing kunnen zijn oftewel..., leggen de mijten het loodje bij deze extreme warmte? :be9:
Teake
Er zal met de varrao mijten niks gebeuren omdat in de kasten als het buiten 40° is dit niet in de kast zelf is. De bijen koelen dan hun verblijf met te waaieren op de normale broedtemperatuur.
Dus maak je geen illusies er zijn nog evenveel mijten.

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Bij rond de 40 graden

Bericht door JanvdR » za 27 jul 2019, 10:57

De varroa krijgt het pas moeilijk bij een temperatuur van 38 graden. Al is de temperatuur buiten 50 graden, de bijen houden het binnen op ongeveer 35 graden. Zorg er wel voor dat er een bijenkroeg is want voor het koelen hebben de bijen water nodig.

Groet, Jan.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Bij rond de 40 graden

Bericht door oldtimer » za 31 aug 2019, 21:04

Het is in beide landen snoeiheet Franschman. Regelmatig ben ik in het Franse land. Als ik gras maai lijkt het alsof ik een woestijn aan het maaien ben, en inderdaad, de insecten zijn bijna geheel afwezig, en dat is niet door insecticiden :lol:
De grote groene vliegende sprinkhanen zijn kennelijk door de hitte veelal wil geworden en de grote hagedissen die altijd in grote getallen aanwezig zijn heb ik nog spaarzaam waargenomen. Bij imkers waar altijd meerdere volken stonden, staat niets meer of een enkele 6 ramer. Gelukkig heb ik mijn volken begin dit jaar uit Frankrijk weggehaald. De natuur is sterk, we hebben dit in France eerder gehad, ik meen in 2005 werd je ook radeloos van de hitte.

Nog even doorbijten, de komende weken gaat de temperatuur zakken.

Franschman schreef:
do 25 jul 2019, 13:29
Beste Beeliever,
Deze temperaturen zijn niet te vergelijken, met die waar Frankrijk momenteel mee te maken heeft. Hier (Lot 46) wordt bijna de 50( !) graden gemeten.

Insecten zijn niet meer te zien en een verzengende en uitdrogende wind, een soort harmattan, maakt het nog droger. Een regelrechte ramp.

Onze gemeente heeft al een water rantsoennering ingesteld ! “Rester au frais “
is hier het Franse devies.

Het betekent dat men door de zon wordt gegijzeld en binnen moet blijven.
Imkeren wordt onder deze woestijnomstandigheden onmogelijk. :(
Alexander (Lex)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten