Culinaire delicten

Recepten uit verschillende landen
die gebruik maken van honing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Culinaire delicten

Bericht door Bart de Coo » ma 13 okt 2008, 21:17

Honingliefhebbers, bijenboeren, vrienden,

Ik heb een vrouw. Weer een ander heeft een man. Tsja, dat kan je zo overkomen. Nu hou ik doorgaans best van mijn vrouw en ik denk dat ik het voorlopig nog wel even met haar uithou. Toch heeft ze, zoals zoveel huwelijkspartners, gewoontes die je in een echtscheiding kunnen drijven. Je kent ze wel: dopje niet op de tandpasta draaien, stinksokken laten slingeren of suffe tv-programma's kijken.

Haar allerergste gewoonte is om een boterham te besmeren met pindakaas en... honing. Dit is een telkens terugkerend stijdpunt in ons huisgezin. Speciaal voor dit doel schaft zij zo nu en dan een potje Tamara-honing van de Aldi aan, omdat ik haar streng verbied om mijn eigen honing hiervoor te gebruiken. Vervolgens bestaat ze het om de Tamara-honing met pindakaas niet lekker genoeg te vinden en op zoek te gaan naar biologische honing. Zou je dat verschil in combinatie met pindakaas echt proeven? Ik vind het te smerig om het uit te proberen.

Nog zoiets walgelijks. Honing door de salade. Nu vind ik honing door de vinaigrette al te degoutant voor woorden, maar ik heb ook nog een collega die mij watertandend opbiecht dat ze mijn honing zo over de salade laat lopen. Bwaaaaah! Moet ik haar blijven leveren? 't Is een goeie klant van me, helaas.

Dus mensen val me eens bij of val me eens af. Honing met pindakaas? Honing door de salade? Ik vind dat de smaakpolitie hier keihard tegen zou moeten optreden, maar misschien heb zijn er wel heel andere meningen. Zijn er misschien nog andere weerzinwekkende gewoontes onder onze afnemers? Van die gewoontes waardoor je je honing met pijn in het hart verkoopt, in de wetenschap van wat ze er thuis mee gaan doen?

Ik ben benieuwd.



Groet,



Bart de Coo

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Culinaire delicten

Bericht door maartenkleijne » ma 13 okt 2008, 21:46

Nou Bart, je vrouw heeft gelijk wat betreft de pindakaashoning combi.
Bijkomend voordeel is dat de pindakaas minder aan je gehemelte plakt en de honing minder van je brood afdruipt.
Doe haar mijn compliment.
Alleen die Tamara honing is echt niet lekker. Je moet haar daarvan verschonen.

gr,
maarten

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Culinaire delicten

Bericht door LWPisa » ma 13 okt 2008, 22:35

Ehm volwassenen dingen verbieden is ietsje maf, je vrouw heeft ook maar 1 tijd in het aardse en als die iets wil waar jij geen erge last van hebt dan zou ik ik er blij mee zijn en ze trots een emmer eigen honing geven. Geen supermarktbocht.

Ik zet meestal een paar blokjes raathoning in de vriezer/koelkast en de rest staat in potten of een emmer bij kamertemperatuur, ik vind het na een paar weken/maanden lekkerder om te eten dan is het niet zo sterk. Ik gebruik ongeveer een kilo of 5 per jaar, de rest geef ik meestal weg:

1) op de kwark/yoghurt
2) op brood
3) ook op brood met pindakaas of gewone kaas (honing of appelstroop)
4) terug naar mini volken
5) incidenteel in sauzen/dressings
6) honing uit de vriezer of koelkast gaat in m'n keel en op schaafwonden en sneden meestal van honden.

Wat doe jij zelf met honing?

L

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Culinaire delicten

Bericht door m.kolsters. » ma 13 okt 2008, 22:40

Zijn er nog meer van die imkers die zich kwaad maken over hoe je honing gebruikt.
Er is maar een remedie voor ophouden met imkeren.
Ik vind alles lekker en mij kan het niet balle hoe je het eet.
Waar ik me wel kwaat over maak als het potje niet leeg is en toch de afwas in gaat,zonde van heel het werk van de bij.
De honing die niet uit de pot is of emmer ,word uit gespoeld voor de mede.Dat is zuinig.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Culinaire delicten

Bericht door Hans van der Post. » ma 13 okt 2008, 22:47

Ach Bart je smaakpapillen zijn nog niet ontwikkeld[:)] Romeinse sla - die van die op kleine kropjes sla lijkende witlof heeeeerlijk gewoon om met een lepel voorjaars honing te mengen. Of een plak ham of of of, man je weet gewoon niet wat je met honing, gerechten nog lekkerder kunt maken!


!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Culinaire delicten

Bericht door Bart de Coo » ma 13 okt 2008, 22:57

L vraagt:

Wat doe jij zelf met honing?


Antwoord: combineren met zuivel. Brood (Kakelvers! Zelfgebakken! Nog een beetje lauw!), boter en honing. Maar vooral door de yoghurt. Helemaal godsheerlijk: maak 'hangop' door honing te laten uitlekken in een natte, schone vaatdoek die je weer in een zeef hangt, die je weer boven een beslagkom hangt. Vooral met heidehoning is deze combinatie meteen goed voor 3 Michelin-sterren. Ik heb er ooit een dinertje voor een paar Zweedse vrienden mee afgesloten en pas maanden later durfden ze mij te vertellen hoe zalig ze dat hadden gevonden.

Verder bak ik graag grote torens appelpannenkoeken. Men neme 1 kilo bloem, 2 liter melk (desnoods nog wat water erbij, meestal wel), zout, eieren en een scheut olie zodat het beslag niet aan de kom blijft plakken. Het beslag moet nogal dun zijn. Schil en doorboor appels met de appelboor, snijd er dunne plakken van en druk die in het natte beslag dat je net in de hete pan hebt gegoten - de pannen kwast je telkens in met olie, dat je in een bakje klaar hebt staan. Zo ontstaat het 'klinknageleffect': er komt een beetje beslag door het appelboorgaatje heen en de appelschijf zit muurvast. Bakken met twee pannen tegelijk. Binnen twee uur heb je een stapel van zo'n 50 pannenkoeken. Afgekoeld misschien wel ietsje lekkerder: dan komt de honing fantastisch tot zijn recht.

Mijn vrouw moet er altijd zo nodig iets anders op doen. Zucht.


Groet,


Bart

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Culinaire delicten

Bericht door Jaap v.Popering » di 14 okt 2008, 21:15

Bart de Coo schreef:
Honingliefhebbers, bijenboeren, vrienden,


Haar allerergste gewoonte is om een boterham te besmeren met pindakaas en... honing. Dit is een telkens terugkerend stijdpunt in ons huisgezin. Speciaal voor dit doel schaft zij zo nu en dan een potje Tamara-honing van de Aldi aan, omdat ik haar streng verbied om mijn eigen honing hiervoor te gebruiken. Vervolgens bestaat ze het om de Tamara-honing met pindakaas niet lekker genoeg te vinden en op zoek te gaan naar biologische honing.


Bart.

Wat ben jij voor een Imker die zijn eigen vrouw naar de Aldi om die rotzooi stuurt , en dan nog op laat eten ??[}:)]

Zij mag bij mij twee potten echte IMKERSHONING gratis en voor niets op komen halen .[8D]

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Culinaire delicten

Bericht door Jeroenvt » di 14 okt 2008, 21:31

Voor de sla: drie eetlepels olijfolie, twee eetlepels honing, één eetlepel azijn. Dan nog vier of wat frambozen en de staafmixer erin. En dat dan over de (pluk)sla, geitekaas erdoor gesnipperd, nog wat tomaat en croutons...

--
Mvg Jeroen van Tol

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Culinaire delicten

Bericht door Ria van den Berg » za 18 okt 2008, 23:31

pindakaas en... honing

peanut butter and honey is een klassieke combinatie hier, net als peanut butter and jelly (jam). Het is best een lekkere combinatie, tenminste als de pindakaas niet te zout is.
Wat is er mis om honing in recepten te gebruiken ? Ik doe het altijd in de slasaus en ook in de pizzasaus, i.p.v. een schepje suiker.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten