Verzekering

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Verzekering

Bericht door JanvdR » zo 15 dec 2019, 20:11

Hier in Duisland gaat het verhaal dat in Nederland dode volken vergoed worden door de verzekering die door bemiddeling van bijenverenigingen afgesloten wordt. Ik kan het me nauwelijks voorstellen. Is dat waar?
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verzekering

Bericht door Jaap v.Popering » zo 15 dec 2019, 20:32

Ik moet natuurlijk wat voorzichtig zijn met mijn uitspraken .
In het verleden is de schade voortvloeiende uit vernietiging van de bijenstanden in verband met A.V B . vrijwel volledig vergoed .

Minder bekend is dat deze betaald werden uit het potje van de Veehouderij .

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Verzekering

Bericht door JanvdR » zo 15 dec 2019, 20:38

Dat is hier ook zo. De Tierseuchenkasse betaalt. De boeren betalen hiervoor, imkers niet. Bij AVB worden volken vergoed. Voor sanering moeten imkers zelf zorgen hoewel hulpmiddelen zoals inrichting van een saneringsstand ook betaald wordt door de verzekering.
Laatst gewijzigd door JanvdR op zo 15 dec 2019, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
oldtimer
Berichten: 751
Lid geworden op: za 23 jul 2016, 23:02
Aantal volken: 40
Contacteer:

Re: Verzekering

Bericht door oldtimer » zo 15 dec 2019, 20:38

Dode volken is een wat ruim begrip.
Zo wordt in Frankrijk door de Fransen vaak beweerd dat Nederland subsidie verstrekt als wij Nederlanders naar Frankrijk vertrekken.
Ik heb zelf nooit een dubbeltje subsidie gehad, ben wel gekort omdat ik naar Frankrijk ben vertrokken.

Het zal een dergelijke fabel zijn.
Alexander (Lex)

Gebruikersavatar
JanvdR
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 10 mei 2017, 19:23
Imker sinds: 1986
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Apis Mellifera Collinghorst
Locatie: Collinghorst DL
Contacteer:

Re: Verzekering

Bericht door JanvdR » zo 15 dec 2019, 20:42

oldtimer schreef:
zo 15 dec 2019, 20:38
Dode volken is een wat ruim begrip.
Zo wordt in Frankrijk door de Fransen vaak beweerd dat Nederland subsidie verstrekt als wij Nederlanders naar Frankrijk vertrekken.
Ik heb zelf nooit een dubbeltje subsidie gehad, ben wel gekort omdat ik naar Frankrijk ben vertrokken.

Het zal een dergelijke fabel zijn.
Ik denk het ook. Net zoals het verhaal dat je in Nederland minder belasting hoeft te betalen als je de gordijnen open houdt.
Een klein beetje warmte kan zoveel goed doen! De zon is hierin onovertroffen maar wij kunnen, als we willen, een beetje helpen en wie wil dat niet?

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Verzekering

Bericht door Fish » ma 16 dec 2019, 10:33

Het is voornamelijk een verzekering tegen aansprakelijkheid, bijvoorbeeld voor als er iets gebeurd tijdens een open dag. Er zijn wel aanvullende verzekeringen mogelijk voor storm en dergelijke, maar dit is naar mijn weten niet standaard. Zie dit document.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Verzekering

Bericht door Tieme » di 17 dec 2019, 07:54

De verzekering van Imkers Nederland betaalt ook voor volken die warm lopen door transport, of die door een ander evenement te gronde gaan. Diefstal valt daar ook onder, meen ik. Volken die door Varroa omkomen worden niet vergoed, omdat dit verwijtbaar is aan de imker.
In ieder geval moet een ter zake kundige van de vereniging/verzekering beoordelen of er tot uitkering mag worden overgegaan. Dit geld voor imkers met maximaal 20 volken, dacht ik.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Verzekering

Bericht door Jaap v.Popering » di 17 dec 2019, 09:30

Tieme schreef:
di 17 dec 2019, 07:54
De verzekering van Imkers Nederland betaalt ook voor volken die warm lopen door transport,
Die verzekering is wel iets anders , die kan je bij je lidmaatschap kopen en de afdracht is per volk .

Of warmlopers vergoed worden weet ik ook niet exact , maar ook dat is verwijtbaar .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten