Wespen nog actief?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
BrennuS
Berichten: 29
Lid geworden op: di 12 sep 2017, 19:53
Imker sinds: 2016
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Wespen nog actief?

Bericht door BrennuS » do 19 nov 2020, 09:14

Goedemorgen allemaal,

Ik kreeg gisteravond een vraag over een wespennest dat zich onder de dakpannen heeft gevestigd van een monumentaal pand en nog actief is. Activiteit is zo erg dat de dakdekker niet aan het werk wil/kan. De vraag was wat ze moeten doen, eigenlijk of zij mijn jack mochten lenen...

Naar mijn beleving is het wespen seizoen allang over en vermoed een ander insecten volk (ik ben in afwachting van foto's).

Nu is het natuurlijk nog vrij warm maar zijn jullie bekend met nog actieve wespenvolken?

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wespen nog actief?

Bericht door JohnHoogendoorn » do 19 nov 2020, 09:21

Klopt er zijn nog wespen actief dus ook nog nesten die een eenheid wespen huisvesten. Ik vermoed dat er geen broed meer in de nesten aanwezig is. De laatste jaren overwinteren meer nesten omdat het warmer wordt. Het komt dan voor dat een jonge koningin het oude nest overneemt. Zulke nesten maken een vroege start en groeien dan uit tot zeer grote nesten. Op Instagram kwam ik vd week een mooie foto tegen.Afbeelding

Klaas133
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 09 jun 2019, 10:46
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Re: Wespen nog actief?

Bericht door Klaas133 » do 19 nov 2020, 22:16

JohnHoogendoorn schreef:
do 19 nov 2020, 09:21
Het komt dan voor dat een jonge koningin het oude nest overneemt. Zulke nesten maken een vroege start en groeien dan uit tot zeer grote nesten.
Wat gebeurt er in dit geval met de oude koningin?
Waarom overwintert zij niet mee met haar volk? (in een normaal jaar sterft het hele wespenvolk door de vorst / honger dacht ik en overwinteren de jonge koninginnen in spleten en kieren hier en daar?)

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: Wespen nog actief?

Bericht door JohnHoogendoorn » do 19 nov 2020, 23:11

Het is waarschijnlijk dat de oude koningin geen tweede jaar doorgaat. Maar met zekerheid kan ik dat niet zeggen. Wie kan hier meer over vertellen?

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Wespen nog actief?

Bericht door tomer » vr 20 nov 2020, 00:09

Als de oude koningin op het einde van het seizoen minder feromonen afgeeft ontstaat er opstand en kan een nieuwe de taak overnemen.

Sjoert
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 14 feb 2021, 07:25
Imker sinds: 2020
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Wilde bij
Contacteer:

Re: Wespen nog actief?

Bericht door Sjoert » zo 14 feb 2021, 07:30

Nesten van de Gewone wesp en de Duitse wesp kunnen nog actief zijn tot eind december of zelfs januari van het volgende jaar. Een koningin wordt maar 1 jaar oud dus als die sterft in het najaar is het op den duur ook afgelopen met het hele nest. In warme regio's komt het inderdaad voor dat jonge koninginnen dan de taak van de oude overnemen maar in Nederland is dat voor zover ik weet nog nooit geconstateerd. Dan zal het klimaat eerst nog flink wat warmer moeten worden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten