Lindegeur vangen

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Lindegeur vangen

Bericht door Bart de Coo » do 25 jun 2009, 10:44

Ik weet niet zeker of dit wel thuishoort in deze rubriek, maar wat de hek.

Ben je het met me eens dat de geur van lindebloesem een van de allergrootste zinnenprikkelende zaligheden van het buitenleven is? Mooi, lees dan verder.

Vorig jaar kocht ik op vakantie in Frankrijk een spuitbusje lavendelgeur. We zaten op een camping tussen de geurende lavendelvelden, dus dan neem je zo'n souvenirtje mee, niet waar? Vaak zag je langs de kant van de weg een bord staan met de mededeling dat je op dat en dat adres, bij die en die boer, flesjes 'huile de lavande' kon krijgen, tegen schandalige prijzen, maar ja. Nu heb ik dus het hele jaar lavendelgeur in mijn huis, zodra en wanneer ik maar wil: fffft, en je bent op vakantie. Heerlijk.

Sinds die vakantie ga ik ook altijd even met mijn hand door een rozemarijnstruik op de vaste route van mijn avondwandeling. Even de hand erdoor, diep inademen, aaaaaah! Zon, wijn, lekker eten, goede boeken, het zalige nietsdoen! Je tovert het allemaal letterlijk in een handomdraai tevoorschijn.

Wie geeft er eens een eenvoudig recept voor 'huile de tilleux' of een willekeurig ander sproei- of sprenkel- of druppelbaar goedje waarmee ik de spoedig aanbrekende lindeloze tijden kan doorkomen?


Bedankt alvast!



Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Lindegeur vangen

Bericht door AndreasH » do 25 jun 2009, 12:40

Lindebloesem plukken en daar een tinctuur van maken?

Best een handvol lindebloesem nemen, in een potje stoppen en daar een scheut goeie wodka bijvoegen. Zorgen dat de bloesem helemaal onder komt te zitten. Vervolgens op een donkere plek wegzetten en laten staan, af en toe ruiken of het iets wordt.....

Werkt het niet, wodka lekker zelf opdrinken (-;

Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Lindegeur vangen

Bericht door LWPisa » do 25 jun 2009, 13:25

Tinctuur is het simpelst...gewoon aftrekken in ethanol.

Maar misschien heb je een beter resultaat als je het a la "das parfum" aftrekt met een vettiger oplosmiddel zoals vaseline of een neutrale olie.

De commercielen doen het meestal via stoomdestilatie...stoom door een vat met bloesem forceren en dan laten afkoelen en opvangen. Dat is ook te improviseren maar lastiger.

Dit zit er ongeveer in hun destilaat:

2-phenylethanol – 2-phenylethanylbenzoaat – alanine – a- en b- pineen – ascorbinezuur – asparagine – astralagine – b-amyrine – b-sitosterol – kofiezuur – chlorogeenzuur – cis-transfarnasol – cis-tranfarnesylacetaat – docosan – eicosan – eugenol – geraniol – geranylacetaat – glutaminezuur – heneicosan – hentriacontan – heptacosan – hexacosan – isoleucine – isoquercitrine – kaempferol – leucine – limoneen – linalol – linalylacetaat – linarine – linoleenzuur – linolzuur – nerol – nerolidol – nonadecan – octacosan – octadecan – p-coumarinezuur – palmitinezuur – pentocosan – phenylalanine – quercetine - quercetrine – saponinen – squaleen – stigmastanol – stigmasterol – sucrose – suiker – tanninen – taraxerol – terpineol – tetracosan – vanilline – xanthophyll.

De stoffen met uitgang "ol", acetaat en "een" ruiken meestal, de terpenen enzo. Geraniol, eugenol, kaempferol en limoneen zie je veel als geurstof voor shampoo etc

L

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Lindegeur vangen

Bericht door maartenkleijne » do 25 jun 2009, 13:42

Lindebloesem plukken als ze net open gaan, in het donker laten drogen en je hebt de hele winter heerlijke lindebloesemthee, of en handjevol in je badwater. (je kan het ook gewoon kopen)

gr,
m

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Lindegeur vangen

Bericht door Bart de Coo » do 25 jun 2009, 20:44

Tinctuur is het simpelst...gewoon aftrekken in ethanol.


Als je, zoals ik, volstrekt niets van scheikunde weet, dan heb je een probleem. Want in de geciteerde zin staan 3 woorden waarvan ik de betenis niet of nauwelijks ken: tinctuur, aftrekken, ethanol. Ik denk dat LW het volgende bedoelt: koop ethanol, pluk lindebloemetjes die net wel/net niet open zijn, zet ze onder de ethanol en wacht. Het resultaat heet tinctuur. Heb ik het goed begrepen? Maar hoe kom ik aan 'ethanol'?

'Das Parfum' heb ik helaas niet gelezen.

De commercielen doen het meestal via stoomdestilatie...stoom door een vat met bloesem forceren en dan laten afkoelen en opvangen. Dat is ook te improviseren maar lastiger.


Maar dat is toch juist heel makkelijk te improviseren? Zet een stoominzet in een hoge pan. Vul de pan tot vlak onder de rand van de stoominzet met... water? Leg een decimetersdikke laag lindebloesem op de stoominzet. Breng het water aan de kook en sluit de pan. Zet na lawezegge een kwartier het gas uit en laat helemaal afkoelen. Kook desnoods in. Zou dat werken?

Wat Maarten schrijft, heeft hij me al eens eerder verteld. Dat ga ik zeker nog een keer proberen. Ik heb het alleen sterrevesdruk de laatste tijd, dus of ik tijd heb om een laddertje onder een lindeboom te zetten... ik weet het niet. Ik zie wel. Anders volgend jaar. Sommige lindebomen moeten in elk geval nog beginnen hier (!!!)

Wat Andreas schrijft, lijkt me ook perfect. Alleen zou ik juist heel goedkope wodka gebruiken, bijvoorbeeld uit de Duitse supermarkt, als je daar wel eens komt. Juist goedkope wodka is zeer geschikt om op te piepen met, roept u maar, een knoflookteen, geraspte citroenschil of wat dan ook, zou ik zo zeggen. Waarom dure wodka? Het gaat je toch om de geur en niet om de wodka?

Hartelijk dank voor de reacties alvast.


Groet,


Bart de Coo

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Lindegeur vangen

Bericht door LWPisa » vr 26 jun 2009, 15:49

Je slaat de spijker op z'n kop Bart. Zoals jij het beschijft is het een tinctuur. Ethanol = alcohol, om niet te verwarren met methanol, methyl/houtalcohol.

Enige nadeel van de tinctuur is dat sommige geurstoffen niet goed oplossen in alcohol maar wel in vetten/olien.
Ethanol is wat dat betreft een breed toepasbaar oplosmiddel, het heeft zowel eigenschappen gemeen met water als met hexaan (benzine), het zit soort van in het midden qua chemische eigenschappen.

Wat jij beschrijft is in feite aftrekken met heet water en niet echt een alteratief voor stoomdestilatie. Hierbij forceer je stoom door je bloesems die de geurstoffen meeneemt en dan weer tot water condenseert met de geurstoffen erin of erop. Stoom neemt dingen mee die niet goed in water oplossen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Stoomdestillatie

Goedkope wodka lijkt me wel geschikt om het mee te proberen zolang er geen bijgeuren aan zitten. Het alcohol gehalte is wel laag 30-40% waardoor het meer op water lijkt qua eigenschappen. Je kan ook 90+% alcohol kopen maar dat is duur.

L

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Lindegeur vangen

Bericht door Bok » vr 26 jun 2009, 19:29

90 % alcohol([:I]) is niet duurder dan wodka. Je betaald de accijns plus de productiekosten en wat winst. Wodka bevat ongeveer 40%[:I] dus zal 90% [:I] duurder zijn maar deze kun je dan weer vermengen met water. Je koopt 1 liter[:I] en na bijmenging van 1 liter water zul je ongeveer 1.8 liter 50 % [:I]oplossing hebben

Alcohol op zich is zelfs heel goedkoop. Kijk maar eens wat een fles spiritus kost. Das wel 98% [:I] maar ja geen accijns.



Groet,

Peter

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Lindegeur vangen

Bericht door Jeroenvt » ma 29 jun 2009, 11:18

Een mandje met bloesem in een destillatieketel, zou dat werken? En met alcohol? Zo wordt ook jenever gemaakt.

--
Mvg Jeroen van Tol
http://blog.v-tol.nl
http://www.bijentuin.nl

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Lindegeur vangen

Bericht door Bijenhoudster » do 22 jul 2010, 18:48

Bart je weet het leuk om te omschrijven. Je doet mij denken aan een man die mijn lavendelzeep kocht om naast zich in bed te leggen, daar word hij altijd rustig van en valt sneller in slaap.

Van lavendel kan je etherische olie kopen, van Lindebloesem kon ik die niet vinden, wel parfumolie. Die heb ik eens in zeep gebruikt dus ik dacht, ik stuur je een zeep op. Helaas heb ik die niet meer en ik mag pas weer bestellen (van mij zelf) als ik de doos huidige geuren op heb. Heb wel het lege flesje opgezocht. Hij ruikt hetzelfde als Roos en Geranium voor mij.

Je kan tinctuur van Wodka maken. Je kan ook "cosmetische haarwater" kopen. Het bestaat vrijwel helemaal uit alcohol (95%), verder een beetje panthenol, bergamotolie water en reukloze stoffen voor het denatureren van alcohol. Dus hoog alcohol percentage maar niet de hoge accijns. Het is bedacht door het Duitse Hobbythek die boeken over het zelf maken van cosmetica schrijft. Je kan er parfum van maken of afther shave of alles waar alcohol in zit.

Misschien verkopen ze bij de Tuinen wel etherische olie van geranium of parfumolie van roos en vind je die ook zo ruiken.

Lindebloesemthee heb ik wel eens bij de Lidl gekocht, weet niet of dit vast in het assortiment zit.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten