'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door vdiesveld » zo 22 mei 2022, 15:11

Jaap v.Popering schreef:
vdiesveld schreef:
zo 22 mei 2022, 09:14
Ja hoor, er zijn al heel veel onderzoeken gedaan de laatste jaren. De NBV heeft vorig jaar hierover een webinar gegeven, echt de moeite waard om te kijken. Er komen een aantal onderzoeken aan de orde die allemaal hetzelfde zeggen:
Vind jij dat gek . de slager die zijn eigen vlees keurt .
Voor 2006 is dat een vereniging geweest ten behoeve van de honingbij , daarna over genomen door natuurvrienden .
Ik vind het wel merkwaardig dat jij al jaren hier op dit forum actief bent, dat vaart onder de vlag van de vereniging die jij zo wantrouwt.
Het feit dat er zoveel imkers (hoeveel zijn het er, 6000?) lid zijn van de NBV en lid blijven, zegt volgens mij genoeg over de steun aan de koers die op dit moment gevaren wordt. Blijkbaar ben ik dus niet de enige die er zo over denkt. Ik snap dat wantrouwen ook niet, want de honingbij staat bij de NBV nog steeds centraal, alleen heeft men nu meer oog voor de natuur eromheen. Men probeert alleen te zeggen dat je beter een beetje rustig aan kunt doen met te grote aantallen bijenkasten, in gebieden waar er schaarste van dracht is. Een beetje rekening houden met elkaar, is dat nou zoveel gevraagd?
Daarnaast vind ik het erg jammer dat je totaal voorbij gaat aan de onderzoeken waar ik je naar verwijs. Je vraagt voorbeelden aan me, ik geef ze je en vervolgens begin je een tirade tegen de NBV. Het zijn geen onderzoeken die de NBV zelf heeft gedaan, zij hebben alleen mensen uitgenodigd om erover te komen praten. Die onderzoeken zijn uitgevoerd door onafhankelijke instituten, op wetenschappelijk verantwoorde wijze. Kijk het voor de grap nou eens gewoon en zeg dán wat je er van vindt. In plaats van je erin te verdiepen roep jij alleen maar totaal ongefundeerde dingen. Jij vindt dit, dus dan is het zo? Jij hebt het al vaker gezegd hier, dus dan is het waar?

Oscar Vrij
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 22 mei 2022, 22:51
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Oscar Vrij » zo 22 mei 2022, 23:18

Waar de Partij voor de Dieren, aanzwengelaar van de discussie, aan voorbij gaat, is de rol die Amsterdamse imkers spelen in draagvlak en initiatieven voor een natuurinclusieve stad. Sommige Amsterdamse imkers beschouwen de suggestie van een vergunningplicht dan ook als een vorm van broedermoord, en al te makkelijk politiek gewin.
Het laatste woord zal er ook zeker nog niet over gezegd zijn. Op basis van het literatuuronderzoek valt m.i. nog lang geen vergunning te weigeren of boete volgens een in te voeren APV op te leggen. Er moet dus veel meer onderzoek gedaan worden wil het tot een effectieve vergunningplicht komen.
Nu is meer onderzoek toe te juichen en ik neem aan dat dat ook de insteek van het EIS is. Graag wel met gezond verstand.

Een jaar of 7-8 terug schreven we dat het aantal bijenvolken sterk was toegenomen in Amsterdam. Website nooit aangepast, maar nu is dat plots een 'bron' in het onderzoek. De alarmistisch toon dat het de spuigaten uit loopt denk je er makkelijk bij. Het omgekeerde is waarschijnlijk de laatste jaren het geval. Minder nieuwe aanwas wegens stilliggen imkercursussen en de boodschap van de Amsterdamse bijenvereniging is al langer: als je bijen wil redden, start dan goede groenprojecten. Je hoeft er niet voor te imkeren, al blijft dat een prachtig natuurambacht.

Lezenswaardig is dit: http://www.denederlandsebijen.nl/Concur ... rentie.htm
En voor wie de raadsstukken wil: https://amsterdam.raadsinformatie.nl/mo ... gen/747404

jjmvaningen
Berichten: 1104
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door jjmvaningen » ma 23 mei 2022, 07:09

Met dank aan Oskar Vrij voor de onderliggende Raadstukken, en dan m.n. de EIS-rapportage.

Wat mij opvalt is dat de rapportage "van het EIS (het onderzoek) bol staat met aannames, zoals "kan", "zal", "zou", maar nergens met feiten.
Ook de aangehaalde onderzoeken worden genoemd als "mogelijke effecten op" en niet als feiten.
Het komt mij over als een soort etnisch profileren (als, dan, dus) :wink:

De EIS-rapportage lezende kan ik Jaap geen ongelijk geven.

groet, jacques

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door vdiesveld » ma 23 mei 2022, 11:41

jjmvaningen schreef:
ma 23 mei 2022, 07:09

Ook de aangehaalde onderzoeken worden genoemd als "mogelijke effecten op" en niet als feiten.

groet, jacques
De aangehaalde onderzoeken zelf zijn behoorlijk feitelijk en liegen er niet om, je moet die maar eens nalezen. De conclusie uit de meesten daarvan is dat er wel degelijk een (negatieve) relatie is tussen grote aantallen honingbijen en wilde bijen.
Hetzelfde wat Arie Koster in de eerste link van Oskar zegt. Probeer als imker na te denken wanneer je enorme aantallen honingbijen plaatst in kwetsbare gebieden.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Tieme » ma 23 mei 2022, 14:44

Er zijn toch wel wat extra dingen te zeggen vooral ook naar aanleiding van de eerste link van Oskar. Hoewel dat voornamelijk anekdotisch is, worden veel voorbeelden aangehaald van plekken waar vele wilde bijensoorten voorkwamen en ook veel honingbijvolken stonden. Zo wordt er over de hei een en ander geschreven. Het lijkt erop dat op veel plekken vroeger veel honingbijen en veel wilde bijensoorten voorkwamen in aantallen die dat van nu overstijgen. We weten dat door pesticiden en verkleining van het leefmilieu, de insecten onder druk staan.

Een logische eerste stap zou zijn om de twee onderdrukkende factoren onder handen te nemen en daarnaast ook een experiment om het effect van de beperking van het aantal bijenvolken te meten. Pas na zo'n experiment lijkt het me logisch om stappen te zetten. Ik ben wel benieuwd of de populaties van wilde bijen echt zo maakbaar zijn, dat het wegnemen van honingbijen alleen al een positieve invloed heeft. Ik heb eigenlijk nog geen info gezien waar dat uit blijkt.

De honingbijen vervullen nog steeds een belangrijke rol in de bestuiving van planten. Ze zomaar weren lijkt me ook niet wijs.

Maar het is vooral interessant te sturen op basis van gedegen informatie.

Oscar Vrij
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 22 mei 2022, 22:51
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Oscar Vrij » vr 03 jun 2022, 16:21

Hier nog twee bestanden over voorkomst wilde bijen, onderzoeken waar naar verwezen wordt in het bureaurapport van het EIS. Een in de buurt van het bijenpark in Amsterdam-Osdorp, alwaar een enorm hoge concentratie honingbijenvolken te vinden is. Maar wel in een, met dank aan de imkervereniging en het bijenpark en de buur-volkstuinparken ondertussen zeer bijvriendelijke omgeving. Overigens is daar het aantal kasten per imker de laatste jaren omlaaggestuurd door de bijenvereniging.

Over de vrijwillige inventarisatie van bijenvolken een aantal jaar geleden is overigens een kaart te vinden op https://maps.amsterdam.nl/honingbijen/?LANG=nl, die is inclusief bekende wilde volkeren in Amsterdam die het ook gewoon overleven en dus niet 'weggedrukt' worden door gevoerde volkeren.
2019 04 Wilde_bijen_Amsterdamse _Bos-verkleind.pdf
(454.3 KiB) 218 keer gedownload

Oscar Vrij
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 22 mei 2022, 22:51
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Bastaard
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Oscar Vrij » vr 03 jun 2022, 16:45

en nog een leuk stukje van Vincent Driest in de 'bijzaken', het ledenblad van de Amsterdamse vereniging. De prachtig opgemaakte pdf is helaas te groot om hier in het geheel te posten. Platte tekst dus:

Honing-cowboys en Mc-Donaldbijen
Door Vincent Driest
Het jongetje stond met zijn neus tegen het raampje gedrukt van het bijenhuisje op de kinderboerderij in Amsterdam-Zuidoost. Een prachtig schouwspel, waar op twee meter afstand honderden bijen af en aan vliegen op de bijenkasten die ik verzorg. Ook de ouders waren onder de indruk. Kijk … er komen bijen binnen met alle kleuren stuifmeel aan hun pootjes. ‘Zijn dit nou wilde bijen’, vroeg de moeder mij. ‘Nee mevrouw’, antwoorde ik. ‘Dit zijn Mc Donalds bijen’. Huh …. ?

‘Ja dat komt, omdat ze vrijwel alle soorten bloemen bezoeken om nectar en stuifmeel mee te nemen’, vervolgde ik. ‘Ze eten alles en ze zijn met veel. Bovendien hebben ze de bizarre gewoonte om elkaar te vertellen waar alle nectar en stuifmeel te halen valt.’ ‘Maar ze zijn wel goed voor de bestuiving van bijna al ons fruit, noten en andere tuinbouwproducten, toch?’, probeerde ze toch de stemming er een beetje in te houden. ‘Welnee’, zei ik, ‘de wilde bijen zijn veel betere bestuivers dan deze honingbijen, die u hier ziet’. Ik legde uit dat dit met onderzoek is ondersteund door o.a. een hoogleraar ‘Natuurlijk Kapitaal’ aan de Universiteit van Leiden en tevens directeur van Naturalis.

Ik dacht nog even terug aan de tijd, dat ik mijn basiscursus bijenhouden deed. In mijn omgeving vond men het bijzonder interessant en op de verjaardagsfeestjes wilde iedereen graag weten hoe dat zat met de ‘Colony Collapse Disorder’ (verdwijnziekte) en varroamijtbesmettingen. De honingbijen moesten gered worden. Wetenschappelijke instituten lagen voortdurend in de clinch om duidelijk te maken dat alle ellende toch vooral lag aan het gebruik van gewasbeschermsmiddelen (neonicotoiden) (Universiteit van Utrecht). Anderen benadrukten dat de grote boosdoener de varroamijt is en de virussen die deze mijten bij zich dragen (Universiteit van Wageningen). Zelfs de Rabobank mengde zich in 2011 in de discussie en
publiceerde een rapport waarin werd gewaarschuwd dat de stijgende welvaart in de wereld en de vraag naar groente en fruit, de steeds minder wordende aantallen bijenvolken de bestuiving van de gewassen niet meer kunnen bijbenen. Aanbevelingen werden gedaan om de biodiversiteit te bevorderen (meer gevarieerde voeding voor wilde en honingbijen), bestrijding van de varroamijt en de opleiding van nieuwe jonge imkers.

Ja … de imkers, in een Volkskrantartikel van twee jaar geleden ook wel vergeleken met ‘honing-cowboys’. Daarmee was en is het ook droevig gesteld. Veel imkers hadden eind vorige eeuw het bijltje erbij neergegooid. De extreme bijensterfte was om moedeloos van te worden.
Als ik nu nog naar een bijensymposium ga in het land, dan zie ik dat zeker 75% van de deelnemers oude witte mannen zijn (mijzelf inclusief). De NBV heeft laatst berekend dat tegenwoordig de gemiddelde leeftijd van de leden 60 jaar is. Je zou zeggen, dat als we met dit ritme van de aanwas van nieuwe imkers doorgaan, we over een jaar of vijftien vanzelf verlost zijn van de honing-cowboys.

Hebben we nou zoveel imkers en bijenvolken in Nederland, vraag ik mij af. Een onderzoek van Bram Cornelissen (bijenWUR) meldde in 2013 dat we qua bijenvolken van heel ver komen. In 1850 beschikte Nederlandse imkers over zo’n 270.000 volken. Vlak na de tweede wereldoorlog
waren er toch nog zo’n 23.000 bijenhouders met 160.000 bijenvolken. Vlak voor de varroabesmettingen in Nederland in de jaren tachtig telde ons land zo’n 120.000 bijenvolken, wat dramatisch daalde tot 70.000 volken. ‘Gelukkig’ zitten we weer in een stijging van naar schatting bijna 10.000 imkers (het niveau van 1997) met naar schatting zo’n 80.000 volken. Dramatisch is natuurlijk het sterk geslonken natuurgebied. Het heideareaal, in 1833 nog 600.000 ha. is gedaald tot 80.000 ha. in 1963 (Cornelissen). Met de biodiversiteit van Nederland is het zó slecht gesteld dat een goede oplossing is: het verminderen van imkers, zodat de wilde bijen meer ruimte krijgen in dit schrale landschap. Huh??
Hiermee accepteer je dus dat er aan die slechte biodiversiteit niets meer te doen is. Onderstaande foto’s laten zien dat vrijwel alle gemeenten in Nederland niet geïnteresseerd zijn in de verbetering van het woongebied. Ondanks de herhaalde pogingen van imkers om beleidsmakers te laten zien dat het maai- en snoeibeleid bij groenbeheer ver onder de maat is.
Bijgesloten foto’s laten dit zien.
Gemeente Amsterdam overweegt registratieplicht imkers in een ‘Algemene Politie Verordening’. Ik weet ook nog een paar conceptvoorstellen voor een APV. Elke bewoner van een begane grond met tuin is verplicht minstens 40% van deze tuin niet met tegels te bekleden, maar open te stellen voor aanplant van groen. Nog een voorstel: Elk bedrijf in Amsterdam met een plat dak is verplicht om ‘sedum’ te planten op haar dak of zonnepanelen te plaatsen (of beide). Platte daken mogen niet meer ‘leeg’ zijn.
Wie heeft nog meer ideeën?
Ondertussen verdiep ik me in de komende bedreigingen van de honingbij die ons te wachten staan: de kleine kastkever en de Aziatische hoornaar. Maar misschien is dit beter om dit in de clandestiniteit te doen.

</einde artikel Bij-zaken zomer 2022>

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door vdiesveld » zo 05 jun 2022, 17:36

Oscar Vrij schreef: Over de vrijwillige inventarisatie van bijenvolken een aantal jaar geleden is overigens een kaart te vinden op https://maps.amsterdam.nl/honingbijen/?LANG=nl, die is inclusief bekende wilde volkeren in Amsterdam die het ook gewoon overleven en dus niet 'weggedrukt' worden door gevoerde volkeren.
Goed bezig daar in Amsterdam. Wij maken als vereniging ook jaarlijks een vrijwillige inventarisatie van imkers en volken, met als doel dat er niet teveel volken komen in relatief drachtarme gebieden. We onderhouden ook redelijk goede contacten met de gemeente en andere groene organisaties hierover. Alleen maken wij die lijst niet openbaar, omdat daar toch wel een zeker risico aanzit ivm het stelen of molesteren van de kasten, wat je de laatste tijd steeds meer hoort. Ik zou daar wel een beetje voorzichtig mee zijn Oscar.
Verder hebben we als vereniging onlangs besloten bij nieuwe basiscursussen maximaal 8 cursisten per jaar op te leiden, eerder waren dat er maximaal 16. En we hebben de basiscursus met een extra avond over wilde bijen en biodiversiteit uitgebreid. Over de oorzaken van het verval daarvan, die ook door Tieme en Oscar worden genoemd en over de concurrentie tussen wilde bijen en honingbijen. Niet om de honingbij in een negatief daglicht te stellen, want we zijn binnen onze vereniging allemaal fervent imker, maar om een besef te kweken dat honingbijen en wilde bijen prima naast elkaar kunnen bestaan, maar dat we wel een beetje rekening kunnen houden met elkaar. Dat met name het gebrek aan dracht het grote probleem is en dat we dáár wat aan moeten doen. Die extra avond is overigens erg goed bevallen bij de nieuwe cursisten dit jaar. Het valt mij sowieso bij basiscursussen van de laatste jaren op, dat er een nieuwe generatie imkers aan het opstaan is, die veel meer in de natuur eromheen geïnteresseerd is dan in alleen maar de honingbij. Gelukkig maar ook.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Jaap v.Popering » wo 05 okt 2022, 10:48


imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door imker Marinus » zo 09 okt 2022, 23:06

vdiesveld schreef:
zo 22 mei 2022, 08:49
Je zegt ‘ik geloof daar niks van’ en ‘omdat ik van mening ben’, maar dat is nergens op gebaseerd. Je weet ontzettend veel van honingbijen, maar de dingen die je zegt over wilde bijen zijn vaak niet waar. Als je je er in zou verdiepen, dan zou je dat weten.
Prima als je een punt achter deze discussie zet, maar sorry Jaap, zolang je dingen blijft zeggen die niet kloppen, blijf ik reageren.
Heel goed, meneer vd Liesveld! Blij dat er imkers zijn die kritisch kijken naar hoe ze kunnen imkeren en rekening houden met de natuur. Heb dezelfde ervaring opgedaan met discussies over dit onderwerp.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten