Negatieve PR werkt positief?

Deze rubriek is bestemd voor berichten, die niet in de andere rubrieken passen.
Gebruikersavatar
macwlem
Berichten:504
Lid geworden op:wo 10 sep 2008, 22:18
Locatie:Remersdaal
Contacteer:
Re: Negatieve PR werkt positief?

Bericht door macwlem » zo 22 feb 2009, 12:16

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Ik zou graag het volgende aan u willen voorleggen: moet de Nederlandse bijenhouderij nu een postief of een negatieve pr campagne naar buiten toe voeren? Om de huidige stand van zaken weer te geven: in het rapport wat aangeboden is aan de minister in januarie 2009 staat dat de imkerij zich positief moet profileren.

Historie: afgelopen jaren is er nl, ondanks een enorme achteruitgang van imkers en bijenvolken, een pr campagne gevoerd die vooral positief moest klinken. Ellelange wanklanken vanuit de imkerij zouden mensen eerder afschrikken in plaat van aantrekken.
Tot dat wereldwijd de klad in de imkerij kwam, door massale sterfte onder volken viel een positief verhaal niet langer te verkopen. De media pakte snel allerlei doemberichten op van individuele imkers. In alle media stond te lezen: honingbijen en imkers met uitsterven bedreigd.
Ik kan me niet onttrekken aan het gegeven dat ik 'meer aandacht' voor bijen de laatste tijd heb ervaren. Ook heb ik het idee dat ineens meer mensen met bijenhouden willen beginnen?? Dus toch negatieve PR werkt positief?

jp


JP,

Dat dit nieuws überhaubt werkt bij het grote publiek is dat de omvang van het probleem net het niveau heeft behaald dat het tussen het andere wereldnieuws mag zetelen. Doordat het tevens dan ook nog eens het type nieuws is dat all over the world bij iedereen dicht in de buurt staat, maakt het dat het "tastbaar" gaat worden. Met andere woorden...daar kan men iets mee.

Of je met al deze aandacht blij moet zijn is tweeledig denk ik. Enerzijds kan het postitief zijn inzake dat je als imkerij nu juist zaken kunt gaan aankaarten want je hebt de aandacht en lobbyen gaat dus makkelijker om middelen los te maken of mensen te mobiliseren. Positief kan het ook zijn dat dit nieuws mensen ertoe aanzet misschien ook imker te worden.

Anderijds zou het kunnen betekenen dat je een hoop aspirant imkers krijgt die het zich allemaal mooier voorstelden dan dat de praktijk is en uiteindelijk al weer snel afhaken.

Plaats daarbij nog eens de wetenschap dat zoals Peter terecht opmerkt de NBV ook niet echt blaakt van een effectieve vernieuwende aanpak PLUS een verdeelde achterban..dan mag je dus grote vraagtekens stellen bij al deze aandacht.

Positief werkt de negatieve pr bij de plaatstelijke imker..die kan zijn verhaal kwijt (plus een pot honing).

Groet,
Willem



imkerplatform.nl - werken aan een modern imker imago.

Bidding
Berichten:67
Lid geworden op:vr 29 jun 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Negatieve PR werkt positief?

Bericht door Bidding » do 26 feb 2009, 23:49

Positief of negatief....?

In ieder geval is het goed om als afdeling aan te haken bij zo'n landelijke belangstelling zoals die er onlangs was ten aanzien van de verdwijnziekte en gevolgen voor de bestuiving.

We hebben als afdeling met zo'n 45 leden een artikel laten plaatsen in de plaatselijke (gratis verspreidde) weekkrant die ook in omringende dorpen verspreid wordt.
Binnen 1 week na plaatsing zijn er 6 reacties gekomen van mensen die nu ook willen gaan imkeren en de basiscursus gaan volgen.
4 daarvan zullen dat doen als aspirantleden van onze afdeling en 2 via andere afdelingen.

Een score van ong. 8% nieuwe leden voor onze afdeling!!!

Dus met lokale PR aansluiten aan landelijke publiciteit loont! [;)]


Lex

Willem Dijkstra
Berichten:76
Lid geworden op:za 21 feb 2009, 16:56
Contacteer:

Re: Negatieve PR werkt positief?

Bericht door Willem Dijkstra » vr 27 feb 2009, 21:35

Bidding schreef:
Positief of negatief....?


Als novice is het misschien wel aardig om met mijn naamgenoot mee te denken.
Volgens mij zijn er in NL heel veel mensen met een grote belangstelling voor de natuur in algemene zin.
Dat het met die natuur op heel veel deelgebieden niet zo lekker gaat is de meeste mensen ook wel bekend.
Zonder daar nu meteen een drama van te maken kun je daar ook gewoon wat aan doen.
Dus objectief je verhaal brengen, of dat dan positief of negatief is doet dan niet zo ter zake.
Ik ben het met Dick eens, jongeren kun je alleen enthousiast maken door gewoon te roepen Bijen houden is cool.
Je legt ze keer op keer uit waarom en laat ze vooral van jongs af aan meedoen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten