Geef een gratis kast weg

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:
Geef een gratis kast weg

Bericht door martin b » zo 01 feb 2009, 15:06

Even wat losse gedachten, die hopelijk toch één richting op gaan.

We staan in de spotlicht, er komt van verschillende kanten beweging die hopelijk met een happy end t.z.t. afgesloten wordt.

Toch zal een grote hobbel, namelijk jonge imkers er bij krijgen,
om de "oude grijze mannetjes" op te volgen heel moelijk zijn.

Daar zijn verschillende reden voor, ik zal ze niet allemaal opsommen.

Behalve één de kosten, je bent zo 150/200 euro kwijt aan de materialen op te beginnen. Er van uitgaan dat je het volk krijgt van een ander imker die je ook met plezier met raad en daad zal bestaan.

De ouders zullen dat geld niet gouw uitgeven voor het kind die een hele rare hobby wil beginnen, ze kennen het niet of nauwelijks.
En wat als hij/zij het niet leuk vind dan zit je er mee.

Er is hier ook al eens geschreven over een huurkast, ook niet verkeerd. Vooral als het door de regering in het groot aangepakt zou worden.

De regering zou ook alle scholen een kast aan kunnen bieden als lesmateriaal. Onder begeleiding van een plaatselijk imker kunnen de leerlingen dan ook echt kennis maken met de wereld van de bijen.

De regering zou ook kasten weg kunnen geven, zo als Bertus beschreef
met zijn zonnige bedragen elders op het forum.

Er zijn meer mogelijk heden, laat je gedachten de vrije loop, voeg ze toe. Laten we een lijst maken die dan naar de juiste mensen door gegeven kan worden.

martin
p.s. gisteren naar een AOC-school wezen kijken voor een van de kinderen, veel soorten dieren gezien, maar GEEN BIJEN [}:)] en dat voor een groene school.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door apiario » zo 01 feb 2009, 15:55

Hoi Martin,

Goede gedachte.

Hier heb ik een foldertje/brochureover bijen, dat ik nog verder zou kunnen ontwerpen/schilderen, wat specifiek voor die jonge mensen geschikt is.

Je heb gelijk wat een bedrag,voor een beginner. Pak daar nou nog bij dat men niet te beroerd is het giganties bedrag voor een volkje op de markt te vragen (100 Euries) Dan nog daarbij een cursus 150/200 euries. Moet dat nou ? En maar klagen dat we oud en grijs worden. En ik kan het weten ben 68 en zo grijs als de neten. Ondanks dat ben ik voor je ondernemingsgeest.

Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door macwlem » zo 01 feb 2009, 17:38

En wat dacht je van kasten laten bouwen door sociale werkplaatsen/zorgimkerijen, iedereen kan zo z'n steentje bijdragen.

Groet,
Willem

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Bijenhouden.nl - De Nederlandstalige ontmoetingsplek voor iedereen die belangstelling heeft voor bijen en bijenhouden.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door m.kolsters. » zo 01 feb 2009, 19:40

Ja Ja we hebben met de vereniging afgesproken om de nieuwe jeugd leden een 6 ramer met bijen te geven,deze worden bij de verenigingshal geplaatst op een 10 tal meters van de andere kasten.
Dan kan de jeugd onder begeleiding leren om met bijen om te gaan.
Na een jaar kijken we of er nog leden over zijn ,om deze dan een cursus te laten volgen.
Dit gaat over 6 dorpen die bij onze vereneging zijn aangesloten.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door zonregeditor » zo 01 feb 2009, 21:25

Ik ben helemaal voorstander van eens een kast of volk weggeven aan deze of gene, in de hoop nog weer eens wat bijen en kasten ( en imkers ) te verspreiden...

Maar over wat losse gedachten: als ik een kleine rekensom maak : er zijn 40.000 tot 80.000 kasten
neem ik gemakshalve 100.000, en die hebben een bestuivingswaarde
van 1 miljard. Dan heeft 1 kast een waarde van 10.000 euro voor
Nederland! Of maak ik een rekenfout?
Dus een imker met 5 kasten doneert al 50.000 euro aan algemeen belang
en krijgt daar relatief erg weinig voor terug.
.. zou het dan inderdaad niet eerlijker zijn als de staat die kasten weggeeft? Of gesubsidieerde kasten op de markt brengt?
En een fijne verzekering regelt voor imkers die gedupeerd zijn door vandalen of boeven of natuurrampen, om uitval te voorkomen.
En nog eens wat openbare ruimte beschikbaar stelt..

Het lijkt me erop dat het om relatief kleine bedragen gaat gezien het grote belang.


groet peter

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door dickvanleeuwen » zo 01 feb 2009, 22:24

Hopelijk komt er een flink bedrag aan subsidie vrij om de bijenhouderij te stimuleren. Een belangrijk deel mag dan naar de verenigingen die een cursus organiseren zodat een cursus betaalbaar wordt voor iedereen. De gemiddelde prijs van € 150,00 tot € 200,00 vind ik veel te hoog! Moet daar trouwens geen landelijk vastgestelde prijs voor komen? Martin, dan mag iedere cursist van mij, naast het certificaat, ook nog wel een gratis gevulde bijenkast als beloning.

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door martin b » zo 01 feb 2009, 23:00

Bertus aan de cursus kosten had ik nog even niet aan gedacht, komt zeker door de ouderdom [:I]:D. Maar dat foldertjes is helemaal niet verkeerd.

Willem het idee van jou snijd twee kanten.

Tinus wat doen jullie dat is perfect, grote lof, maar zoals Peter zo-mooi uitgerekend heeft, dan mag er best wat van dat belasting geld besteed worden richting (beginnende) imker.

Dick ook dit is een heel goed idee, je geef de beginnende imker gelijk een goede start.

Mensen kom op met de ideeën, zowel voor ons als wel de jeugd die straks het stokje over moet nemen

martin

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door apiario » ma 02 feb 2009, 09:16

Hoi Peter,

Nu ik weer even op het forumtreintje een eindje mee rij tot de volgende halte. Kan ik net zo goed wat mee kletsen. Of het wat inhoud weet ik niet.
Maar als je niet schiet raak je ook nooit iets.
Het zijn flinke getallen , maar vallen in het niet wat ons dagelijks voorgeschoteld wordt in de media.
Maar mijn geheugen is niet meer wat het was. Vaag staat me iets bij dat Roger de Vos iets vertelde over gelden of materiaal dat bij hen in Belgie
aan de imkers toe werd bedeeld. En dat was EG geld dat beschikbaar was gesteld. Op de vraag waar dat hier in Nederland was gebleven,ben ik vergeten.Misschien dat een ander een beter geheugen heeft.

Mocht er ooit iets beschikbaar komen ,zie ik het nog niet 123 bij de imker te recht komen. Maar ik hoop dat ik me daar in vergis. Als de varroa maar een koppie kleiner wordt gemaakt.

Ik heb wel een hilarische gedachten daar over
Zou het niet makkelijker zijn ,met al onze zoetigheid ,wat onze bijen produceren de vrouw te verleiden van een Voorzitter van de raad van een bestuur
Zodat die haar man kan bewerken om wat van zijn "zuur" of moet het zoet zijn , verdiende muntjes aan de imker te doneren? De media doet ons geloven dat daar de muntjes zitten (Lach)

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door A.A. Staals » ma 02 feb 2009, 12:18

Ik geloof niet dat b.v. een gratis kast een oplossing is om mensen over de streep te trekken bijen te gaan houden. Met zo'n maatregel krijg je mogelijk kortstondig meer imkers, maar die missen de gedrevenheid om blijvend bijen te houden. Gratis (kennismaking)cursus is misschien wel zinvol zij die de moeite nemen die te volgen zijn mogelijke kandidaten.

ad staals

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: Geef een gratis kast weg

Bericht door Ruinerweg » ma 02 feb 2009, 13:45

De bijenhoudersvereniging Ruinen en Omstreken stelt -voor nieuwe leden die de basiscursus van groep Drenthe volgen- een kast ter beschikking.
Een volkje of een een zwermpje is ook vaak wel te regelen.
Ook zijn er nog steeds imkers die voor een beginner een volkje voor een zacht prijsje hebben!

Als men na de cursus zo enthousiast is geraakt dat de mensen doorgaan met imkeren, dan moet deze kast het volgende jaar weer worden ingeleverd en moet men eigen materiaal gaan aanschaffen.
Op onze boeldag slagen mensen er steeds weer in voor een hele redelijke prijs materiaal aan te schaffen.

Ook streven wij er naar aankomend imkers te begeleiden middels een mentor.

Roel Broekman,
Bestuurslid afd. Ruinen.

[url][/url]www.ruinerimkers.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ria van den Berg en 33 gasten