Zonnepark en bijenvolken

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
Bhilly
Berichten: 26
Lid geworden op: zo 10 mar 2019, 15:21
Imker sinds: 1972
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica
Contacteer:

Zonnepark en bijenvolken

Bericht door Bhilly » za 13 mar 2021, 11:39

Het aanbod ligt er om op een zonnepark een aantal volken te plaatsen.Wie heeft ervaring?
Oriëntatie van de bijen tussen al die honderden panelen? Flinke stroom opwekking en invloed op de volken?
Drachtplanten onder de panelen?
Ik ben heel benieuwd.
Ben Hilderink
Carnica imker te Zutphen
Lid BeeBreed

Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: Zonnepark en bijenvolken

Bericht door wimke » za 13 mar 2021, 12:16

Het zonnepark hoeft het probleem niet te zijn.
Maar hoe zit het met de dracht in de buurt als het zonnepark in een agrarisch gebied licht is er naar mijn mening niet zo veel te halen.
De bijen moeten het toch vooral van, drachtbomen en struiken hebben. Van de onderbegroeiing verwacht ik niet al te veel gezien de schaduw.
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Eddy Geurtsen
Berichten: 909
Lid geworden op: zo 30 mei 2004, 22:51
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hengelo Gld
Contacteer:

Re: Zonnepark en bijenvolken

Bericht door Eddy Geurtsen » za 13 mar 2021, 13:39

Zo'n zonnepark biedt mogelijkheden, volg onderstaande link naar Solarpark "De Kwekerij" in Hengelo Gelderland.
Uiteraard is er ook ruimte in het park voor een aantal bijenvolken.

https://www.bronckhorst.nl/home/solarpa ... gelo_46821

Gebruikersavatar
wimke
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 02 dec 2018, 17:52
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Apis Mellifera Altena
Contacteer:

Re: Zonnepark en bijenvolken

Bericht door wimke » za 13 mar 2021, 14:12

Eddy Geurtsen schreef:
za 13 mar 2021, 13:39
Zo'n zonnepark biedt mogelijkheden, volg onderstaande link naar Solarpark "De Kwekerij" in Hengelo Gelderland.
Uiteraard is er ook ruimte in het park voor een aantal bijenvolken.

https://www.bronckhorst.nl/home/solarpa ... gelo_46821
kijk! zo kan het ook, dat ziet er beter uit.
De bijen lezen onze boeken niet. :ugeek:
Groet, Wimke.

Vlieg naar mijn kanaal. :handgestures-thumbup: https://www.youtube.com/channel/UCy0MNZ ... 9MezxuC8kA

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zonnepark en bijenvolken

Bericht door Jaap v.Popering » za 13 mar 2021, 14:59

Ik lees in het blad ; Mijn Bijen "van Imkers Nederland dat onder leiding van de Nederlandse Bestuivingscommissie in 2019 met bestuivingsonderzoek onder zonnepanelen begonnen is , hiervoor zijn verschillend panelen gebruikt . De berichten zijn dat de bevruchting en zetting van de framboos uitstekend te noemen is . De volken zijn naast en onder deze panelen geplaatst en voldoen uitstekend . Ook in 2021 gaan de onderzoeken verder .

G,A3.
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 15:28
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): mellifera
Locatie: omg Middelburg
Contacteer:

Re: Zonnepark en bijenvolken

Bericht door G,A3. » za 13 mar 2021, 18:19

Onder de huidige zonnepanelen, in de zonneparken, zal er weinig te halen zijn voor de bijen. Ook de overkappingen in de frambozenteelt met donkere zonnecellen nemen te veel licht weg voor het gewas. De resultaten van een pilot met de teelt van frambozen onder zonnepanelen wijzen op een productieverlies van 35% tot 57% ten opzichte van een teelt onder foliekappen. Wageningen UR tonen aan dat onder de hogere, lichte variant van de zonnepanelen 49% en onder de lagere, donkere variant liefst 63% minder licht was dan onder de foliekap. Mogelijk dat in de toekomst betere lichtdoorlatende zonnepanelen uitkomst bieden . Het klinkt mooi voor de stadsmens, een zonnepark met bijen. G,A3.
Bijlagen
002_418_IMG_KopievanFrambozenonderzonnepanelen.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zonnepark en bijenvolken

Bericht door Jaap v.Popering » za 13 mar 2021, 19:14

G,A3. schreef:
za 13 mar 2021, 18:19
. Wageningen UR tonen aan dat onder de hogere, lichte variant van de zonnepanelen 49% en onder de lagere, donkere variant liefst 63% minder licht was dan onder de foliekap. Mogelijk dat in de toekomst betere lichtdoorlatende zonnepanelen uitkomst bieden .
Ik lees ; In 2020 zijn er andere panelen geplaatst die veel meer licht doorlaten . en verder ; De grote lichtdoorlatendheid gaat ten koste de stroomopbrengst per ha . Daarnaast geeft verlies aan licht een lagere productie van de frambozen .....Maar het gaat op dit forum over de bijen en niet over de opbrengsten , de bijen verrichten volgens dit verslag uitstekend hun bestuivingswerk .

.

rdeimker
Berichten: 52
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 11:23
Imker sinds: 0
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): 0

Re: Zonnepark en bijenvolken

Bericht door rdeimker » zo 14 mar 2021, 00:58

Ik zou hier kritisch op zijn, veel van deze zonneparken zoeken een manier om het park groener te laten lijken dan het is. Claimen vaak dat ze weilanden vervangen en stellen dat daar geen bloemen op groeien, maar elke Nederlandse imker weet dat de Paardebloem hier staat. Vaak worden weilanden met woestijn vergeleken maar een zonnepark is daarin niet veel anders. Het verschil met een boer en een zonnepark is dat jij als imker gebruikt wordt voor greenwashing, een PR stunt. Ik vind dat daar wel iets tegenover mag staan. Als je het aanbod krijgt dan zou ik de omgeving inspecteren, staan er wilgen, staan er bomen met grote dracht zoals Linde en Acacia. Wat gaat daar mee gebeuren (gekapt als deze langs het park staan?). Wat gaan ze doen voor dracht? Stel misschien een rij vuilbomen, wilgen, andere drachtplanten met hoge bij vriendelijke score voor, of vraag of jij of de vereniging (NBV heeft biodiversiteits ambassadeurs) inspraak krijgt in het verhogen van biodiversiteit voor de bijen en andere insecten. Misschien kan je daarmee het gebied duurzamer maken niet alleen in vorm van energie opwekken, maar ook voor de insecten er om heen.

Over het algemeen denk ik dat er nog genoeg daken in Nederland vrij zijn van zonnepanelen, logistiek gezien is zo'n veld wel handig maar als er bossen voor gekapt worden of ander groen moet wijken dan zou ik kritisch zijn. Je verbindt er toch je naam aan als Imker.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zonnepark en bijenvolken

Bericht door Jaap v.Popering » zo 14 mar 2021, 08:44

rdeimker schreef:
zo 14 mar 2021, 00:58
. Als je het aanbod krijgt dan zou ik de omgeving inspecteren, staan er wilgen, staan er bomen met grote dracht zoals Linde en Acacia. Wat gaat daar mee gebeuren (gekapt als deze langs het park staan?). Wat gaan ze doen voor dracht? Stel misschien een rij vuilbomen, wilgen, andere drachtplanten met hoge bij vriendelijke score voor,
Wanneer je uitgenodigd wordt voor de bestuiving van een gewas waar dan ook staat de omgevingsdracht buiten beschouwing maar staat daar een gedegen vergoeding tegenover .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten