REGISTRATIE BIJENVOLKEN DIT JAAR EEN FEIT?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

REGISTRATIE BIJENVOLKEN DIT JAAR EEN FEIT?

Bericht door Hans van der Post. » wo 20 jan 2021, 10:04

Gelezen op facebook bijenhouden

REGISTRATIE BIJENVOLKEN DIT JAAR EEN FEIT?
De registratie van aantallen ingewinterde bijenvolken moet eind dit jaar een feit zijn.
Nederland is één van de weinige landen waar de registratie van bijenkasten nog niet gebeurt.
Zowel de overheid als de imkerverenigingen vinden dat het aantal beter inzichtelijk moet zijn.
De toekenning van EU-subsidies voor de bijenhouderij is bijvoorbeeld gebaseerd op het aantal bijenvolken per lidstaat.
Wie kan hier meer over vertellen komt dit zo naar beneden vallen ,een paar proef ballonnen en dan is er in 1x een ei ?
> klik
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: REGISTRATIE BIJENVOLKEN DIT JAAR EEN FEIT?

Bericht door Fish » wo 20 jan 2021, 11:00

Verschrikkelijk, die Facebook discussies. De complotten vliegen je om de oren.

Het oorspronkelijke nieuwsbericht komt uit de nieuwsbrief van de NBV. Dit is daadwerkelijk ook de enige plek waar dit grote nieuws te vinden is. Helemaal aan het eind. Heb de nieuwsbrief vlug gelezen en heb het bericht zelf compleet over het hoofd gezien. Ik vind het dan ook zeer terecht dat het meer aandacht krijgt.

Ik ga er maar van uit dat het registreren nog in de kinderschoenen staat, hoewel EU-registratie van volken in Nederland al 20+ jaar een discussiepunt is. Anders zouden de NVWA en de NBV en Imkers Nederland ons toch al lang hebben geïnformeerd? Maar tóch moet registratie eind van dit jaar een feit zijn. Het heeft nogal wat voeten in de aarde. En nu bouwt er ook een enorme weerstand op. Mensen zeggen hun lidmaatschap van de NBV al op.

Maar goed, er is dus eigenlijk niets bekend. Ik wacht op een vervolg bericht. In de tussentijd even gekeken hoe de NVWA registratie van hoefdieren regelt, maar daar wordt je niet vrolijk van.

JohnHoogendoorn
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 10:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 80
Bijenras(sen): Buckfast raszuiver (P) en F1
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Re: REGISTRATIE BIJENVOLKEN DIT JAAR EEN FEIT?

Bericht door JohnHoogendoorn » wo 20 jan 2021, 11:43

Bij onze zuiderburen wordt het aantal volken per imker geregistreerd. Hiervoor dient een formulier ingevuld te worden waarop het aantal volken wordt vermeld. Ook zesraams volken worden als een volk geteld. De formulieren worden verzameld door de verenigingen. Registreren op deze manier is een formaliteit. Het wordt anders als er per volk en lokatie geregistreerd moet worden. Dat geeft veel administratie. Of dit een vergelijkbare registratie betreft is mij onduidelijk. We gaan het zien🐝
Laatst gewijzigd door JohnHoogendoorn op wo 20 jan 2021, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: REGISTRATIE BIJENVOLKEN DIT JAAR EEN FEIT?

Bericht door A.A. Staals » wo 20 jan 2021, 11:58

Fish schreef:
wo 20 jan 2021, 11:00

Het oorspronkelijke nieuwsbericht komt uit de nieuwsbrief van de NBV. Dit is daadwerkelijk ook de enige plek waar dit grote nieuws te vinden is.
Het zal dan wel alleen voor NBV leden zijn. (niet iedereen is daar lid van)
Anders zou het wel op een andere manier gebracht worden.

ad staals

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: REGISTRATIE BIJENVOLKEN DIT JAAR EEN FEIT?

Bericht door Fish » wo 20 jan 2021, 12:35

Het is EU-wetgeving en is dus niet verenigings-afhankelijk, dit registreren moet via een overheidsorgaan. In België gaat dit via de FAVV, in Nederland is dat vergelijkbaar met de NVWA.

Dus ik ga er vanuit dat de NVWA dit mag bolwerken. Geval ernstige miscommunicatie dat er verder helemaal geen informatie over beschikbaar is momenteel.

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: REGISTRATIE BIJENVOLKEN DIT JAAR EEN FEIT?

Bericht door tomer » wo 20 jan 2021, 13:57

In België is er een verplichte registratie bij het FAVV voor iedereen die bijen houdt. Dat is gratis als je minder dan 25 volken hebt, je wordt dan als hobbyimker beschouwd. Afleggers en kunstzwermen worden niet meegerekend. Bij de registratie moet je niet opgeven hoeveel volken je hebt. Deze registratie gebeurt vooral om snel te kunnen ingrijpen bij uitbraken van besmettelijke ziekten.
Via de vereniging wordt wel jaarlijks gevraagd naar het aantal volken. Dit is belangrijk voor het ontvangen van Europese subsidies. Er moet dan een jaargemiddelde worden opgegeven en zesramers tellen dan ook mee.
Deze telling heeft niets te maken met het FAVV.
Het aantal volken wordt anoniem aan de Vlaamse overheid bezorgd en wordt niet aan het FAVV doorgegeven.
2 verschillende zaken dus, en beide in het belang van de imker.
Je bent niet verplicht om je bij een vereniging aan te sluiten en dus ook niet om het aantal volken door te geven.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: REGISTRATIE BIJENVOLKEN DIT JAAR EEN FEIT?

Bericht door Tieme » wo 20 jan 2021, 15:55

Heel interessant dit. Ik ben ook benieuwd of en wanneer dit nieuws mij officieel bereikt. Ik ben namelijk niet lid van NBV of imkers Nederland. De NVWA kent mij wel.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: REGISTRATIE BIJENVOLKEN DIT JAAR EEN FEIT?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 22 jan 2021, 09:13

Ik ben op Facebook een lijntje begonnen met te vragen hoe het bij onze zuiderburen gaat met hun registratie , dan blijkt het wel iets meer in te houden den even opgeven hoeveel volken er in je bezit zijn ..Ik wil enkele voorschriften citeren .


. Registers (KB 14 november 2003)
Bijenhouders moeten registers bijhouden waarin het volgende wordt vermeld:
de aard en de oorsprong van dierenvoeders;
de toegediende diergeneesmiddelen of andere behandelingen die de dieren hebben ondergaan, met inbegrip van de data van toediening of behandeling en de wachttijden;
de aanwezigheid van ziekten die de veiligheid van de producten van dierlijke oorsprong in het gedrang kunnen brengen;
de voor de volksgezondheid belangrijke resultaten van analyses van bij de dieren genomen monsters of van andere voor diagnosedoeleinden genomen monsters;
alle toepasselijke controles van dieren of producten van dierlijke oorsprong.

Bijenhouders moeten de registers gedurende ten minste vijf jaar bewaren en de relevante informatie in deze registers desgevraagd ter beschikking stellen van het Agentschap, van de gewestelijke overheden en van de ontvangende exploitanten van agro-voedingsbedrijven.



8. Toediening van geneesmiddelen (KB 21/07/2016)

De bijenhouder moet op ieder ogenblik het verwerven, het bezitten en het toedienen van geneesmiddelen, die voorschriftplichtig zijn, kunnen verantwoorden.
Hij moet de voorschriften en/of toedienings- en verschaffingsdocumenten gedurende 5 jaar bewaren.
De hoeveelheid geneesmiddel die de bijenhouder in zijn bezit heeft mag niet groter zijn dan de hoeveelheid die nodig is voor een behandeling van 21 dagen.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: REGISTRATIE BIJENVOLKEN DIT JAAR EEN FEIT?

Bericht door A.A. Staals » vr 22 jan 2021, 12:54

Jaap v.Popering schreef:
vr 22 jan 2021, 09:13
Ik ben op Facebook een lijntje begonnen met te vragen hoe het bij onze zuiderburen gaat met hun registratie , dan blijkt het wel iets meer in te houden den even opgeven hoeveel volken er in je bezit zijn ..Ik wil enkele voorschriften citeren .


Imkers in België profiteren wel van de Europese subsidies. Hier?

ad staals

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: REGISTRATIE BIJENVOLKEN DIT JAAR EEN FEIT?

Bericht door Tieme » vr 22 jan 2021, 16:30

van onze subsidie wordt onderzoek ten algemene nutte gedaan zegt men

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten