En ethische vraag

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: En ethische vraag

Bericht door A.A. Staals » ma 23 aug 2021, 21:07

Tieme schreef:
ma 23 aug 2021, 12:20
Hi Roel,

Dat er vragen van mensen komen over het afpakken van de honing is lastig, maar ik heb niet de missie om iedereen aan het verstand te peuteren hoe alles zit. Enige tijd geleden werd een mens medelijdend aangekeken en werd het verhaal over de teloorgang van de bij afgestoken. Nu zijn we boosaardige wezens want de wilde bijen worden door ons met uitsterven bedreigd. En nu zijn we ook nog dierenbeulen omdat we de bijen niet met rust laten...... Het is wel een van de redenen dat ik liever niet op markten sta of mee doe aan open dagen.


groeten,
Tieme
Een van de oorzaken is de manier waarop journalisten (die van toeten nog blazen weten) over bijen schrijven en daarmee en bepaalde stemming kweken.
Als voorbeeld kan dienen bijen in de Biesbosch. Deze zoude een bedreiging vormen voor een bepaalde wilde bij daar. Als je dan gaat zoeken vindt je dat die bij afhankelijk is van een bepaald plantje en niet van de spring balsemien (een exoot die bestreden zou moeten worden). Een andere, een koekoeksbij die weer afhankelijk is van een andere solitaire bij welke ook niet afhankelijk is van de balsemien.
Er is geen hard bewijs dat solitaire bijen hoofdzakelijk leiden onder voedsel concurrentie, er is maar weinig bekend over het slagingspercentage van hun broedsels.
Vorig jaar waren er (in elk geval in mijn omgeving) massaal wespen. Nu zie ik er zelden een.
Dit wil niet zeggen dat ik vind dat de Biesbosch maar vol gezet moet worden met kasten bijen.

ad staals

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten