Het insectenkookboek

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Het insectenkookboek

Bericht door Bart de Coo » di 17 apr 2012, 20:23

Inhakend op het onderwerp 'Ongebruikelijke oogst' over het opeten van darrenlarven

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =5&t=25875

wil ik even melding maken van een boekpresentatie. Het boek Het insectenkookboek werd namelijk zeer onlangs feestelijk aangeboden aan Prinses Máxima:

http://nos.nl/artikel/363230-maxima-ont ... kboek.html

Het boek werd geschreven door een drietal Wageningse wetenschappelijke hotemetoten, onder wie een 'entomofaag', oftewel een insecteneetkundige:

http://www.uitgeverijatlas.nl/result_titel.asp?Id=3401

Insecten eten is voor ons wellicht even wennen, maar het deel der mensheid dat géén insecten eet is royaal in de minderheid. Met het oog op stijgende brandstofprijzen, de uitputting van de aarde (mede) door overmatige vleesconsumptie en zulk soort dingen meer, is het wellicht aan te raden om dit boek nu alvast te lezen en te wennen aan het idee van het eten van insecten en insectenlarven. In de verre toekomst, als vlees echt volslagen onbetaalbaar is geworden, hebben de imkers misschien wel een bevoorrechte positie. Zij beschikken immers met name in het voorjaar over grote hoeveelheden darrenlarven. Heerlijk! Toch? Er zit misschien wel handel in. Diepgevroren darrenlarven in het vriesvak van de Albert Heijn? Durf tegen die tijd niet te zeggen dat ik het niet zag aankomen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het insectenkookboek

Bericht door Oude Essink » do 19 apr 2012, 11:15

In vele vaak oosterse landen behoren bijenlarven tot de exclusieve keuken.

Afbeelding
hennie oes

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Het insectenkookboek

Bericht door Fay » wo 02 mei 2012, 21:00

Leuke plaatjes Hennie!

Wij hebben nu (bijna) volgroeide darren gegeten. HEEEEEEL anders dan die romige zachte larven. Het leek meer op andere insecten zoals sprinkhanen.

Toevallig hebben wij vanavond ook gevriesdroogde meelwormen gegeten die we een tijd geleden hebben gekocht. Die waren echt heel vies want ze smaakten naar ranzig vet. Dan toch liever die verse darren! Daar komen de meeste mensen niet zo vers aan.
(ik vond het makkelijker om witte larfjes te eten dan echte herkenbare bijen. Ik weet niet of ik die ooit met plezier zou kunnen eten. Of het moet de darrenburger of bijennugget worden ;)) Ik wil natuurlijk graag de stoere vrouw zijn maar het is toch moeilijk met die bijen in de pan.

Ik ben benieuwd of er ooit iemand darren komt kopen bij de imker om te eten.

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: Het insectenkookboek

Bericht door jomme » do 03 mei 2012, 09:25

Hoho, meelwormen? hoe kom je daar bij :D
Ik zal nog efkes moeten wachten tto mijn broed gesloten is en dan vliegen ze ook in de pan...
Misschien een omelet mee maken? :be2:

Gebruikersavatar
Sarahbee
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 12:47
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Het insectenkookboek

Bericht door Sarahbee » vr 04 mei 2012, 12:35

Een entomofaag is iemand die insecten eet, niet een insecteneetkundige ;)

Fay, wat vreemd dat de gevriesdroogde meelwormen naar ranzig vet smaakten? Hebben jullie ze ook nog een keer gebakken? Dat hoeft namelijk niet :)
Ik heb een aantal keer gevriesdroogde meelwormen gegeten vond ze niet vet smaken. Meer knapperig, en heel licht nootachtig. Als je ze ergens doorheen gooit merk je vooral het knapperige want de smaak is heel erg licht.

Bijenlarven heb ik nog niet geprobeerd.

Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 95
Lid geworden op: di 22 nov 2011, 18:43
Contacteer:

Re: Het insectenkookboek

Bericht door Fay » vr 04 mei 2012, 20:57

Ik heb wel eens verse meelwormen gegeten en die waren inderdaad niet vettig, met die typische (nootachtige) insectensmaak. Wij waren verbaasd dat deze gedroogde wormen naar ranzig vet smaakten. We hebben ze wel nog een keer gebakken (en nog een keer extra lang om te zien of het hielp)
Ik kan maar een verklaring bedenken. Wellicht heeft de 'fabrikant' er nog een vettig laagje op gedaan om ze mooi te laten glanzen. Ze zijn namelijk gekocht voor menselijke consumptie bij de vleesafdeling van de Sligro. Die verse hebben we illegaal voor dierlijke consumptie gekocht.

Ik vond de hele jonge darrenlarven nog wel het lekkerste van alle insecten die ik ooit heb gegeten. Het was wel zacht en weeïg maar tegelijk ook heel romig en eiwit-achtig lekker. Ik denk dat wanneer je iets knapperigs toevoegt, het helemaal lekker is. Op toast of... darren bitterballen?
En ook het emotionele aspect was daar eigenlijk het minst aanwezig. Als je garnaaltjes durft te eten moet je die jonge darren ook durven eten.
Volgroeide darren eten in hun oorspronkelijke vorm vond ik niet leuk. Ik wilde ze niet eens zelf uit de raat halen want de meesten waren al levensvatbaar. :cry:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten