maximaal 5 volken per imker in gemeente Heerlen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Lau
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 21 aug 2005, 15:15
Aantal volken: 5
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

maximaal 5 volken per imker in gemeente Heerlen

Bericht door Lau » wo 07 feb 2024, 15:11

Imkers in Heerlen mogen voortaan nog maar maximaal 5 bijenvolken houden. Deze bepaling is opgenomen in de APV om overlast te beperken.Zie De Limburger van 3 februari 2024. Het aanpassen van de APV op dit punt, waarmee de Heerlense gemeenteraad instemde, gebeurde op initiatief van fractieleider Fred Daamen van Partij Hoensbroek Belang. Al jaren ondervinden bewoners vooral in Nieuw Lotbroek veel overlast van bijenpoep. Door dit besluit kan voortaan handhavend worden opgetreden. Aan de vooravond van de raadsvergadering heeft Imkervereniging Mijnstreek geprobeerd raadsleden op andere gedachten te brengen.\Helaas.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: maximaal 5 volken per imker in gemeente Heerlen

Bericht door Hans van der Post. » wo 07 feb 2024, 15:40

Lau, hoeveel imkers houden daar bijenvolken in Heerlen??
!Hans.

Lau
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 21 aug 2005, 15:15
Aantal volken: 5
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

Re: maximaal 5 volken per imker in gemeente Heerlen

Bericht door Lau » wo 07 feb 2024, 16:31

Volgens het krantenartikel heeft de vereniging 150 leden. de ene helft voldoet aan deze voorwaarde de andere helft niet.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8254
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: maximaal 5 volken per imker in gemeente Heerlen

Bericht door Hans van der Post. » wo 07 feb 2024, 23:59

Wat moeten de imkers die niet aan de voorwaarde van "vijf volken" voldoen?
Verkopen? wie heeft dit in het leven geroepen? Komt "de sterke arm" controleren?
Indertijd was in de achterhoek ook een gemeente waar over poep werd geklaagd.
Heeft men ook de vrij vliegende vogels uit de gemeente verwijderd. :be5:
!Hans.

Paul67
Berichten: 456
Lid geworden op: do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 0
Locatie: (L)
Contacteer:

Re: maximaal 5 volken per imker in gemeente Heerlen

Bericht door Paul67 » za 17 feb 2024, 23:01

Ik kom zelf ook uit Limburg. Wat ik weet is dat er in mijn gemeente een verordening is dat bijenkasten op minimaal 30 meter van andere woningen en de openbare weg dienen te staan. Uiteraard vanwege eventuele overlast. Ik ken imkers in mijn eigen omgeving die zich daar niet aan houden en bijenkasten in hun tuin hebben staan op minder dan 10 meter van aangrenzende woningen. Mensen vinden het blijkbaar ook prima om ze in hun tuin te plaatsen en dat stilzwijgend te doen. Wat niet weet wat niet deert? Ik vind dat persoonlijk niet in de haak.
Het aantal van 5 volken per imker doet mijns inziens niet terzake. De vraag is: waar stáán ze? En in hoeverre ben je in staat om te vermijden dat
een medeburger er last van heeft?
Mijn kasten staan op een weiland op zo'n 100 meter van de weg. Dan krijg je ook geen klachten.

Gr P

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: maximaal 5 volken per imker in gemeente Heerlen

Bericht door jjmvaningen » zo 18 feb 2024, 10:37

Eén van de aanleidingen van de gemeente om een besluit te nemen was, onder andere, de overlast van de reinigingsvlucht:
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... en-de-tuin

DontPanic
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: maximaal 5 volken per imker in gemeente Heerlen

Bericht door DontPanic » di 20 feb 2024, 11:36

Het is niet 5 bijenvolken per imker, het is 5 bijenvolken per perceel (indien in woongebied), zie onderstaande:
b. maximaal vijf bijenvolken per perceel verdeeld over maximaal vijf bijenkasten per perceel worden gehouden als dat perceel is gelegen in een woongebied, ongeacht of deze bijenkasten door één of meer bijenhouders gebruikt worden.

DontPanic
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 09:16
Imker sinds: 2018
Aantal volken: 11
Bijenras(sen): carnica, bastaard
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: maximaal 5 volken per imker in gemeente Heerlen

Bericht door DontPanic » di 20 feb 2024, 11:53

Paul67 schreef:
za 17 feb 2024, 23:01
Ik kom zelf ook uit Limburg. Wat ik weet is dat er in mijn gemeente een verordening is dat bijenkasten op minimaal 30 meter van andere woningen en de openbare weg dienen te staan. Uiteraard vanwege eventuele overlast. Ik ken imkers in mijn eigen omgeving die zich daar niet aan houden en bijenkasten in hun tuin hebben staan op minder dan 10 meter van aangrenzende woningen. Mensen vinden het blijkbaar ook prima om ze in hun tuin te plaatsen en dat stilzwijgend te doen. Wat niet weet wat niet deert? Ik vind dat persoonlijk niet in de haak.
Het aantal van 5 volken per imker doet mijns inziens niet terzake. De vraag is: waar stáán ze? En in hoeverre ben je in staat om te vermijden dat
een medeburger er last van heeft?
Mijn kasten staan op een weiland op zo'n 100 meter van de weg. Dan krijg je ook geen klachten.

Gr P
Ik weet niet of het voor jouw gemeente ook zo is, maar de meeste gemeentes hebben een uitzondering voor de genoemde 30 meter regel in lid 1. Wanneer er een afscheiding van minimaal 2 meter aanwezig is om laag uitvliegen te voorkomen, dan vervalt deze eis.

In de APV van Heerlen staat bijv:
1. Het is verboden:

a. bijen te houden binnen een afstand van 30 meter van woningen of andere gebouwen waar overdag mensen verblijven;

b. bijen te houden binnen een afstand van 30 meter van de weg;

c. op door het college ter voorkoming of beëindiging van overlast of schade aan de openbare gezondheid aangewezen plaatsen bijen te houden of bijen te houden anders dan met inachtneming van de door het college in het aanwijzingsbesluit gestelde regels.

2. Het in het eerste lid, aanhef en onder a en b, gestelde verbod geldt niet indien:

a. op een afstand van ten hoogste zes meter vanaf de korven of kasten een gesloten afscheiding is aangebracht van twee meter hoogte of zoveel hoger als noodzakelijk is om het laag uit- en invliegen van de bijen te voorkomen; en

b. maximaal vijf bijenvolken per perceel verdeeld over maximaal vijf bijenkasten per perceel worden gehouden als dat perceel is gelegen in een woongebied, ongeacht of deze bijenkasten door één of meer bijenhouders gebruikt worden.

Lau
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 21 aug 2005, 15:15
Aantal volken: 5
Locatie: zuid limburg
Contacteer:

Re: maximaal 5 volken per imker in gemeente Heerlen

Bericht door Lau » di 20 feb 2024, 14:58

in het krantenartikel van 3 februari stond : Imkers in Heerlen mogen voortaan nog maar vijf bijenvolkenhouden.

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: maximaal 5 volken per imker in gemeente Heerlen

Bericht door jjmvaningen » wo 21 feb 2024, 17:14

terug naar de basis (de geldende APV van de gemeente Heerlen), zie ook 2,56 op blz, 3 ingaande 6 februari 2024..

https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -57335.pdf

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten