Bezwaar tegen boete NVWA

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Bezwaar tegen boete NVWA

Bericht door gerard.b.w.vos » za 08 jan 2022, 14:49

En wanneer dit werkelijkheid gaat worden, hoe gaan wij dan de WUR@bijen promotie verder interpreteren:

"Varroa bestrijding met oxaalzuur in de zomerperiode"

https://edepot.wur.nl/471666

Beseffen imkers wel wat hier gaat gebeuren indien er in ons landje met een "Nieuw" kabinet op komst nu wel al de ingevoerde maatregelen, regels en wetjes van afgelopen vele jaren nu ECHT gaan handhaven?
Bijna alles wordt gedoogd in NL, echter weinig tot niets gehandhaafd.

Wat worden/zijn de alternatieven?
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bezwaar tegen boete NVWA

Bericht door tomer » za 08 jan 2022, 15:02

Oxaalzuurkristallen koop ik bij de drogisterij/verfwinkel, kost maar ongeveer een euro per 100g.

Ik lees op internet:
"Mierenzuur is in Nederland niet toegelaten voor de bestrijding van varroamijten. Er heerst echter een hardnekkige opvatting dat mierenzuur wordt gedoogd, maar dat is niet waar! Er zijn géén middelen op basis van mierenzuur in Nederland toegelaten voor de bestrijding van varroamijten.
Het gebruik van oxaalzuurkristallen is niet toegelaten in Nederland en het wordt ook niet gedoogd!"
Dit werd geschreven in 2016. Of het klopt en of het ondertussen veranderd is weet ik niet.

Alleszins is het verdampen van oxaalzuurkristallen in België en Nederland verboden en niet gedoogd, maar toch doen vele imkers dit.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bezwaar tegen boete NVWA

Bericht door Jaap v.Popering » za 08 jan 2022, 15:29

tomer schreef:
za 08 jan 2022, 15:02

Het gebruik van oxaalzuurkristallen is niet toegelaten in Nederland en het wordt ook niet gedoogd!"
Dit werd geschreven in 2016. Of het klopt en of het ondertussen veranderd is weet ik niet.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... Iv2oWUoOAj
Ik lees hier ..... Wageningen 2010 ........Varroabestrijding en wetgeving pag 25
Alle bijenhouders in Europa zijn op grond van Europese wetgeving verplicht varroa te bestrijden. Er
is een toestemming voor het gebruik van thymovar
en apiguard tegen varroa als diergeneesmiddel.
Mierenzuur en oxaalzuur zijn niet toegelaten, maar
het gebruik ervan wordt gedoogd

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie: Roderwolde
Contacteer:

Re: Bezwaar tegen boete NVWA

Bericht door janmol1h » za 08 jan 2022, 17:49

Ik denk dat die fabrikanten centjes willen verdienen met al die (relatief dure) geregistreerde middelen.
Op zich ok natuurlijk,maar het kan dus veeeel goedkoper met mierenzuur en oxaalzuur gekocht bij onze vakhandel bedrijven.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bezwaar tegen boete NVWA

Bericht door Jaap v.Popering » zo 09 jan 2022, 11:46

Het zou ook best zo kunnen zijn dat enkel de verkoopplaatsen in het geding zijn en niet het gebruik daarvan .

jjmvaningen
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Bezwaar tegen boete NVWA

Bericht door jjmvaningen » zo 09 jan 2022, 12:29

Als ik kijk in de Diergeneesmiddeleninformatiebank van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) en vervolgens "bijen" intype, dan zie ik dat er 11 middelen in Nederland zijn goedgekeurd voor gebruik bij bijen.

zie ook: https://www.diergeneesmiddeleninformati ... _LANG:V,NL

Dat betekend dat andere niet genoemde middelen in Nederland wettelijk NIET zijn toegestaan.
Zo helder als glas.

groet, Jacques

tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Bezwaar tegen boete NVWA

Bericht door tomer » zo 09 jan 2022, 13:00

In de praktijk zal er niets veranderen, behalve dat je de producten misschien online of in de drogisterij gaat moeten kopen.
Het ironische is dat in de imkerwinkels in België wel gewoon mierenzuur en oxaalzuur te koop zijn (de verboden middelen), maar géén toegelaten middelen zoals thymovar, apiguard, apilifevar enz. Deze moeten in België via de apotheek besteld worden, wat de drempel verhoogt om deze te gaan gebruiken.
De Begische overheid wil middelen in Nederlandse imkerwinkels laten verbieden, maar ze zijn gewoon in Belgische winkels te koop?
Volgens mij mogen ze het wel verkopen zolang er niet bijstaat dat het voor de varroabestrijding is. Op de website in België staat er bij oxaalzuur en mierenzuur bvb "voor de ontsmetting van uw bijenkasten en ramen" :D
Ik vind nergens iets terug over deze klacht van de Belgische overheid. Is het wel zeker dat dit over oxaalzuur en mierenzuur gaat? Ik kan mij voorstellen dat Belgen online producten zoals thymovar enz kopen op Nederlandse websites, omdat ze anders naar de (duurdere) apotheek moeten en dat de overheid daar iets tegen wil doen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Bezwaar tegen boete NVWA

Bericht door Jaap v.Popering » ma 10 jan 2022, 08:39

jjmvaningen schreef:
zo 09 jan 2022, 12:29

Dat betekend dat andere niet genoemde middelen in Nederland wettelijk NIET zijn toegestaan.
Zo helder als glas.

groet, Jacques
Het is natuurlijk alom bekend dat het gebruik van oxaalzuurkristallen als varroa bestrijding nimmer een toelating verkregen heeft , zelfs nooit aangevraagd is .

Wel is het zo dat na de resistentie tegen Apistan ( een kleine twintig jaar geleden ) er geen goed werkende middelen meer toegelaten waren , ook mengsels met oxaalzuur waren nog lang niet binnen handbereik . In die tijd is het gedogen aangevraagd .

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Bezwaar tegen boete NVWA

Bericht door Tieme » ma 10 jan 2022, 09:52

Interessant die lijst met diergeneesmiddelen.

Er staan zowel producten met mierenzuur in als met oxaalzuur. Mierenzuur 60% en 85% staan gewoon vermeld met als merknaam formivar. Oxaalzuur als de bekende oxuvar.

Is het niet gewoon een poging om de (goedkope) generieke middelen te weren? Oxaalzuur kan inderdaad gebruikt worden om vlekken uit hout te krijgen. Dus als het inderdaad, zoals Tomer zegt, niet wordt verkocht als bestrijdingsmiddel tegen varroa kan het verkocht worden.
Ik vraag me trouwens af hoe het zit met de Liebigdispensers. Maar dat is een gereedschap natuurlijk, het mierenzuur wat er in moet is het middel. Daar mag je dan in Nederland alleen Formivar voor gebruiken.

groeten,
Tieme

BenSDC
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 29 nov 2019, 17:46
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Bezwaar tegen boete NVWA

Bericht door BenSDC » ma 10 jan 2022, 12:09

Is het niet logisch om diergeneesmiddelen met de juiste etikettering en bijsluiters op de markt te brengen? Op de CBG-lijst staan alle middelen, die nodig zijn om de varroamijten eventueel te bestrijden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten