Hoe kan het forum verbeterd worden?

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Hoe kan het forum verbeterd worden?

Bericht door Els Kleijnendorst » za 18 sep 2004, 20:49

Op deze wijze zou ik graag een discussie op gang willen brengen hoe forumlezers ons forum verbeterd zou willen zien. Dit als gevolg van de artikelenreeks van de afgelopen dagen.



Eerste (en laatste) bericht van mij op Bijenhouden.nl in mijn functie als redactielid
(Henk Klok, hoop dat jij het hiermee eens bent aangezien de berichten van Jelle Hulzinga voornamelijk aan mijn persoon gericht zijn.)


Beste Jelle (en anderen natuurlijk),

Laat ik eerst heel duidelijk stellen dat ik dit bericht weliswaar schrijf uit hoofde van mijn redactielid zijn, maar dat de overige redactieleden hier buiten staan.
Aangezien jij vooral mij als hoofdschuldige meent aan te moeten wijzen, vind ik dat het mijn recht en plicht is hierop te reageren en dat de tijd aangebroken is om nader op jouw kritiek en grieven, én die van meermalen door jou genoemde maar nog steeds voor ons in duisternis gehulde personen, in te moeten gaan.

De wolken die nu boven het forum hangen moeten wij niet langer laten uitgroeien tot 'De verschrikkelijke Iwan'

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hoe kan het forum verbeterd worden?

Bericht door jellehulzinga » zo 19 sep 2004, 12:05

Geplaatst door Els Kleijnendorst[/i]

Op deze wijze zou ik graag een discussie op gang willen brengen hoe forumlezers ons forum verbeterd zou willen zien. Dit als gevolg van de artikelenreeks van de afgelopen dagen.
Goeie morgen Els,

Als eerste reactie: Buitengewoon verhelderend en eerlijk. Precies zoals ik ook graag met mensen om wil gaan.

Er zijn een paar punten die je naar voren brengt, waar eens goed over nagedacht moet worden. Niet alleen door mij maar door iedereen. Dat zal ik zeker doen en er zeker later op terugkomen.
Vandaar nu maar een korte reactie t.a.v. een enkel punt.

Rolpatronen.

Door jouw duidelijke uitleg hoe jij het functioneren van de diverse personen binnen het forum ziet, blijkt maar weer eens hoe verschillend mensen over zaken denken en welke verwarring dat soms (dus ook bij mij) tot gevolg kan hebben.
Welke visie, welke mogelijkheden of onmogelijkheden er ook zijn, er is maar een ding echt belangrijk.
Duidelijkheid.
Jouw visie, mijn visie en de visie van alle anderen moeten uiteindelijk leiden tot een compromis waardoor dit soort "discussies" voor eens en altijd vermeden kunnen worden.

Want bedenk wel, als jij geen rubriekbeheerder of redactielid bij jouw logo (foto of hoe dat dan ook heet) had staan, had ik een paar dagen geleden niet eens gereageerd op jouw bijdrage.

Grappig hè, dat zulke kleine dingen soms een grote rol kunnen spelen.

Mijn eerste bijdrage voor deze nieuwe discussie begint dan ook met een stelling:

De manier waarop de reactieleden zichzelf zien (binnen hun functie) en de manier waarop de forumleden naar de redactieleden "kijken" , mag nooit verschillend zijn.
Prettig weekend
Jelle

P.s,

Ik heb je een paar dagen geleden vanuit mijn kwaadheid willen raken.
Maar het is niet mijn bedoeling geweest om je te kwetsen.
Als jij desondanks dat laatste hebt gevoelt, spijt mij dat ten zeerste. Dat is n.l nooit mijn bedoeling geweest.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Hoe kan het forum verbeterd worden?

Bericht door Henk Klok » zo 19 sep 2004, 16:34

Tekst, vandaag toegevoegd aan de voorpagina:
Meningen en reacties op het forum
van redactieleden of rubrieksbeheerders
zijn op persoonlijke titel geplaatst
en verwoorden niet,
tenzij alszodanig vermeldt,
het standpunt van de redactie of de VBBN.
Groet,
Henk

of moet dit als poëzie in de rubriek Verhalen, anecdotes, en gedichten
[:p]

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Hoe kan het forum verbeterd worden?

Bericht door Frans vanTongeren » zo 19 sep 2004, 17:55

dus Henk...,
kun je mij weer benoemen !
[:)]

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Hoe kan het forum verbeterd worden?

Bericht door Henk Klok » zo 19 sep 2004, 18:08

]dus Henk...,
kun je mij weer benoemen !
Ik kan ook nooit een grapje maken [:I][B)]
ik laat 't maar hier staan, daar is 't beter op z'n plek.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hoe kan het forum verbeterd worden?

Bericht door heidecap » zo 19 sep 2004, 18:50

Henk Klok schreef:
]dus Henk...,
kun je mij weer benoemen !
Ik kan ook nooit een grapje maken [:I][B)]
ik laat 't maar hier staan, daar is 't beter op z'n plek.

Hoe het forum verbeterd zou kunnen worden ?

Nou , heel gemakkelijk! Het forum is er toch ook voor de leden ?
Maak eht dus een heel klein beetje democratisch !
Maak Frans gewoon weer beheerder, want dat is wat de leden willen.
Als het "poll menuutje" weer werkt zal ik 'm als eerste testen.

En, waarom ook niet ? Er zal achter de schermen vast wel met modder gegooid zijn. Maar jullie hebben dat toch mooi intern kunnen houden.
Complimenten aan jullie, maar vooral aan de persoon in kwesti die hier op het forum niet met modder heeft gegooid.

Henk, gaarg een toelichting (jij mag vast blijven volgens de poll)

Thomas

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hoe kan het forum verbeterd worden?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 19 sep 2004, 21:13

Jelle schreef zweverig:
Er zijn een paar punten die je naar voren brengt, waar eens goed over nagedacht moet worden. Niet alleen door mij maar door iedereen. Dat zal ik zeker doen en er zeker later op terugkomen.
Vandaar nu maar een korte reactie t.a.v. een enkel punt.

ETC.......
Beste Jelle,
daal neder en vertel ons nou eens concreet!! enkele verbeteringen die bijdragen aan hogere gebruikerswaarde voor het forum! Geen lange epistels s.v.p., maar helder en functioneel. Constructief discussieren, en het werpt vruchten af.

Het woord is geheel de uwe.

j.p.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Hoe kan het forum verbeterd worden?

Bericht door Henk Klok » zo 19 sep 2004, 22:53

De manier waarop de reactieleden zichzelf zien (binnen hun functie) en de manier waarop de forumleden naar de redactieleden "kijken" , mag nooit verschillend zijn.
Waarom moet dat hetzelfde zijn?
Lijkt me niet realistisch. Ik denk dat men door regelmatig meelezen wel kan ontdekken hoe het er hier toegaat, als ik tenminste goed begrijp wat je bedoelt.
Hoe kan ik nou weten wat forumbezoekers van mij denken. Of omgekeerd.
En wát moeten ze denken?
Als deelnemers maar aannemen dat ik nu beheerder ben, en beheer op mijn manier accepteren, een beetje netjes blijven en respectvol met elkaar omgaan, vind ik het goed.
En over bijen schrijven moeten we.

Groet,
Henk

p.s. Thomas, ik heb je gemaild.

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Hoe kan het forum verbeterd worden?

Bericht door jellehulzinga » ma 20 sep 2004, 10:58

Beste Jelle,
daal neder en vertel ons nou eens concreet!! enkele verbeteringen die bijdragen aan hogere gebruikerswaarde voor het forum! Geen lange epistels s.v.p., maar helder en functioneel. Constructief discussieren, en het werpt vruchten af.
Dank je Jelte,
Ik denk dat je precies aangeeft waar het probleem zit.
Mijn manier van denken staat kennelijk haaks op de manier waarop mensen op het forum gewoon zijn te denken of te reageren.
Ik zie het als een soort onverenigbaarheid van karakters. En ik ben best bereid om de hand in eigen boezem te steken door zelf de consequenties daaruit te trekken. Een voorbeeld waardoor ik hoop dat ik in ieder geval dat wel duidelijk kan maken:
Meningen en reacties op het forum van redactieleden of rubrieksbeheerders zijn op persoonlijke titel geplaatst
en verwoorden niet, tenzij alszodanig vermeld, het standpunt van de redactie of de VBBN
Bezoekers en forumleden moeten dus o.a. eerst algemene voorwaarden en richtlijnen of instrukties lezen, voordat zij door hebben wat het woordje redactielid of rubrieksbeheerder inhoudt.
Anders gezegd, een bezoeker of forumlid wordt met de verantwoording opgezadeld om zelf onderzoek te doen hoe zij dingen moeten lezen.
Dat geldt dus voor meer dan 1100 leden en ook nog de nodige bezoekers. Daar komt een bezoeker dus niet voor. Een bezoeker wil duidelijkheid volgens de gangbare normen.
Onder gangbaar versta ik dat, als er redactielid bij een foto staat, dat dat ook direct aangeeft onder welke hoedanigheid en hoe die persoon op het forum ingeschat moet worden.

De redactie (bij monde van Henk) draait de verantwoordelijkheid dus m.i. om. Legt de verantwoordelijkheid daar neer waar het niet hoort.
5 mensen die ergens voor gekozen hebben leggen 1100 andere mensen iets op waar die niet voor gekozen hebben.
En kunnen zich later "verschuilen" achter het feit dat het toch duidelijk leesbaar is.

Korter en bondiger kan ik het niet uitleggen Jelte.
Als dit niet "leesbaar" is, dan hoor ik niet op het forum thuis. Zoals Albert in een persoonlijk mailtje mij al heeft duidelijk gemaakt: "Hou eindelijk op met zeveren en ga op een ander forum je frustraties uitleven".

In ieder geval is bovenstaande denkwijze (van de redactie) niet de mijne. Daar zit een wereld van verschil tussen. Het is tegenstrijdig aan mijn persoonlijke visie op verantwoordelijkheid van een functie.
Ik heb de afgelopen dagen geprobeerd die verantwoordelijkheid terug te leggen waar hij m.i. thuis hoort.
Bij de redactieleden. Zij moeten eerst nadenken voor ze iets op het forum te melden hebben. Niet de bezoekers of de leden.
Want tenslotte hebben zij ergens voor gekozen.

Hartelijke groet,
Jelle

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Hoe kan het forum verbeterd worden?

Bericht door wilde » ma 20 sep 2004, 11:03

Hoe zal het forum verbeterd kunnen worden?
De titel suggereert een hoop ellende. Dat lijkt mij een onjuist uitgangspunt. Het gaat neem ik aan niet om technische zaken, maar om het communiceren. Er is zegge en schrijve één forumlid dat aangeeft dat het hier een bende is. Er wordt maar wat aangerotzooid en schofferend gedrag zou aan de orde van de dag zijn.

Juist deze persoon roept reacties en onlustgevoelens bij mij op, omdat ik geen voorbeelden van personen ken die niet durven mee te doen, omdat ze de kans lopen onder uit de zak te krijgen. Er wordt wat geheimzinnig gedaan over bescherming van personen, omdat die anders nog verder de put in gewerkt zouden worden bij nadere uitleg. Dit soort agenda's achter agenda's zijn fnuikend voor een goede cultuur. Daar kan een forum aardig door verziekt worden.
Het moet hier over bijen gaan en het stokpaardjes berijden van een enkeling over andere onderwerpen moet elders beoefend worden zou ik denken.

Het is daarnaast heel storend dat deze persoon zich opwerpt als een soort sub-moderator van het forum. Daar is geen enkele behoefte aan lijkt me, in tegendeel. Post van dien aard die aan een gewoon forumlid wordt gezonden, met het doel 'iets' te bewerkstelligen t.a.v. de werking van het forum zou direct naar de redactie van het forum moeten worden doorgezonden. Dat is toch wel het minste dat van een integere deelnemer verwacht mag worden. Zo niet, dan moet je er ook niet over zeuren. Dan is het een tot niets leidend bilateraal overleg, waarvan je dan maar op eigen wijze moet genieten, zonder hier de boel te bestoken met onzin.

Dat er af een toe eens een correctie plaatsvindt is logisch. We zijn hier allemaal mensen met verschillende achtergronden, opleiding, cultuur, religie, etc. Een beetje rekening houden met elkaar kan geen kwaad, maar het moet niet het hoofdonderwerp worden. Het lijkt mij voldoende om algemene normen van fatsoen en elegantie te hanteren.
Daarnaast is het te gek voor woorden dat een redactielid zich anders (meer ingetogen) zou moeten opstellen dan iedere andere gewone deelnemer. Aub. dat niet. Die personen zijn niet voor niets redactielid. Die hebben een expertise op bijengebied, techniek en management, waardoor ze in die functies zitten. Daarvan moeteen we optimaal kunnen profiteren. Dat kan niet als ze steeds een andere pet moeten opzetten.

Als een deelnemer een handelwijze met zijn/haar bijen beschrijft, die echt niet kan, die tegen elke theorie ingaat, ja, mag dan aub. gewoon recht voor zijn raap gezegd worden, dat dit niet kan.
En als daarin tegen beter weten in dan volhard wordt, dat die deelnemer geadviseerd wordt eerst maar eens een geschikte cursus te volgen of een goed theorieboek te lezen om een (voor de bijen) beter inzicht te verkrijgen, is dat schofferend gedrag? Nee!
Als dat niet kan heeft een forum weinig te bieden. Je kunt immers niet alles ingekleed beantwoorden alleen om de persoon te ontzien. De duidelijkheid mag daaronder niet lijden. De deelnemer die dergelijke reacties oproept, kan dat ook wel hebben, anders was deze waarschijnlijk minder drammerig in zijn/haar mening geweest.

Hoe zal het forum verbeterd kunnen worden? Ophouden met gezeur over vermeende grove benadering van enkele deelnemers. Ik kan nauwelijks één voorbeeld bedenken en heb al heel wat berichten gelezen. Dus: ophouden met het lanceren van ongeleide projectielen.
Albert

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten