"rondom het bijenhouden in de praktijk"

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:
"rondom het bijenhouden in de praktijk"

Bericht door Ati » za 20 aug 2005, 18:00

Ik bezoek nu sinds, pakweg, een jaar dit forum en heb er veel aan. Maar altijd weer vind ik het lastig dat er een onderverdeling is in 'bijenhouden in de praktijk' en 'rondom het bijenhouden'.
De afdeling "dracht" bijvoorbeeld vind ik heel sterk behoren bij de praktijk.
Kunnen alle afdelingen niet gewoon onder elkaar gezet worden, dus zonder de indeling in drieen?
Daarnaast pleit ik voor het samenvoegen van 'bedrijfsmethoden' met 'vraagbaak'. Het inwinteren staat nu bijvoorbeeld bij de vraagbaak, het doppen breken bij de bedrijfsmethoden. Zou net zo goed andersom kunnen, toch?

Ati

Eindbeheerder
Eindbeheerder
Berichten:28
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: "rondom het bijenhouden in de praktijk"

Bericht door Eindbeheerder » za 20 aug 2005, 22:57

Dag Ati,
In de loop van de volgende week komt Henk Klok weer terug. Ik neem aan dat hij, of een van de andere webredactieleden zal reageren op je opmerking. Ik neem alleen maar waar tijdens hun vakantie.
grtn
Romée

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: "rondom het bijenhouden in de praktijk"

Bericht door Henk Klok » ma 29 aug 2005, 21:28

Hallo Ati,

ik wil wel (samen met de redactie) kijken of er een logischere opbouw in de rubrieken gemaakt kan worden. Maar alles samenvoegen tot één lijst lijkt mij wat minder duidelijk.

Vraagbaak (bijenhouden in de praktijk) is bedoeld voor vragen en antwoorden over bijen en bijenhouden, vooral bedoeld en handig voor beginnende imkers of imkers met vragen.
Bedrijfsmethoden is meer bedoeld om afgeronde / eigen ideeën omtrent het bijenhouden in te plaatsen. Dat daar ook andere zaken in worden geplaatst is echter niet direct onjuist: doppen breken kan ook tot een bedrijfsmethode behoren. Maar je hebt gelijk, zoiets zou ook in vraagbaak kunnen (ik weet niet precies welk onderwerp je op het oog hebt, als er echt vragen gesteld werden hoorde het meer in vraagbaak thuis).

Het is afhankelijk van met welke intentie degene die het onderwerp plaatste dit deed: een methode aangeven en daar over willen discussieren of een vraag stellen. Als iets verkeerd geplaatst wordt zou in principe de desbetreffende rubrieksbeheerder dit moeten verplaatsen, maar soms is het moeilijk onderscheid te maken, of wordt de fout gewoon niet gezien.
Dracht heeft natuurlijk zeker met de praktijk te maken. Ik denk dat het in Rondom het bijenhouden is geplaatst omdat het niet direct met bijenhouden als werkzaamheid te maken heeft (maar dat moet ik navragen, ik heb die indeling niet gemaakt).
De derde hoofdrubriek, bijenhouden.nl. algemeen hoort zeker apart, die rubriek gaat over de site en het forum.

Elke discussie over een betere indeling is welkom!




groet,
Henk

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: "rondom het bijenhouden in de praktijk"

Bericht door Ati » za 03 sep 2005, 21:51

Henk,

Mijn belangrijkste bezwaar is dat als je eenmaal in een van de drie hoofdrubrieken zit (bijvoorbeeld in Rondom), je niet direct naar een rubriek kunt uit een andere hoofdrubriek (dus uit Algemeen of uit Opmerkingen). Je moet dan eerst op een onderwerp klikken zodat het boomstructuurtje weer verschijnt.

Je uitleg over het verschil tussen 'vraagbaak' en 'bedrijfsmethoden' is duidelijk.

Als alle rubrieken onder elkaar komen te staan blijft "vragen en opmerkingen over het imkerforum" toch een aparte rubriek? Het is nu een hoofdrubriek met 1 subrubriek en daar zie ik de zin niet zo van.

Mij lijkt het handig om gewoon door de lijst te wandelen:

1. Vraagbaak, beginners- en gevorderde vragen
2. Algemene berichten
3. Ziekten, parasieten en bestrijding
4. Koninginnenteelt en bijenrassen
5. Bedrijfsmethoden
6. Dracht
7. Bijen en imkers nu, en door de eeuwen heen
8. Vraag en Aanbod
9. Imkerverenigingen
10. Bijenproducten en apitherapie
11. Wespen, hommels en aan bijen gerelateerde insecten
12. Verhalen, anecdotes, en gedichten
13. Vragen en opmerkingen over het Imkerforum

Waarbij 7 en 12 voor mijn gevoel een beetje bij elkaar horen.
Vriendelijke groet,
Ati

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: "rondom het bijenhouden in de praktijk"

Bericht door Romée van der Zee » zo 04 sep 2005, 19:41

Ati schreef:
Henk,

Mijn belangrijkste bezwaar is dat als je eenmaal in een van de drie hoofdrubrieken zit (bijvoorbeeld in Rondom), je niet direct naar een rubriek kunt uit een andere hoofdrubriek (dus uit Algemeen of uit Opmerkingen). Je moet dan eerst op een onderwerp klikken zodat het boomstructuurtje weer verschijnt.
Ati, zie je niet over het hoofd dat rechtsonder op de(ze) pagina een keuzemenu staat waarvandaan je naar iedere rubriek kunt.
Romée

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: "rondom het bijenhouden in de praktijk"

Bericht door Ati » wo 07 sep 2005, 13:22

Romée, Het vakje rechtsonder was me inderdaad nog nooit opgevallen. Het staat er als je een topic leest (zoals nu), maar dan staat het boomstructuurtje ook bovenaan in beeld en dat gebruik ik altijd.

Wat ik bedoelde is: als je een rubriek aanklikt (een van de drie dus) dan verschijnt die rubriek maar dan kan je van daaruit niet naar een andere rubriek.

Je komt er wel via de history of met de back-knop, maar dat is een omweg.

vr gr Ati

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: "rondom het bijenhouden in de praktijk"

Bericht door Henk Klok » wo 07 sep 2005, 16:45

Ati,

je kunt naar alle rubrieken door op Afbeelding te klikken.
Een keuzemenu zoals bij afzonderlijke berichten bevind zich inderdaad niet onderaan een hoofdrubriek.
Ik kan nakijken of het mogelijk is om dit in te stellen.

Wist je trouwens dat hoofdrubrieken ook in te klappen zijn? (op het minnetje klikken naast de naam).

groet,
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten