(Gedroogde) lindebloesem

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

(Gedroogde) lindebloesem

Bericht door Bart de Coo » ma 11 aug 2008, 22:29

Zeer geachte collega's,

Wat kun je in de keuken uitspoken met lindebloesem? Al dan niet gedroogd?

Sinds een weekje of twee ben ik terug uit Zuid-Frankrijk. Ik heb drie weken lang gebivakkeerd op een camping in de buurt van Nyons. Dat ligt weer in de buurt van Montelimar; als je de Route du Soleil alsmaar volgt, kom je er vanzelf langs.

Nyons is bekend om zijn markten. Op een van die markten zat een mannetje allerlei gedroogde planten en kruiden te verkopen, waaronder zakken met gedroogde lindebloesem. Ik zag het aan en dacht bij mezelf, tja, lindebloesem, dat kun je bij in het dorp zoveel krijgen als je het hebben wilt. Maar wat moet je ermee?

Ideeen:

stop het in royale hoeveelheden in een pot en giet er azijn overheen, weekje laten staan;

probeer er met water en suiker een siroop van te koken;

trek er thee van, op smaak brengen met lindehoning natuurlijk.



Zou dat lukken? Wat ik hierboven beschrijf? Heeft iemand ervaring met culinair stuntwerk met lindebloesem? En tussen twee haakjes, hoe zou je lindebloesem eigenlijk moeten drogen?



Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: (Gedroogde) lindebloesem

Bericht door maartenkleijne » ma 11 aug 2008, 23:25

Lindebloesem drogen: plukken als de bloemen net beginnen open te gaan en drogen door ze uit te spreiden op een doek in de schaduw buiten, of binnen in een goed geventileerde ruimte.

Belangrijkste gebruik is: thee (met honing) bij griep en verkoudheid, of gewoon voor het lekker. Bij flinke griep wordt aanbevolen een handvol bloemen in het badwater te doen, na het eerts te laten trekken in handwarm water dat eerst gekookt heeft.


Elke natuur- of reform-winkel verkoopt het, dan kan je een prijs checken.

Als je echt veel hebt neem ik graag wat van je over.


gr,
maarten

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: (Gedroogde) lindebloesem

Bericht door Bijenhoudster » do 22 jul 2010, 18:58

Recept vlierbloesemsiroop
Hele schermen ongewassen in een pot/pan doen en 24 uur onder water zetten. Zeven. Siroop maken met 1 liter van dit water met 30 gr citroenzuur en 1 kilo suiker.
Eerst het suiker op het vuur oplossen. Dan citroenzuur van het vuur af erdoor roeren, en ruime pan nemen het bruist n.l.
Citroenzuur is bij een DA drogist te koop (nergens anders kunnen vinden behalve webwinkel), vraag of ze pot open willen maken en kleine hoeveelhied verkopen)

Afbeelding

Of voor hele lekkere jam:

Pluk de vlierbloesemschermen en doe ze ongewassen in een pan. Neem appelsap (ik heb zelfgemaakte appelsap genomen) en schenk zoveel bij de bloesem dat ze onder staat. Dit 24 uur laten staan. Zeven. Pakje geleisuikerspeciaal kopen en volgens geleirecept op pakje afmaken.

Als je de vlierbloesem in deze recepten nu vervangt door lindebloesem? Volgens mij moet dat kunnen, weet alleen niet hoe dat smaakt.
Laatst gewijzigd door Bijenhoudster op do 22 jul 2010, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: (Gedroogde) lindebloesem

Bericht door Bouna » za 21 aug 2010, 15:17

Bijenhoudster,

Waar koop jij van die mooie flessen voor je siroop?

Bouna

Bijenhoudster
Berichten: 380
Lid geworden op: zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: (Gedroogde) lindebloesem

Bericht door Bijenhoudster » za 02 okt 2010, 09:55

Bouna schreef:Bijenhoudster,

Waar koop jij van die mooie flessen voor je siroop?

Bouna

Sorry voor de late reactie, ben een tijdje weggeweest en kon daarna niet meer inloggen.

De flessen koop ik niet, andere mensen verzamelen ze voor mij. bijv flesjes van (bbq) sausen. Koffiemelk zit ook in kleine flesjes die fijn zijn voor siroop. En er zijn kleine wijnflesjes. Zelf koop ik niets van dit spul allemaal krijgertjes waar ik altijd erg blij mee ben.

Bouna
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: (Gedroogde) lindebloesem

Bericht door Bouna » za 02 okt 2010, 17:30

OK, bedankt

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten