Bezwaar tegen boete NVWA

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bezwaar tegen boete NVWA

Bericht door Tieme » ma 10 jan 2022, 13:16

Hi Ben,

Dat is zeker logisch. Alleen imkers voelen zich benadeeld als ze een middel moeten kopen met een hoge prijs dat qua ingrediënten voor weinig geld zelf te maken is. En dat is ook te begrijpen.


groeten,
Tieme

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Bezwaar tegen boete NVWA

Bericht door BenSDC » ma 10 jan 2022, 14:26

Het middel oxaalzuur in kristalvorm mag gewoon als ontsmettingsmiddel verkocht worden, in België en Nederland. Alleen de imkervakhandel mag dit middel niet in kristalvorm verkopen als diergeneesmiddel.
Het is alleen toegelaten in de juiste dosering en etikettering als Oxuvar. Dat laatste is weer niet toegelaten in België. Maar imkers kopen daar het ontsmettingsmiddel.
Blijkbaar kan iedereen dus de meest gebruikte middelen kopen. Alleen de vakhandel moet oppassen wat ze met welk doel verkopen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bezwaar tegen boete NVWA

Bericht door Jaap v.Popering » ma 10 jan 2022, 21:00

Is het niet allemaal om in een huilbui te vervallen . !

Ik citeer ; Alleen de imkervakhandel mag dit middel niet in kristalvorm verkopen als diergeneesmiddel..einde citaat .

Bij onze zuiderburen hebben zij geen gedoogconstructie en staat oxaalzuur gewoon in de schappen van de imkervakhandel te koop als oxaalzuur ( zie foto )
In Nederland is het in vrijwel alle bouwmarkten voor een redelijke prijs te koop , 30 euro per 5 kg .

De problemen in de imkerij zijn toch om zo snel als mogelijk alle mijten gedood te krijgen . !!! Ook vrijwel alle toegestane middelen zijn daarvoor bedoeld , uitgezonderd ( volgens mij ) de Thymol producten .

Wel mogen wij met zijn allen ons afvragen of de toegestane middelen ( gezien de berichten op facebook ) wel voldoende zijn om onze bijen te beschermen . Er gaan berichten rond over vele volken waar geen bijen meer in zitten waarvoor ik van hieruit natuurlijk de oorzaak niet vast kan stellen , maar het geeft te denken .
IMG_6868.jpg

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Bezwaar tegen boete NVWA

Bericht door jjmvaningen » di 11 jan 2022, 15:28

Vraag: Heeft iemand de brief van het voornemen van de NVWA?
Daarin zal dan moeten staan op basis van welke wet- /regelgeving handhavend is/wordt opgetreden door de NVWA.
Dat praat&discussiert wat makkelijker (in oplossingsrichtingen en zo)
groet, jacques

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: Bezwaar tegen boete NVWA

Bericht door Fish » wo 12 jan 2022, 11:45

De brief van een voornemen? Die zal er niet zijn. Geen idee hoe het gecommuniceerd werd.

De NVWA is op basis van een klacht van de Belgische overheid handhavend gaan optreden tegen de verkoop van oxaalzuur en mierenzuur door bijenproductenhandelaren in Nederland. Het lijkt mij wel interessant om deze klacht in te zien, maar deze heb ik niet kunnen vinden. Geen idee of dat überhaupt openbaar is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten