auteurs in Het Groentje

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Plaats reactie
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

auteurs in Het Groentje

Bericht door Frans vanTongeren » za 08 apr 2006, 12:16

De schrijvers/sters/auteurs kun je opzoeken..
Maar..., alleen via de voorletters !

Dat vind ik onpraktisch;
via de achternaam lijkt me logischer.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: auteurs in Het Groentje

Bericht door Hennie Peters » za 08 apr 2006, 16:10

De forum software zet deelnemers op alfabetische volgorde op de deelnemerspagina. Jij staat ook onder de F met jouw naam.
De groentjes worden met hetzelfde programma getoond als de berichten van het imkerforum, de opmaak van de pagina's is iets anders maar in grote lijnen zijn de mogelijkheden hetzelfde als op dit forum.
Wanneer je de auteurs in een andere volgorde wilt zien betekend dat alle namen gewijzigd moeten worden. "F. van Tongeren" zou gewijzigd moeten woden in "Tongeren, F. van". Ik ben met je eens dat het er dan beter uit ziet maar het is veel werk en nog niet alle jaargangen zijn gescand.
Voor eenieder die de huidige volgorde ook niet optimaal vind, kijk eens op deze pagina. Misschien kun je ook een steentje bijdragen aan een snelle digitale verwerking van de groentjes en daarmee tijd vrijmaken voor optimalisatie.


groet,
Hennie

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: auteurs in Het Groentje

Bericht door Frans vanTongeren » za 08 apr 2006, 21:05

Dag Hennie,
Je schreef o.a.:
Wanneer je de auteurs in een andere volgorde wilt zien betekend dat alle namen gewijzigd moeten worden. "F. van Tongeren" zou gewijzigd moeten woden in "Tongeren, F. van". Ik ben met je eens dat het er dan beter uit ziet maar het is veel werk en nog niet alle jaargangen zijn gescand
Stel je nu eens voor dat we een telefoonboek zouden krijgen met voorletters als volgorde in plaats van de achternamen van de te bellen personen....
Dat zou toch een echte misser zijn van de verspreider.

Rampen moet je zien te stoppen !
Voortzetten zou ik niet doen.

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: auteurs in Het Groentje

Bericht door Hennie Peters » za 08 apr 2006, 21:25

Frans,

Ik heb ook niet gezegd dat we het niet moeten aanpassen. Er is blijkbaar bij de aanvang van het groentjesproject niet over nagedacht of men heeft niet voorzien dat de lijst van auteurs zo lang zo worden. Misschien denkt Tineke er wel anders over en wordt het snel aangepast.
Maar wat vind jij zelf belangrijker? Dit kleine ongemak oplossen of de overige groentjes digitaal beschikbaar stellen.



groet,
Hennie

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: auteurs in Het Groentje

Bericht door Frans vanTongeren » za 08 apr 2006, 22:53

Dag Hennie,
Ik kijk liever vooruit dan terug...

Het Groentje digitaliseren boeit me niet zo.
Ook Reuni's b.v. spreken me niet aan.
Maar.., ik vind het heel goed dat het digitaliseren wordt uitgevoerd, want velen zullen ervan genieten.!!
Beginnend imkers zullen er veel profijt van hebben.
Die zouden vooral de laatste 20 jaar moeten gaan lezen.

H.S. Kok
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 26 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: auteurs in Het Groentje

Bericht door H.S. Kok » zo 09 apr 2006, 10:07

Ik kijk liever vooruit dan terug...

Het Groentje digitaliseren boeit me niet zo.
Ook Reuni's b.v. spreken me niet aan.
Maar.., ik vind het heel goed dat het digitaliseren wordt uitgevoerd, want velen zullen ervan genieten.!!
Beginnend imkers zullen er veel profijt van hebben.
Die zouden vooral de laatste 20 jaar moeten gaan lezen.


Dag Frans

Ook de eerste Groentjes zijn van belang, omdat deze alleen nog bij een paar verzamelaars aanwezig zijn en voorzover ik weet alleen in de bijenbibliotheek van Wageningen, de de bijenbladen inmiddels in een depot/kelder heeft opgeslagen, waardoor ze niet meer direct te raadplegen zijn, maar opgevraagd moeten worden.
Voor mensen met een historische interesse is het reuze handig om de Groentjes digitaal te hebben, want digitaal zoeken is veel makkelijker, en grondiger dan indexen napluisen en doorbladeren.

Voor verenigingen die hun honderdjarig bestaan vieren en een gedenkschrift willen publiceren, werkt een digitaal bestand erg efficient. Als zij door studie van eigen bronnen materiaal op interessante stukken stuiten zouden ze dit in de rubriek "Bijen en imkers nu en door de eeuwen heen" kunnen publiceren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan oude kranten met artikelen over de toenmalige (plaatselijke) bijenteelt.

Er zijn nog meer bladen die om bovenstaande reden eigenlijk gedigitaliseerd zouden moeten worden. Te noemen zijn "De praktische imker" van H.A. Beil en "De Imker" van de "Nederlandse Imkers Bond" (NIB), "Ambrosius" van de NCB, "Onze Bijen" van de ANI.

Het ontbreekt echter aan voldoende handjes om dit
"Bijen-Gutenberg-project" aan te pakken.

tineke w.
Berichten: 259
Lid geworden op: ma 17 okt 2005, 10:50
Contacteer:

Re: auteurs in Het Groentje

Bericht door tineke w. » zo 09 apr 2006, 16:09

Hennie Peters schreef:
Frans,

Ik heb ook niet gezegd dat we het niet moeten aanpassen. Er is blijkbaar bij de aanvang van het groentjesproject niet over nagedacht of men heeft niet voorzien dat de lijst van auteurs zo lang zo worden. Misschien denkt Tineke er wel anders over en wordt het snel aangepast.
Maar wat vind jij zelf belangrijker? Dit kleine ongemak oplossen of de overige groentjes digitaal beschikbaar stellen.



groet,
Hennie
Ik ben het zeker van plan, tegelijkertijd met het samenvoegen van verschillende notaties van namen, pseudoniemen en afkortingen die voor een en dezelfde auteur staan, maar dat vraagt veel studie en is iets voor de wintertijd. Verder denk ik ook dat het nuttig is dat meer recente afleveringen stelselmatig worden gedigitaliseerd. (Er is nu trouwens iemand bezig met 1982). Ook dat staat op het plannenlijstje.
Tineke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten