Moderatie

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Macro
Berichten:20
Lid geworden op:za 23 aug 2003, 19:37
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Moderatie

Bericht door Macro » vr 19 sep 2003, 23:31

Als nieuw lid is me opgevallen dat er weinig of geen moderatie op dit forum is. Even voor de leken een moderator is iemand die het gang van zaken op een forum beheerd en in goede banen probeerd te houden.
---------------
Moderatie is geen censuur. Een forum is als een boekenkast de onderwerpen in dat forum zijn de boeken. De berichten van de mensen de bladzijden.

Als moderator zorg je dat de titel van de boeken gaat over de inhoud van dat boek. Als er een onderwerp wordt gestart met als titel Praag en het blijkt dat het gaat over Londen of verzand in Parijs dan is er moderatie nodig. Een moderator kan dan een bericht plaatsen met het verzoek de discussie "on topic" te houden. Als er een discussie binnen een onderwerp over een ander onderwerp onstaat. Dan kan een moderator die berichten verplaatsen naar een nieuw onderwerp specifiek aan die discussie. Er wordt dan een berichtje geplaatst met een verwijzing naar dat onderwerp en een verzoek de discussie daar voort te zetten. Ook als er ruzie ontstaat men spreekt van "een flame een vuurtje" is tussenkomst van een moderator noodzakelijk. Hij/zij grijpt dan in maand de kemphanen tot bedaren en verwijdert die berichten die de leesbaarheid van het gestarte "boek" in gedrang brengen.

Naast deze taken onderhoud een moderator ook de boekenkast. Af en toe dienen boeken te worden recht gezet en het stof van de planken geveegd om de leesbaarheid en toeganglijkheid van het forum te waarborgen. Oude discussies alsmede discussies die hun einde gevonden hebben dienen te worden afgesloten met een "slotje." Ook wordt gekeken of de titels van de onderwerpen nog steeds slaat op de inhoud. Een aanpassing volgt als blijkt dat dat niet zo is.

Een moderator is als een voorzitter bij een vergadering. Hij/zij houd iedereen bij de les. Zorgt dat iedereen recht van spreken heeft zonder dat er door mekaar gepraat wordt. De moderator is ook de persoon waar gebruikers van het forum terecht kunnen met vragen als ze vinden dat het ingrijpen in een bepaald onderwerp nodig is. Ook dat is gebonden aan regels:

De moderator beslist of het nodig is.

De moderator stelt zich ten alle tijden zoveel mogelijk onpartijdig op.

De moderator bepaald hoe er wordt ingegrepen.

Op gemaakte beslingen door de moderator kan geen bezwaar worden gemaakt.

Een moderator heeft altijd het laatste woord.
---------------
Het niet hebben van moderatie lijd ik af aan het feit dat dit een klein schalig forum is. 291 leden bij schrijven van dit. Misschien is er zelfs wel spraken van moderatie maar is het mij gewoon niet opgevallen. Ik ga ervan uit dat dat altijd goed gewerkt heeft maar het is misschien het overwegen waard om eens over het hierboven vermelde na te denken. Ik persoonlijk denk dat het het forum zeer ten goede zou komen. Dit is dan ook een persoonlijke visie van mijn kant andere mensen kunnen hier anders over denken.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Moderatie

Bericht door maartenkleijne » za 20 sep 2003, 06:28

In feite zijn de rubrieksbeheerders de moderatoren.
De redactie heeft gekozen voor weinig ingrijpen.
Alleen echt stuitende zaken worden afgestopt.
Dat betekent dat een serie wel eens kan 'ontaarden' in gebabbel bezijden het eigenlijke onderwerp, of dat het onderwerp in een ander onderwerp overgaat.
Dat heeft te maken met de behoefte aan actualiteit en vrije gedachtewisseling.
Voordat de betreffende reeks naar het archief gaat kan dit alsnog opgeschoond worden,
dan wel de titel aangepast.
Voor een nieuwkomer kan dit de indruk geven dat er weinig gemodereerd wordt, en dat is dus eigenlijk ook zo.
Je opmerkingen zijn heel zinnig en naarmate het Forum groeit zal de behoefte aan moderatie toenemen, denk ik.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Moderatie

Bericht door Erik Speksnijder » za 20 sep 2003, 10:07

Hoi Macro,

Ik denk, dat jij met jouw schrijven met name doelt op het bericht over de hoornaars. Hier eindigde de discussie in een totaal ander onderwerp, dat niets meer van doen had met het eigenlijke onderwerp en zelfs niet in deze rubriek thuishoorde. Ik heb dit onderwerp gesloten en deze niet to-the-point-zijnde reacties verwijderd.
Normaal gesproken vindt het opschonen van de rubriek echter plaats als de onderwerpen enkele maanden oud zijn en "rijp" voor het archief.

Erik

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Moderatie

Bericht door Romée van der Zee » za 20 sep 2003, 11:03

Voor de achtergronden van rubriekbeheer/moderatie zie onder redactie in het zijmenu of rechtstreeks http://www.bijenhouden.nl/forum/faqmoderator.asp
In wezen wordt dagelijks gemodereerd bv door het verplaatsen van berichten die in de verkeerde rubriek geplaatst zijn.
Kijk ook eens in het archief van deze rubriek. Er staat regelmatig de oproep in om niet teveel "offtopic" te gaan.
Ik denk zelf dat mensen een reeks vaak als een gesprek ervaren, waarin er, zo het uitkomt, uitstapjes gemaakt worden naar andere zaken. Daar is in mijn ogen niet veel mis mee, tenzij het hoofdonderwerp verloren gaat.
Romée

kole.amj
Berichten:407
Lid geworden op:za 25 jan 2003, 10:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moderatie

Bericht door kole.amj » za 20 sep 2003, 11:35

MACRO
Waarom laten we in dit hobby forum niet iedereen lekker
vrij reageren.Daardoor komt er lekker van alles los.
Ik heb het idee dat er mensen omheen zitten,maar ook meedoen
die goed sturen en ingrijpen.
Goed erg professioneel zal het niet zijn,wel werkbaar.
En wees nou eerlijk een discussie ontstaat op basis van argumenten
en als de argumenten beperkt worden is de discussie snel over.
Bovendien wordt niet alles begrepen zoals het bedoeld wordt.
In de MARKETING hebben ze daar allerlei begrippen en woorden
voor maar alstublieft niet op dit forum. De verantwoordelijken
hun verantwoordelijkheid laten nemen en voor de rest lekker
reageren en kennis opdoen.

Groet
A-3.

Macro
Berichten:20
Lid geworden op:za 23 aug 2003, 19:37
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Moderatie

Bericht door Macro » za 20 sep 2003, 17:21

Bedankt voor de reacties en inzichten. Dat maakt het een en ander wat duidelijker.

Erik ik zie dat je ook de titels hebt aangepast. Ziet er verzorgt uit zo.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten