zelten

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Plaats reactie
Æbe
Berichten: 297
Lid geworden op: za 25 okt 2003, 11:02
Locatie: Netherlands
Contacteer:

zelten

Bericht door Æbe » wo 26 mar 2008, 12:28

Zelten(Honing-);neemt een half mingelen honing , doet er bij gestooten caneel , nagels , nootemuscaat , na welgevallen , of na dat men het sterk gespecerijt hebben wil , en ook wat dunne klein gesneedene citroen en oranje-schil ; zet het op het vuur en laat het een zood doen dan afgenomen en wat verkoelt zijnde roert er best tarwenmeel in met een vierde pond grof gestootene broodsuiker , maakt het tot een stijve deeg, vormt er dan dunne koekjes van naar believen ; legtze op kopere plaatjes of plankjes,die dik met meel bestrooit zijn , en bakt ze in de oven , na dat het brood gaar is , of anders in een niet al te warme oven

uit:huishoudelijk woordenboek 1769


broodsuiker, witte fijngestampte suiker. Deze suiker was geschraapt of geraspt van een kegelvormig suikerbrood, de meest gangbare vorm waarin de geraffineerde rietsuiker op de markt kwam
de prijs van van het suikerbrood uit West-Indische
bedroeg in 1769 F13.75 per 100 pond, na de bewerking der raffinadeurs(in 1762 waren er 95 bedrijfjes in Amsterdam) koste een pond suiker in 1776,bv.Stampsuyker 10-14cent, Candy,best wit 15-22cent per pond
nb.gegevens uit: De Suikerhandel van Amsterdam 1908

Zelten is de "naam'van het koekje,want ook worden vermeld, nog 2 andere varianten,Zelten (Witte) en Zelten (Zuiker)

Æ.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: zelten

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 26 mar 2008, 15:47

Aebe,

wat een leuk recept. Dat kookboek was hoogstwaarschijnlijk bestemd voor de gegoede huishoudens, specerijen en zuidvruchten waren in die tijd schaars en duur. Wel mis ik een of ander rijsmiddel, anders worden het wel heel erg harde (en zoete) koekjes. Want ik veronderstel dat broodsuiker een of andere harde suikerkoek is (kandij?) en geen stuk gist.
En wat betekenen de volgende, mij onbekende, woorden? t.w.:

zelten
mingelen
zood

met vriendelijke groet,
Els

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: zelten

Bericht door willem » wo 26 mar 2008, 16:15

2 mingelen = 1 stoop = 1/4 liter
zood is denk ik aan de kook laten komen

groeten, Willem

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten