Te grote forumkrant.

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Te grote forumkrant.

Bericht door Hans van der Post. » do 17 jun 2004, 10:11

Gisteravond ontving ik een mail van een van de forumkrant abonnee's.
Ook ik vind het langzamerhand storend de uitgebreide foto reportage's die weinig met bijen hebben te maken. Daarbij doel ik niet op planten en een pop van een verwant insect. -Albert laat nu de uitgekomen pop eens zien-
Gemiddeld is een forumkrant rond de 500 kb groot '“met foto's-
Met toestemming plaats ik de mail.
Hans

Dag Hans.
Ik hoop dat ik een opmerking over het forum bij jou mag neerzetten.
Het gaat over de inhoud.
Dat iemand via het forum een gratis beginners cursus krijgt op kosten van mijn telefoon tikken, goed dat gaat nog over bijen en daar profiteren meer mensen van.
Maar een foto reportage van 1,943 meg (het verslag van de bijenmarkt in Leiden) op het forum, die ik niet kan omzeilen en derhalve op mijn telefoon kosten drukt, dat gaat mij toch wel wat ver.
En enkele foto akkoord, een goed stuk tekst hoort daar bij, maar geiten en kinderspeelplaats is niet des forums.
Begrijp wel dat iedere deelnemer aan het forum dit te verstouwen krijgt.
Als ik aandeelhouder was van KPN zou ik het toejuichen, maar nu is het verloren tijd en verspild geld.
Ik hoop dat het is toegestaan dit op te merken.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Te grote forumkrant.

Bericht door Els Kleijnendorst » do 17 jun 2004, 20:50

Ben het volledig met de schrijver eens, het duurt verschrikkelijk lang voordat de forumkrant binnen is.

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Te grote forumkrant.

Bericht door Erik Speksnijder » do 17 jun 2004, 21:35

Hoi Els/Hans,

Ik heb bij het samenstellen van de krant met het verslag van de bijenmarkten ook heel erg zitten twijfelen of ik de foto's er wel in zou stoppen. Het verhaal verwees echter naar de foto's en dit had ik dan ook moeten laten vervallen. Achteraf gezien was een verwijzing naar het forum, met een korte beschrijving beter geweest.
Mijn excuses - ik kreeg de krant eerlijk gezegd ook bijna niet verzonden.
Groetjes,

Erik

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Te grote forumkrant.

Bericht door wilde » do 17 jun 2004, 22:45

De kritiek begrijp ik wel, maar het forum wordt door plaatjes wel erg 'opgeleukt'. Dat er dan ook wel eens wat randverschijnselen bij zitten, OK, maar het ging over een bijenmarkt. Daar staan nu eenmaal ook graag klompenmakers, mandenvlechters en mosterdvrouwen in klederdracht om er maar eens een paar te noemen. Het geheel bepaalt de sfeer en een paar foto's van wat anders neem ik dan maar op de koop toe. Je kunt dit soort berichten ook ontmoedigen. Dan wordt het wel een echt 'forum', alleen maar tekst, maar erg saai.

Ik schrijf dat gemakkelijk, want ik ontvang de forumkrant niet en ik heb kabel, waardoor ik ook geen extra kosten zou hebben. Zelf gebruik ik dikwijls alleen een fotolink, maar voor de lay-out van je verhaal kan een plaatje meer betekenen. Het nadeel van dergelijke links is ook, dat ik die niet eindeloos op de server van de provider laat staan. Bij oude berichten zal de link dus niet steeds meer werken. Opsturen naar Hans is dan de oplossing, maar daar is de breedte en resolutie beperkt.

Conclusie: ik zou het jammer vinden als er minder plaatjes zouden komen. Als het voor de forumkrant bij een dergelijke hoeveelheid Kb's bezwaarlijk wordt zou je misschien kunnen volstaan met een verwijzing of link naar de forumkrant, met vermelding van de reden.
Daarnaast kan het geen kwaad inzenders van berichten met plaatjes nog eens 'vriendelijk' te verzoeken wat selectiever te zijn.
Groetend, Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Te grote forumkrant.

Bericht door Hans van der Post. » do 17 jun 2004, 23:06

Vind het een idee om bij grote hoeveelheden foto's verwijzigen naar het forum in de tekst van de krant te zetten.
Verder verwijd ik Erik niets.
Hans.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Te grote forumkrant.

Bericht door Hennie Peters » do 17 jun 2004, 23:35

Er is een technische oplossing. Vanmiddag ben ik aan het experimenteren geslagen met een script om de plaatjes kleiner te maken. Voor het versturen van de forumkrant en voor modemgebruikers is er een mogelijkheid om de plaatjes in een kleiner formaat te versturen en zo de bandbreedte te beperken. De onderstaande links maken allemaal gebruik van een enkele foto die door de server wordt teruggeschaald voordat deze wordt verzonden.
Mijn idee is om in het profiel vast te leggen wat de maximum grootte is voor afbeeldingen.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Te grote forumkrant.

Bericht door Hans van der Post. » vr 18 jun 2004, 12:52

Hennie het gaat niet om de grote van een afbeelding maar om het aantal. Dat moeten we in de hand houden.
Als er in elke rubriek een art. met foto is geplaatst is het voor de forumkrant al te veel.
Het betekent dat ik, soms doe ik dat ook, een art. de volgede dag in de forumkrant plaatst omdat er anders te veel foto's in de krant komen.
Hans.

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Te grote forumkrant.

Bericht door Hennie Peters » vr 18 jun 2004, 14:21

Niet mee eens Hans,

Als je in je profiel kunt invullen hoe groot de plaatjes maximaal mogen zijn dan kunnen modemgebruikers deze grootte zover terugbrengen dat het surfen op onze site weer aangenaam wordt. Voor het samenstellen van de forumkrant kunnen we dan een een gebruiker toevoegen waarvoor we de maximum grootte b.v. instellen op 128 pixels. Bij het samenstellen van de forumkrant worden er dan hele kleine plaatjes verstuurd. De lezer van de krant kan daarna het forum bezoeken als hij of zij de grotere versie wil bekijken.

groet,
Hennie

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Te grote forumkrant.

Bericht door Henk Klok » vr 18 jun 2004, 15:19

Misschien beter om de uitwerking verder redactioneel voort te zetten?
Henk

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Te grote forumkrant.

Bericht door Romée van der Zee » vr 18 jun 2004, 15:49

Mag ik er nog aan toevoegen dat ook de bandbreedte van het forum zelf onnodig belast wordt door teveel plaatjes.
Romée

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten