zomerse momenten op winterse dagen

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » do 29 jan 2009, 14:51

Afbeelding

Beste forummers,

Ja, na al wat afgereisd te hebben in Brasil heb ik hier en daar nog al eens een plaatje geschoten. Op dit moment ben ik het allemaal een beetje aan het sorteren. En toen dacht ik, ik heb er nog al wat en ook een grote hoeveelheid van Arno erbij ,wat doe je er mee ? Nou niks bewaren. Och je kan ze ook een ander laten zien. Zodat je er wat over kan keuvelen. Dus vraag het hemd maar van de ......kond En een ander krijg ook wat inzicht hoe het elders gaat.
Op dit moment is het hier toch stil met de bijen en de avonden zijn lang.

Ik begin maar met de imker daar, hoe ziet hij er uit en wat is het materiaal waarmee hij werkt. deze foto laat wel het algemene type zien
Meestal een pak geheel voor 100% dicht handschoenen en meestal witte laarzen.
Een kast die op een paal staat . Lanhgstrot onderbak 10 ramen en daar boven op een honingkamer. En ja nou komt het "Asbest plaatje" op de kast met een steen er op
In de hand een onderdeel van Corus teminste aan de rook ontwikkeling te zien.
Maar omsloten door natuur

Afbeelding

Maar het resultaat mag er ook zijn. Daar sta ik vaak van te kijken hoeveel dracht er binnen komt Er wordt wel mee gereisd maar de meeste imkers die ik daar bezocht heb had een vaste standplaats (deze wordt daar apiario genoemd.)

A.Rodenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 13:22
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door A.Rodenburg » do 29 jan 2009, 15:30

Goedemiddag Bertus,
Tof,dat je ons mee laat genieten!! Nu duurt m,n dag ook niet zo lang meer.
Groetjes,Arie

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door Ria van den Berg » vr 30 jan 2009, 02:39

Hoi Bertus,

Leuk om in de Braziliaanse keuken te kijken. Meteen een vraag :"Waarom zetten ze de kasten daar in het bos" ? Wij hebben de indruk dat bijen het beter doen op een zonnige, open plek (met wel beschutting van een bos in de buurt)

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Gebruikersavatar
jawi
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 28 apr 2008, 16:06
Imker sinds: 2008
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door jawi » vr 30 jan 2009, 14:33

Dat ziet er prachtig uit Bertus! Zijn dit dan ook de 'killer bees' waar National Geographic wel eens een documentaire over uitzend?

Jan-Willem

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » vr 30 jan 2009, 14:50

hoi Jan Willem

Ja ,dat is waar. Maar het ligt toch iets anders. De documetaire is goud waard over, de gehele wereld is hij verkocht. Het zelfde zit een beetje in wat deze week hier op Netwerk was en hier en daar niet goed viel De mensen van netwerk maken TV en gebruiken daar voor in dit geval de bijen. Het moet passen in hun programma.

Te beginnen de naam Killer Bee is niet correct,maar doet het goed om te verkopen. Het is de geafrikaniseerde bij. Voortgekomen uit een kruising met de Europese bij, die meegenomen was door de emimgranten. Door een misverstand hebben ze zich verspreid.(1956)Ze zijn zeer dominant.Nu is bijna heel Brasil overdekt met deze bij. Ik zeg bijna in de zuidelijke streken waar het kouder begint te worden komen ook andere rassen voor. Chili het aangrenzend buurland kent een Buckfast populatie maar zodra men in lagere delen komt overheerst de geafrikaniseerde bij Het heeft te maken met de bruidsvlucht en de hoogte waarop de darren vliegen. Ik meen dat onze een hoogte halen van zo rond de 8 meter is De geafrikaniseerde meen ik komt tot 15/16 meter. Ook komt hij voor in Noord Amerika maar zo goed ik weet is men daar niet zo blij er mee. Het heeft Brazilie geen windeieren gelegd. De export is naar de ik meen naar de vierplaats op de wereld ranglijst gestegen
Het is geen bij die je zonder handschoenen moet aan pakken. Maar langzamerhand komen er steeds meer imkers die zonder bedekking werken.Maar het blijft linke soep. Ik zeg meestal als we vandaag die bij hier hebben dan daalt het imkers aantal van 8000 naar 80. Schop je hier tegen een kast aan dan komen er 30 stuks je een 25 meter achterna. Daar blijven er 30 achter in de kast en is het na 250 meter nog niet over Je leert daar heel rap met bijen om te gaan. en geen fouten te maken. Naar ik heb horen verluiden

De resitentie tegen varroa is dat de bijen ze zelf er af bijten of poetsen. Soms zie je er wel eens een. Op de bijenuniversiteit aldaar,zegt men ook dat de varroa alleen te voorkomen is met een resistent ras en niet met bestrijden. Maar zolang we dat niet hebben moeten we wel. Ook hoor ik daar dat de bij die steeds noordelijker trekt minder agressief begint te worden Als de andere eigenschappen dan het zelfde blijven dan zitten we goed. Maar ja ,ik ben geen onderzoeker

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » vr 30 jan 2009, 15:01

Beste Arie,

Als je geen zin heb om die kast te vernieuwen,laat dan maar. De bijen daar zijn anders dan hier en hebben een gigantisch vermogen om op hun manier de zaak dicht te krijgen.
Ook al zit er 10cm ruimte tussen het ene en ander plankje.

Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » za 31 jan 2009, 08:13

Afbeelding


Ja, als er nu helemaal niets vlak is,waar moet je dan je bijen kwijt
Er zit geen pardon op, dan maar op iets wat omhoog loopt. Vorig jaar al weer brachten Arno en ik een bezoek aan iemand die zo,n apiario had.Eerst dacht ikdat valt wel mee ,maar halverwege voelde ik toch wel iets wat op vermoeidheid leek.
Op de vraag waarom hij die bijen daar had staan,antwoorde hij :

Als zijn kleinkinderen in het zwembad aan het spelen waren wilde hij niet dat ze last zouden krijgen van de bijen vandaar de berg maar op.


Maar als je nu met een honingkamer stikvol met honing die berg weer af moet?
Soduju,l dan zeul je je eigen het apenlazerus. Ja en dat was ook zo Maar goed als alles uit bergen bestaat heb je niet veel keus,
Afbeelding


Deze onderste foto is van een imker die mee doet aan het project dat het imkeren op een hoger niveau moet brengen.
De regering daar stimuleert dat door bij te springen in de kosten Zo krijgt een ieder 3000 real aan materiaal 10 nieuwe kasten, een pak, roker, enz Plus dat van overheidswege ook begeleiding om het imkeren onder de knie te krijgen. Maar er moet wel een contract getekend worden. Deze groep imkers kreeg ook van de regering nog een prachtig gloednieuw compleet met al het apparatuur honinghuis. We zijn bij groepen geweest (14 imkers) die toch zo,n slordige 20 ton honing bij elkaar fietsten.

Op het forum en ik zelf ook, zie ik stallen met onderljnge afstand tussen de kasten van enkele centimeters Dat doe je daar maar 1 keer en dan nooit meer. Zo zie je dat de geafrikaniseerde bij op privecie is gesteld. Er moet ruime afstand worden gehouden. Ander wordt het knokken.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » za 31 jan 2009, 10:17

Afbeelding

De geafrikaniseerde bij.

Zijn dan alle bijen in Brasil gelijk? Nou nee dat is ook weer niet waar. er is wel degelijk verschil.
In de eerste plaats is Brazilie anderhalf keer zo groot als Europa. Geduren de tijd zijn er er wel wat mutatie onstaan. Net zo als hier
Zo hebben wij vaak maar een hekel aan kittende volken. Ze kledderen de hele boel onder en alles zit muur vast Verlieverlee zijn we dat wat gaan uitsorteren Daar heb je een gebied zo groot al Frankrijk dat juist die volken het beste vinden. Koninginnen uit die streek moet je niet gaan halen om in een andere streek te proberen de stuifmeel productie op gang te brengen. Dat lukt dan niet, alhoewel ze het zelfde karakter hebben. Vooral het zuiden van Brazilie heeft veel stuifmeelimkers. Soms hele grote.
Alhoewel we in November een imker spraken die vlak bij Arno woont die een productie had van 60 ton honing per jaar Ja dat zijn geen kleine jongens

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door Jaap v.Popering » za 31 jan 2009, 11:25

Als ik vragen mag ; wat zijn dat voor potjes of busjes op die vliegplanken "??? een foto terug .

Jaap v P

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: zomerse momenten op winterse dagen

Bericht door apiario » za 31 jan 2009, 12:37

Hoi Jaap,
O,ja dat ben ik een beetje vergeten.
In drachtlose of regenachtige tijden heeft het volk wel wat extra voer nodig. Daar zijn specialen bakjes of houtjes voor. Maar je ziet daar nog al eens dat men simpel een stukje
PVC buis neemt , het even warm maakt en buigt. Dan wordt het met de platte kant in het vlieggat gestoken. Daarop zet men dan een cocacolafles gevuld met suikerwater een paar gaatjes er in en men heeft een mirakels makkelijk en kosteloos voedersysteem. Het werk echt .

Doordat het platte stuk een gedeelte in de kast steekt is het roven uitgesloten.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten