Meten is weten .

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Meten is weten .

Bericht door Jaap v.Popering » zo 07 jan 2024, 11:37

Gaan wij weer verder op 18 Dec met een meting per dag ( zie rood vlak in kolom A )
De temperaturen in kolom F lijken sinds de Kerst wat op te lopen .
Verder lijkt het mij dat ook wind en regen van invloed zijn op de temperaturen in een volk , vooral in kolom D . te zien .

Ik ben zeer benieuwd wat er volgende week gaat gebeuren .
IMG_9975.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Meten is weten .

Bericht door Jaap v.Popering » do 11 jan 2024, 13:11

Deze foto gemaakt op 3 januari laat zien dat er broed in de volken kan zitten . Dit is niet uit het volk waarin ik aan het meten ben
broed op 31.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Meten is weten .

Bericht door Jaap v.Popering » za 13 jan 2024, 19:20

Hier de waardes van de afgelopen week . De momenten dat kolom c en D beneden het vriespunt gekomen zijn heb ik donker gemarkeerd .
Verder valt mij op dat kolom E tijdens de vorstperiode enkele graden gezakt en later weer is hersteld maar kolom F zijn de temperaturen duidelijk na de vorstperiode wat lager geworden .
IMG_0030.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Meten is weten .

Bericht door Jaap v.Popering » za 20 jan 2024, 21:02

Afgelopen week is er niet zo veel verandering in de metingen .
Kolom C en D schommelen met de buitentemperatuur kolom B mee .
Kolom E valt mij op dat daar wat schommelingen in zijn , de avondmeting is meestal wat hoger . Kolom F blijft behoorlijk constant .
Ik zelf ben behoorlijk benieuwd of er momenteel broed in het volk aanwezig zal zijn, maar ja ...nog even geduld .

Even op de foto klikken voor een duidelijker beeld .

IMG_0092.jpg

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Meten is weten .

Bericht door Jaap v.Popering » za 27 jan 2024, 21:22

Ook deze week zijn er geen spectaculaire veranderingen te melden
Wel zijn de temperaturen in kolom E en F wat op gelopen .
Wel is opvallend dat sommige metingen ( zoals vandaag ) het verschil tussen kolom D en E soms 20 graden is . Dat is dan tussen de zijwand en straatje vier .
IMG_0143.jpg
[

Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: Meten is weten .

Bericht door Primus » zo 28 jan 2024, 11:54

Hey Jaap,

Wat toch bij me opvalt is dat in hartje winter de temperatuur in het broednest toch heel wat minder is dan in de andere seizoenen! Verder blijkt ook hier weer maar is uit dat de bijen niet de kast maar alleen hun bol warm houden en dat verstoringen tijdens de winter héél veel stress geven aan de bijen. Misscien zeer intressant voor al die jonge imkers die tijdens de winter hun nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen.
Al bij al zijn uw metingen interresant om te volgen.
Met vriendelijke groeten
CP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Meten is weten .

Bericht door Jaap v.Popering » zo 28 jan 2024, 18:40

Of er daadwerkelijk op dit moment broed in het volk zit is ook voor mij slechts gissen .
Wat de temperatuur betreft is het natuurlijk goed mogelijk dat de bijen met het broed net naast of boven de zenders weer begonnen zijn , maar geloof mij dat mijn handen jeuken om dit vast te stellen .
Al de verstoringen in een volk veroorzaken natuurlijk stres wat tot extra voedsel verbruik zal leiden , maar ik geloof niet dat je volk er zo maar aan dood zal gaan.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Meten is weten .

Bericht door Jaap v.Popering » vr 02 feb 2024, 22:10

Op maandag 29 januari was het eindelijk zo ver dat ik besloot om het volk even open te maken zodat ik deze waarnemingen af kan sluiten .
Om 13.30 uur was het in de stal zie ( regel 170 ) met weinig wind en binnen een minuut of 10 was het volk weer gesloten . Ik zag dat de temp gelijk op gingen lopen en om 13.44 u zie ( 171 ) Om 16.00 u waren alle meters 1.5 – 3 graden hoger dan het tijdstip voor ik de kast open heb gemaakt .
Een en ander laat zien dat het temperatuur verlies welke in het volk ontstaat bij een korte controle niet zo veel te betekenen heeft . Wel duurt het enkele dagen voordat de temperaturen zijn zoals voor de verstoring .
Het is mij opgevallen dat in het algemeen de verschillen tussen ( kolom B ) buiten temp en ( C en D ) respectievelijk boven de dekplank en binnenzijde kast slechts enkele graden zijn maar na controle van het volk deze gedurende enkele dagen oploopt tot wel vier tot acht graden wat tot meer warmteverlies zal leiden .
Ik heb de laatste week de luchtvochtigheid er even bij vermeld . Kijken wij even naar kolom D waar van de 80 metingen er slechts 23 lager zijn dan de 99% wat de verklaring kan zijn dat de buitenste raten in de lente vaak wat schimmel vertonen .

100.jpg

Na het verwijderen van de bovenbak was het duidelijk dat het volk nog mooi voor in de kast zit .
Om wat ruimte te maken heb eerst het derde raam van rechts er uit getild , en inderdaad zag ik op het volgende raat de koningin lopen .
Een raam met wat gesloten broed aan beide zijden en niet onbelangrijk dat er behoorlijk wat stuifmeel te zien is . Gezien het gesloten broed zal zij al snel na de jaarwisseling aan de leg geweest zijn .
Dan zien wij een raat met zender welke enkele centimeters van het gesloten broed verwijderd zit , dat verklaart dat de temp voor een broednest wat aan de lage kant waren , alle broed zat duidelijk wat meer naar de voorzijde van de kast .
De bijen zijn duidelijk niet gediend van de vreemde geur, toen ik de zenders plaatste was dat het centrum van het broednestje en zijn zij wat naar de voorzijde opgeschoven . Op dit moment worden temperaturen van boven de dertig wel gehaald .

a.jpg
b.jpg
c.jpg




Het zijn slechts waarnemingen maar zijn volgens mij verhelderend over de temperatuur huishouding in de winter van onze bijenvolken .
Als er nog vragen of andere meningen zijn ? zijn deze hier welkom .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten