Roverij in het voorjaar?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Plaats reactie
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Roverij in het voorjaar?

Bericht door tomer » ma 29 mar 2021, 22:28

Ik heb 18 dadant zesramers ingewinterd met elk 12 kilo voer. Omdat ik de afleggers in juli gemaakt heb met elk 5-6 ramen broed, zaten ze natuurlijk goed vol bijen en ik heb begin deze maand dan ook een deel moeten bijvoeren met suikerdeeg.
Ik ken het gewicht van een lege kast, dus ik kon de voervoorraad goed opvolgen door ze maandelijks op een weegschaal te zetten. Op een maand tijd was er bij alle kasten een gewichtsafname van 2 tot 3 kilo...behalve bij 1 kast...Daar is er in februari en maart ondertussen al 8 kilo bijgekomen!
Bij controle vandaag bleek dat het echt wel kilo's voer zijn. Ik schatte de voorraad vandaag op 13 kilo, dus méér dan na het inwinteren! Ik heb 2 volle ramen voer gewisseld met lege ramen, zodat er meer ruimte is voor broed.
Het gedrag op de vliegplank is ook anders: ze zitten er met een hele hoop en doen aan "grooming" (elkaar intens besnuffelen en betasten).
Er is hier dit jaar nog maar weinig nectar binnengekomen, dus volgens mij heeft dit ene volk ergens een andere soort bron van voedsel gevonden.
Ik ben vrij zeker dat er geen (stille) roverij is op mijn eigen stand, ik heb geen zwakke of moerloze volken en de vliegspleten zijn in verhouding met de sterkte van de volken. Er is ook nergens verdacht veel voer verdwenen, ook geen verdacht gedrag te zien.
Volgens mij staat er in de buurt ergens een kast met een dood of zwak volk dat ze aan het leegroven zijn.
Of heeft iemand een andere verklaring?
Ik weet dat er ook wel "imkers" zijn die opzettelijk hun dode kasten of ramen laten leegroven, omdat dit gemakkelijker is dan alles opkuisen en omsmelten of weggooien :naughty:
Alleszins, ik vind het vrij vervelend en zal dit volk moeten verplaatsen, want ik weet niet waar en wat en hoeveel ze nog gaan roven en ik wil binnenkort geen suiker in de honingkamers. Of zouden ze daarmee stoppen vanaf er goede dracht is? En dan hopen dat er geen mijten, virussen of ziekten meegekomen zijn met het roven... :think:

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Roverij in het voorjaar?

Bericht door tomer » ma 29 mar 2021, 23:52

Om een idee te geven van wat ik bedoel, hier een foto van de voortuin (!) van een imker op 2 km van mijn stand. Een grote hoop kasten en ramen die door bijen worden leeggehaald. Zo hoort het dus niet! :x
Ik denk dat 2 km vrij ver is voor mijn bijen om in februari-maart te gaan roven, maar dichterbij op een paar honderd meter zit er ook iemand waar ik vermoed dat er lege kasten staan.
Bijlagen
Rovers (2).jpg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Roverij in het voorjaar?

Bericht door Hans van der Post. » di 30 mar 2021, 00:14

tomer schreef:
ma 29 mar 2021, 22:28
Bij controle vandaag bleek dat het echt wel kilo's voer zijn. Ik schatte de voorraad vandaag op 13 kilo, dus méér dan na het inwinteren! Ik heb 2 volle ramen voer gewisseld met lege ramen, zodat er meer ruimte is voor broed.
Het gedrag op de vliegplank is ook anders: ze zitten er met een hele hoop en doen aan "grooming" (elkaar intens besnuffelen en betasten).
Als je geen bijen meer ziet die zeer druk in en uit vliegen zal de "roofvoorraad" eindig zijn. Ik hou het er op dat er niets meer te halen is.
Zelf heb ik dit meegemaakt, een imker uit de straat (500 meter) had een dood volk en was vergeten om de vliegplank te sluiten.
Zou het "rovend" volk laten staan en goed observeren, als er enige drukte op/voor die plank is ten opzichte van ander kasten dan pas weghalen.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 36 gasten