problemen bijenhouderij

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: problemen bijenhouderij

Bericht door Ed Pieterse » zo 20 jul 2003, 12:25

Beste Natasja,
Je moet je volledig bekend maken, want dit is geen manier om informatie in te winnen.
Een behoorlijk bestuurder doet dat zeker. En wat nog erger is, is dat je in de politiek blijkt te zitten en deze figuren beslissen over zaken waar ze geen verstand van hebben, daarom is het ook noodzakelijk om je probleem goed te omschrijven.
Er worden al genoeg fouten gemaakt door de politiek.
Dan krijg je ook een goed antwoord.
Ed Pieterse

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: problemen bijenhouderij

Bericht door Minne Bonnema. » zo 20 jul 2003, 23:02

Voor Hugo/de halve bij.

Beleefde vragen in keurig Nederlands gesteld door personen die anoniem willen blijven,zijn op de voorhand niet te vertrouwen. Hopelijk lees je ook wat Els en Ed voor toelichting hebben.
Wat vangen ja zeker af en toe een snoekje van een meter en ook wel eens met aas wat door de milieu miepen van 3 hoog uit Den Haag verboden is
(brede grijns).
Minne.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: problemen bijenhouderij

Bericht door wilde » zo 20 jul 2003, 23:18

Hé collega's, wat een schichtigheid alom. Wat is er anoniem aan iemand die zijn naam en woonplaats bekend maakt? Er is er slechts één die dat ook juist ziet, ja dat is een Belg. :oops:
Neem daar eens een voorbeeld aan aub.

Wat zou er mis kunnen zijn met een vragensteller die zich eventueel verschuilt achter een fake-naam? Ik heb daar geen enkel bezwaar tegen.
Het enige dat dan wel duidelijk moet zijn, is de vraag waarover het gaat. Dat is hier niet geheel het geval, maar de verstrekte informatie is voldoende voor een redelijk antwoord. Allerlei verwijten en gedraai om de brij is geen elegant gedrag. Het forum heeft een fuctie als informatieverstrekker. Die informatie wordt gegeven door ieder die wenst te reageren, dus niet per sé door een vertegenwoordiger van de VBBN. Dat eerder gebruikte argument is dus niet valide. Bah wat een misser.



Bijgewerkt door - wilde op 20/07/2003 23:20:21

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: problemen bijenhouderij

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 23 jul 2003, 14:50

Frans plaatste 22-7-'03 in de rubriek Verhalen enz. onder de kop "Bijen halen de krant" een artikel over burenruzie, daarin stond o.a.:
Burenruzie over bijen
SELLINGEN - Een burenruzie in Sellingen is uitgelopen op de dood van 40.000 bijen. De 55-jarige eigenares van de dieren kwam uit de slag met flinke brandwonden.
De verstandhouding tussen imker Ingrid de Vries en haar buurman B.M. (37) is al jarenlang slecht. Grootste ergernis van M. zijn de bijen van De Vries. Hij wil dat ze verdwijnen.
Dit moet de burenruzie zijn waarover Natasja schreef. Dat had toch voorkomen kunnen worden door een andere - zeer ervaren - imker (hoeft geen VBBN-er te zijn Albert) als bemiddelaar erbij te halen. Dit om te proberen bij de agressieve buurman meer begrip voor bijen aan te kweken en aan de andere kant om de imker te vertellen dat - ondanks dat zij in haar recht staat - het toch vaak verstandig is om de bijen elders te plaatsen. Bijen blijven immers niet op eigen terrein.

Hugo
Berichten:366
Lid geworden op:zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: problemen bijenhouderij

Bericht door Hugo » wo 23 jul 2003, 16:37

Een burenruzie in Sellingen ...
Dit moet de burenruzie zijn waarover Natasja schreef.
Els,

Dat zeg jij ....

mvg,

Hugo (halve bij en domme belg die vermoedt dat Sellingen ergens in Irak moet liggen)

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: problemen bijenhouderij

Bericht door wilde » wo 23 jul 2003, 17:22

Els, zo maar wat van je uitspraken:
Maar wil deze imker nu voor het gerecht slepen.

Voor vragen over jurisprudentie behoort zij altijd bij deze plaatselijke rechtskundige aan te kloppen. Gemeenten houden er niet van als een van hun medewerkers buiten de officiële kanalen dergelijke acties ondernemen.

Dit moet de burenruzie zijn waarover Natasja schreef.
Waar je deze wijsheden vandaan haalt is me een raadsel.
Natasja vroeg slechts om een telefoonnummer. Dat heeft ze weliswaar gehad, maar een uitgebreider antwoord is in dit soort zaken meestal nuttiger. Ze heeft (terecht denk ik als betrokken ambtenaar) jurisprudentie gelezen over relevante zaken. Als dat voor jou de aanleiding is om te concluderen, dat ze de imker voor de rechter wil slepen, trek je wel heel vreemde conclusies. Ik heb veel jurisprudentie gelezen over dit soort zaken, maar nooit een rechter ingeschakeld. Je kunt ook medische literatuur lezen, zonder ziek te zijn of naar de dokter te gaan om maar eens een ander voorbeeld te noemen.

Waar gemeenten wel en niet van houden is m.i. ook niet juist weergegeven en evenmin relevant. Gemeenten willen in principe zaken goed regelen. Anders is er immers alleen maar procedure-ellende naast burenruzies. Wie zit daar op te wachten? Een ambtenaar belast met handhaving wordt ook geacht enig zelfstandig onderzoek te doen binnen of buiten het gemeentelijk apparaat om zijn taak naar behoren te vervullen.

In het algemeen is er geen enkele partij mee gebaat om onjuiste of onvolledige adviezen te krijgen. Met enig onderzoek naar jurisprudentie kom je vanzelf op een antwoord dat bij een bepaalde vraag past. Wie de vraag stelt doet er dan niet toe. Ook zelfs niet als dat anoniem zou zijn. Ik krijg via mijn website regelmatig vragen over wespen, hommels en bijen. Dikwijls via hotmail-adressen. Anoniemer is er bijna niet, want je kunt iedere naam of code die beschikbaar (nog ongebruikt) is, gebruiken. Ik beantwoord ze allemaal als de vraag een antwoord mogelijk maakt en mijn kennis toereikend is. Zo niet dan laat ik dat ook weten.

Dat buren soms vreemde gedragingen ten opzichte van elkaar hebben, is niets bijzonders. Frans somde er een aantal van op. Hier in mijn buurt is enkele jaren geleden ook de bijenstand van een imker in brand gestoken. Ook daar was burenirritatie. Die irritatie los je niet op door met de botte bijl te zeggen: wie ben je nu eigenlijk, want ik vertrouw je voor geen cent met je vragenstellerei. Als je denkt dat een gemeente (ambtenaar) daarvan onder de indruk is, en zich nu wel gedeisd zal houden, heb je het echt mis. Nu zijn er van de 3 partijen 3 geïrriteerd, terwijl dat er tevoren 2 waren.
Dit soort reacties slaat de plank volkomen mis en is een imkerforum onwaardig.

Met imkergroet, Albert

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: problemen bijenhouderij

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 23 jul 2003, 22:32

Hugo, Sellingen en de plaats waar Natasja woont liggen slechts een paar kilometer uit elkaar. Zou wel heel toevallig zijn wanneer in eenzelfde omgeving meerdere ruzies over bijen tegelijkertijd escaleren.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten