Honing verwarmen i.v.m. versuikering

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Ruinerweg
Berichten: 685
Lid geworden op: ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Carnica F 1
Locatie: koekange
Contacteer:

Re: Honing verwarmen i.v.m. versuikering

Bericht door Ruinerweg » do 10 jan 2013, 20:52

Ik heb een ladinkje 25 en 40 watt gloeilampen aangelegd!
Er is hier over de grens nog wel eens een aanbiedinkje! :D

Groet,

Roelhttp://www.ruinerimkers.nl

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Honing verwarmen i.v.m. versuikering

Bericht door alfa vulgaris » za 12 jan 2013, 21:33

maartenkleijne schreef:Een spaarlamp is een spaarlamp omdat ie weinig warmte afgeeft......
Sppaarlamp heet volgensmij spaarlamp omdat hij in staat is om de elctriciteitsmeter te belazeren.
Hah,en het is nog legaal ook.

Verkooppraatjes,want weinigen weten hoe het werkt.
Heb nog wel een lijstje,maar das te off-topic.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honing verwarmen i.v.m. versuikering

Bericht door Hans van der Post. » zo 13 jan 2013, 00:06

Arend Smilde schreef:Voor een beginnend imker had ik afgelopen zomer een prachtige oogst: bijna 30 kilo van mijn eerste en enige volk! Dat krijg ik dus niet allemaal op voordat het gaat versuikeren. En als beginnend imker heb ik ook nog nooit honing verwarmd. Mijn vraag is nu hoe dat gaat.

De honing mag niet warmer worden dan 40ºC, dat weet ik (hoewel: zojuist las ik ergens dat 38ºC de limiet is). Maar hoe houd ik een bak water een tijdlang precies op die temperatuur en hoe controleer ik dat de temperatuur niet te hoog wordt? Wat zijn bangbare methoden?
Even een zoekslag met het woord: "koekast" hier een goed verhaal uit 2003.
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... ast#p77802
Let op de uitleg van Frans van Tongeren - simpel en doelmatig!
En hou de temperatuur voor de zekerheid op 38 C.
!Hans.

Arend Smilde
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 07 jan 2013, 09:58
Contacteer:

Re: Honing verwarmen i.v.m. versuikering

Bericht door Arend Smilde » di 15 jan 2013, 12:00

Bedankt, Hans. Het kon ook niet anders of dit was al eerder aan de orde geweest. Enige probleem is nu nog dat ik geen oude vriezer heb, of ruimte om er een te plaatsen. Wel een nieuwe, twee zelfs. Maar daar ga ik dus geen gaatje in boren... Als het er eens van komt zal ik proberen dat snoer op een andere manier naar binnen te krijgen.

De methode van een 25 Watt-gloeilamp heb ik geprobeerd. Ik dacht een aardig bouwseltje te hebben gemaakt: een lamp met als enige opening een die perfect aansloot op een glasplaat erboven; op die glasplaat een paar badkamertegels; daarop een stuk of tien potjes honing in een honingkamer met dekplank en dak erop; maar het resultaat viel tegen. De warmte verspreidde zich helemaal niet door de ruimte maar bleef bij de onderzijde van de enkele potjes die het dichtst bij de lamp stonden. En daar werd het juist te warm. Een koortsthermometer kwam niet boven de laagste stand (minder dan 36º), tenzij ik hem op een bepaalde plek zette, en toen mocht ik blij zijn dat hij niet knapte.

Dus voorlopig eet ik mijn honing maar versuikerd. Intussen heb ik ook gemerkt dat ik de honing niet donker genoeg had opgeslagen: potjes die achteraan stonden zijn er veel beter aan toe. Volgend jaar beter; alle begin is moeilijk, en ik mag niet mopperen met 30 kilo van mijn eerste en enige volk! Ben trouwens niet van plan zo veel te gaan imkeren dat verkopen nodig is.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Honing verwarmen i.v.m. versuikering

Bericht door Hans van der Post. » di 15 jan 2013, 13:40

Wacht even: laat de grijze massa werken! Voor een paar euro maak je een schitterende warmte "kast" van isolatieplaat. - geen stiropor - Je kunt een pak van vier platen kopen bij de gamma. - Het merk Koningspan; aan een zijde aluminium folie anderkant een soort hardboard totaal 6 cm dik. Een Lamp van 60 watt met een gebruikte aquarium thermostaat, afstellen op 38 C. de versuikerde honing er in. Na vier/vijf dagen mooie vloeibare honing. :be2:
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten