'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door jjmvaningen » wo 18 mei 2022, 13:21

Het aantal bijenkasten in Amsterdam moet worden teruggedrongen.
De gemeente Amsterdam is dat voornemens, omdat de wilde bijen worden verdrongen door de variant die wordt gehouden door imkers.
Een woordvoerder bevestigt dat na berichtgeving van Het Parool.
De gemeente komt later dit jaar met maatregelen om het aantal bijenkasten terug te dringen. Een vergunningplicht voor imkers behoort tot de mogelijkheden.

zie ook: https://nos.nl/artikel/2429306-mcdonald ... oet-omlaag

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Hans van der Post. » wo 18 mei 2022, 14:09

citaat Parool: In Nederland leven bijna 360 wilde bijensoorten. Ruim de helft daarvan wordt met uitsterven bedreigd. De wilde bijen spelen een belangrijke rol in onze voedselvoorziening. 80 procent van de eetbare gewassen wordt door bijen en andere insecten bestoven. Op die manier zorgen ze ook voor de voortplanting van wilde planten. Een afname van het aantal wilde bijen kan de productie van gewassen zoals groente en fruit in gevaar brengen.
De wilde bijen = solitare bijen worden NIET door de honingbij bedreigd maar MEER door de wijze van landbouw bewerken!!
Het is de gemakkelijkste manier om een "ander" de schuld geven. Het zal tegenovergestelde gebeuren minder honingbijen minder zaden en vruchten.
De honingbij is "bloemvast", de solitare bijen vliegen op veelal op meerdere soorten bloemen.
!Hans.

Gebruikersavatar
Fish
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 30 mar 2016, 19:03
Imker sinds: 2014
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): Bastaard/Carnica
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Fish » wo 18 mei 2022, 16:28

Tjonge, we zijn weer lekker in het nieuws. Eerder vandaag ook al in het Parool.

Een imker probeert op ludieke wijze te brengen dat honingbijen op veel verschillende bloemen vliegen, plots staat het in hele andere context in de titel. De aanval op de honingbij en imkers lijkt te zijn begonnen.

Gebruikersavatar
sikkie68
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 09 mei 2014, 17:14
Imker sinds: mei 2015
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica bastaard
Locatie: Het Jacobahof, Den Haag en Reeuwijk
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door sikkie68 » do 19 mei 2022, 14:33

hoi allen , nou dat is wel weer een mooi plaatje !!
vreemd vind ik het, hij (koos biesmeijer) is liefdevol over de honingbijen dacht ik... zie dit boek waar ik al 2 jaar op wacht! wel geschreven niet uitgegeven. Het wonder van de HONINGBIJ, een liefdes verklaring..

Te veel HONINGBIJEN !! de oplossing een vergunning ?????
Mij rijzen een aantal vragen op: wie krijgt dan zo'n vergunning?
waar moet je aan voldoen?
de registratie en vergunning wat zijn daar de gevolgen van ?
wat als je geen vergunning hebt ?
bv.: n kleine hobby imkerin als ik ,die intens bezig is met haar bijen. die ook bezig is de gemeentelijke omgeving drachtrijker en gezonder maken voor alle bestuivers, vogels, amfibieën.......enz
Als er een bijen standplaats is waar les word gegeven dan zit je al snel aan de tax van 4 kasten per vierkante km.
Laat staan een beroeps imker met velen kasten op een plek....wie gaat er een vergunning krijgen ????....

ik begrijp dat men enig inzicht wil hebben in hoeveel bijenkasten er zijn maar er zijn vele factoren die mee spelen
een ruim- en gevarieerd dracht gebied ,genoeg goede nestgelegenheid voor solitaire bijen en andere bestuivers ( oa de grond), juiste planten, zou toch wel schelen en wat dacht je van gemeentelijk maai beleid en landbouw- en particulier gifgebruik.

voorlopig is het allemaal nog niet landelijk en beperkt tot Amsterdam en omgeving maar toch NVB is er ook bij betrokken dus we gaan het zien in de toekomst.. Groeten uit ZOEMMMEND DEN HAAG
Bijlagen
Webopname_19-5-2022_132130_www.bruna.nl.jpeg
Webopname_19-5-2022_132130_www.bruna.nl.jpeg
<to :be9: or not to :be9: >, dat is de vraag!

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Tieme » do 19 mei 2022, 16:02

Ik kan me zo voorstellen dat er meldplicht komt. Vervolgens kan op basis van het opgegeven aantal volken een dichtheid berekend worden. Op plekken waar minder bijen gewenst zijn kan dan een quotum komen. Dan kun je samen afspreken wie waar zijn volken neerzet.

Dit zal op wel meer plaatsen gaan spelen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Jaap v.Popering » do 19 mei 2022, 20:56

Ik vraag mij af of de gemeente Amsterdam en of Dhr Koos Biesmeijer al een keuze gemaakt hebben welke solitaire bijen zij willen . Deze hebben vrijwel allemaal een zeer beperkte actieradius , ieder zijn eigen waardplant en ieder zijn eigen soort nestgelegendheid nodig om te kunnen overleven .
Ik zou best willen weten wat voor maatregelen daar al voor genomen zijn . Volgens mij zijn deze eerst nodig voordat je naar de veelheid van honingbijen wijst .

Ik was hier deze week toevallig om wat oude herinneringen te delen .

IMG_7081.jpg

vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door vdiesveld » do 19 mei 2022, 22:27

Jaap v.Popering schreef:Ik vraag mij af of de gemeente Amsterdam en of Dhr Koos Biesmeijer al een keuze gemaakt hebben welke solitaire bijen zij willen . Deze hebben vrijwel allemaal een zeer beperkte actieradius , ieder zijn eigen waardplant en ieder zijn eigen soort nestgelegendheid nodig om te kunnen overleven .
Ik zou best willen weten wat voor maatregelen daar al voor genomen zijn . Volgens mij zijn deze eerst nodig voordat je naar de veelheid van honingbijen wijst .

Ik was hier deze week toevallig om wat oude herinneringen te delen .

IMG_7081.jpg
Dat de wilde bijen ieder hun eigen waardplant hebben, is niet juist. 54% van de wilde bijen in Nederland zijn generalist, dus vliegen net als de honingbij op van alles en nog wat. 16% is beperkt generalist, die vliegen op bepaalde plantenfamilies of groepen. Die families zijn vaak nog heel breed. Slechts 30% heeft een vaste waardplant en dat zijn meestal niet de soorten van stedelijke omgevingen. Van de 350 soorten dus maar een derde.
Dat iedere bij zijn eigen soort nestgelegenheid nodig heeft valt ook wel mee. De overgrote meerderheid van de wilde bijen nestelt in de grond. De overigen in stengels, hout, allerlei gaatjes in huizen, etc.
En een actieradius van enkele honderden meters is in een stad, zelfs Amsterdam, best ruim. Die actieradius geldt overigens binnen een territorium, dus bij vestiging op een bepaalde plek. Als ze een territorium zoeken vliegen ze veel verder.
Dus al met al valt het best mee met de maatregelen die men zou moeten nemen voor de wilde bijen.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Jaap v.Popering » vr 20 mei 2022, 07:57


vdiesveld
Berichten: 89
Lid geworden op: vr 01 nov 2019, 22:34
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Gendt
Contacteer:

'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door vdiesveld » vr 20 mei 2022, 08:06

Jaap v.Popering schreef:Hier wat verduidelijking .

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... FWaAkucAUo
Afbeelding Goede verduidelijking, klopt als een bus. Maar wat probeer je hiermee te zeggen? Wat zie jij in dit artikel anders staan, dan dat ik beweer?

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: 'McDonalds-bijen' in opmars in steden, aantal kasten in Amsterdam moet omlaag (18 mei 2022)

Bericht door Hans van der Post. » vr 20 mei 2022, 09:28

Meer kennis over de "wilde bij" is deze site: https://www.wildebijen.nl/
Daar staat ook op welke plant deze bij zijn voedsel haalt.
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten