IJs!

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

IJs!

Bericht door Bart de Coo » wo 15 jul 2015, 23:08

Op dit moment draait mijn ijsmachine overuren. Iedere dag verzin ik weer een ander ijsje. Tijd zat, want ik ben schoolmeester en ik heb vakantie. Vandaag heb ik gek genoeg voor het eerst een ijsje gemaakt waar ik al jaren van droomde. Geen idee waarom het er nooit van kwam. Het werd gelukkig een succes. Het recept? Men neme yoghurt en honing. Ik koos voor 'Franse volle kwark' van de AH. In Frankrijk heet dat 'fromage blanc'. Ik ga zeker experimenteren met andere soorten. Crème fraîche zal ook wel lukken. Ik denk dat ik een deel honing en twee delen yoghurt heb gebruikt, maar daar let ik niet zo op. Ik roer de dingen door elkaar en ik proef of het overdreven zoet is en als dat zo is dan is het goed.

Overigens is het altijd erg verstandig om honing toe te voegen aan je ijs, omdat dat de structuur verbetert. Omdat honing heel veel vruchtensuiker bevat, wordt je ijs wat romiger en wat minder korrelig. Het is maar dat je het weet. Morgen limoenijs.

Bart
Bijlagen
image.jpg
image.jpg

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: IJs!

Bericht door Hans van der Post. » wo 15 jul 2015, 23:38

Lekker Bart het water loopt in de ...........
!Hans.

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: IJs!

Bericht door johan » vr 17 jul 2015, 12:26

Bart,

gebruiik je hiervoor een elektisch gekoelde ijsturbine? zo ja, waar heb je deze gekocht en ben je er tevreden van? ik ben al lang op zoek naar een goede sorbetière (ijsturbine) maar heb de indruk dat dit niet goedkoop is..

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: IJs!

Bericht door Bart de Coo » vr 17 jul 2015, 14:38

Johan,

Ik zal je eens bijpraten. Dit is mijn derde ijsmachine. De vorige twee voldeden niet, waardoor ik mij afvraag waarom ik ooit die tweede heb gekocht, maar goed. Die vorige twee hadden hoge bussen met een dikke wand met daarin een zoutoplossing. Die moest je dan een dagje in de diepvries zetten en de volgende dag zette je hem in een houder die er dan een schoep in liet draaien. Hij koelde eigenlijk onvoldoende en ik kreeg ook nooit van dat mooie ijs. Na het draaien een paar uur in de vriezer zetten moet sowieso.

En toen kocht ik voor weinig geld een ijsmachine van het merk 'Domo'. Geen idee waar ik hem gevonden heb, maar ik ben er tevreden over. Deze draait en koelt in een, waardoor je hem de hele dag kunt laten draaien. Als je 's morgens begint, dan heb je 's avonds voor een weeshuis ijs. Maar denk erom, na het draaien altijd in de vriezer, maar niet te lang, want steenhard ijs moet je ook niet hebben.

Ik maak het 'beslag' of hoe noem je dat, een dag van tevoren. Ik ben nu watermeloenijs aan het draaien. Daarvoor heb ik gisteren meloen gepureerd, verwarmd, een veel suiker erdoor gedaan. De pan heb ik een nachtje in de koelkast gezet en de volgende dag kan het in de ijsmachine.

Zo'n ding moet je op internet kunnen vinden voor laat ons zeggen 150€, maximaal.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: IJs!

Bericht door Bart de Coo » zo 19 jul 2015, 23:37

Oei, ik ontdek zojuist dat dit onderwerp in de verkeerde rubriek staat. Hij had in 'het gebruik van honing - recepten' moeten staan. Nou ja, dat vergeeft u mij vast.

Bart

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: IJs!

Bericht door FrancA » ma 20 jul 2015, 19:24

Bart de Coo schreef:En toen kocht ik voor weinig geld een ijsmachine van het merk 'Domo'.

Bart
Bart, wat is het typenr. van jouw ijsmachine?

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: IJs!

Bericht door Bart de Coo » za 15 aug 2015, 18:41

image.jpg
Deze kreeg je nog van me.

Bart

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: IJs!

Bericht door FrancA » di 01 sep 2015, 13:37

Dankje Bart.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten