Bijenhouden en bijgeloof

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:
Bijenhouden en bijgeloof

Bericht door Hennie Peters » za 01 mar 2003, 20:48

Piet, Hans, Maarten en Els,

Mijn zoon van 10 zat zojuist op de ledenpagina te kijken en merkte op dat er in de top tien (van het aantal berichten) 4 imkers zitten met 13 volken.
Zijn vraag, zijn die imkers wel gelukkig met 13 volken ?

groet,
Hennie

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouden en bijgeloof

Bericht door Piet Jager » za 01 mar 2003, 21:46

Hennie,

Doelt hij op het 'ongeluksgetal' 13? Of doelt hij op het 'vallen en opstaan' van z'n vader in het beheren van zijn aantal volken. Maar als ik jouw foto zie, ben je een gelukkig mens.

Wel moet ik toegeven dat ik gelukkiger zou zijn met 5 volken dan met 13, maar het bloed kruipt soms waar het eigenlijk niet hoort.

!Piet

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouden en bijgeloof

Bericht door Hennie Peters » za 01 mar 2003, 21:54

Uiteraard doelt hij op het ongeluksgetal.
Zijn vader gaat pas in mei zijn eerste volk beheren, als alles naar plan verloopt. En een tweede volk wordt dan beheerd door zijn moeder.
Ik zit namelijk samen met mijn vrouw op de beginnerscursus.
Zowel het vallen als het opstaan moet dus nog gaan gebeuren.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Bijenhouden en bijgeloof

Bericht door Hans van der Post. » zo 02 mar 2003, 21:37

Piet, Hans, Maarten en Els,
Mijn zoon van 10 zat zojuist op de ledenpagina te kijken en merkte op dat er in de top tien (van het aantal berichten) 4 imkers zitten met 13 volken. Zijn vraag, zijn die imkers wel gelukkig met 13 volken?
groet, Hennie
Ja, denk daar niet zo over na heb er wel 20 gehad maar dan wordt het "een moeten" zeker in de tijd van zwermverhindering.
Ook nu heb ik 20 kasten en/of kastjes en een "boomstam" ingewinterd.
Je kent de spreuk; een bijenvolk is geen volk, twee is een half en drie is één bijenvolk!
Hans

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Bijenhouden en bijgeloof

Bericht door Frans vanTongeren » zo 02 mar 2003, 22:36

Hallo Hennieszoon,
Je vader schreef:
Mijn zoon van 10 zat zojuist op de ledenpagina te kijken en merkte op dat er in de top tien (van het aantal berichten) 4 imkers zitten met 13 volken.
Zijn vraag, zijn die imkers wel gelukkig met 13 volken ?

-
Vier jaar geleden schreef ik o.a.:
Zondagmorgen werd er aan de deur gebeld. Een man en een vrouw vertelden dat ze mijn bijenuithangbord aan de weg hadden bewonderd. Het waren imkers uit Nieuw Zeeland.
Benny de Graaf en zijn vrouw kenden Gerrit Hyink. Ook zij woonden aan de Bay of Plenty; in Kati Kati.
Hij vroeg of hij mijn volken mocht zien. Natuurlijk dat kon, maar zo grootschalig als in N.Z. heb ik ze niet opgezet, zei ik er bij. Benny had maar liefst 1800 volken bij huis staan.
Tot mijn verbazing genoot hij van mijn bieënnschoertje. Twee volken in een glazen bekisting, twee zwermen en vijf productievolken.
Wat mooi is dat, zei hij, bijen kunnen houden als hobby!
Bij hem gaat het heel planmatig, haast industrieel. Alles op hetzelfde moment.
Benny is in de jaren tachtig uit Warnsveld vertrokken naar N.Z. Hij verdiende er de kost als timmerman en is later pas begonnen met het houden van bijen. Zijn zonen werken mee in het bedrijf.
Als ik in de toekomst naar N. Zeeland zou overvliegen, kon ik bij hen komen logeren.
That's nice!
-
Beste Peterszoon,
Als bijenhouden een verplichting wordt, gaat de lol er af!

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Bijenhouden en bijgeloof

Bericht door Hennie Peters » ma 03 mar 2003, 07:48

Dag Frans,

Ik denk niet dat Peterszoon (Robert) dacht aan veel of weinig volken. Zoals Piet al opmerkte gaat het hem om het ongeluksgetal.

Zelfs als het hier een hobby voor de hele familie gaat worden denk ik niet dat het ooit bedrijfsmatig gaat gebeuren. Ik heb al van verschillende kanten gehoord dat dit niet rendabel is. Ook hebben wij niet echt veel zin om te emigreren en dat is echt de enige manier om van de belachelijk hoge imkomstenbelasting hier in Nederland af te komen.
Dus Frans, zullen wij wel een scharrelimkers worden net zoals de meesten.
Wat ik me wel afvraag, zullen beide jongens nog steed geinteresseerd zijn als ze allebij een paar keer worden gestoken ?

groet,
Hennie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten