kritiek

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: kritiek

Bericht door Bart de Coo » wo 23 jan 2013, 22:51

Ik vergeet nog iets. Als forumbeheerder ontvang je als dank voor bewezen diensten een kerstpakket ter waarde van enige tientallen euro's. Verder komen wij jaarlijks één keer bij elkaar. Daarvoor ontvangen wij een reiskostenvergoeding. Als Bijenhouden-redacteur ontvang ik slechts een reiskostenvergoeding + € 100 euro voor de moeite. Zeer onlangs kreeg ik van de NBV over 2012 €131,92 op mijn rekening gestort. (B.de Coo, giro 5885337 te Dieren. Stort er gerust wat bij :lol: )

Kortom allemaal peanuts en liefdewerk oud papier. De suggestie alleen al van corruptie of zoiets lijkt mij in dit financiële licht belachelijk.

Groet,

Bart de Coo

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: kritiek

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 23 jan 2013, 23:37

En wellicht ook omdat ze ongezellig geformuleerd waren.

Dat viel wel mee.... Het is meer dat het onderwerp kuntraatpers gecontamineerd werd met andere topics. En dat was ook zo. En ik begrijp de opruiming.

Maar goed nu dus alle ruimte om beschaafd over een aantal zaken te praten.
O.a. verlaging van contributie. Het is toch veel plausibeler om dat naar beneden te schroeven. Lijkt mij veel meer nieuwe lidmaatschappen ook op te leveren!

Wil ik nog eens aanhalen:
kan er niet via de imkers hier een punt op de agenda van de ALV van de NBV komen waarin er een reductie van het lidgeld wordt geeist?
Ik denk dat zeker in 'tijden van crisis' dit gerechtvaardigd is. Desnoods richten we daarvoor een aparte 'digitale' / facebookachtige lokale vereniging voor op.
Zou dit juridisch kunnen???

gr
JP

nhl_bit
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 20:54

Re: kritiek

Bericht door nhl_bit » do 24 jan 2013, 01:08

Bart de Coo schreef: Als ik even andermans stellingen mag herformuleren: 'Het forum wordt gefinancierd door de NBV en daarom is het niet onafhankelijk'.
Schei nou toch uit. Het gaat om een budget van €200 euro of zo. En dan nog, hoe zie je dan een eventuele censuur voor je? Bij Wim Joosten thuis gaat de telefoon: 'Ja, met Wim.' 'Hallo, Jan Dommerholt, NBV-voorzitter hier. Ik zit dus de hele dag dat forum te lezen en ik kom dingen tegen die ik mij niet bevallen. Kun je die weghalen?' 'Tuurlijk Jan, regel ik voor je.' Schei nou toch uit mensen.
Ik heb niks tegen de finaniering vanuit de NBV. Ik zou er zelfs voor pleiten om van dit forum een onafhankelijk NBV forum te maken, waarbij ik de NBV beheerders rechtstreeks kan aanspreken over dingen aangaande de vereniging. Ik heb echter sterk de indruk dat er vanuit de NVB druk richting de beheerders wordt uitgeoefend om inhoudelijke discussies over NBV te voorkomen. Daarvoor hoeft Dommerholt niet iedere avond met Wim aan de telefoon te hangen, maar kunnen gewoon afspraken gemaakt zijn binnen de comissie communicatie.
De bewering dat discussies stelselmatig verwijderd worden door de beheerders is grotesk en potsierlijk in al haar pathetische onjuistheid.

Trouwens, de verwevenheid van het forum en Bijenhouden - vooral in de vorm van mijn persoon; zo vaak kijkt Tineke niet op het forum, weet ik toevallig, dus met die belangenverstrengeling zal het wat haar betreft zo'n vaart niet lopen - heeft ook zo zijn voordelen.
Daar zou ik als ik u was niet zo zeker over zijn. Als voorbeeld, ik heb ergens vorig jaar bij het verschijnen van de nieuwe layout van Bijenhouden kritiek geuit dat er boven commerciele advertenties de text "(Advertentie)" stond, maar boven de commerciele advertenties van de vereniginswinkel niet. Dit bericht is door de rubriekbeheerder verwijderd. (Vervolgens is dit in de volgende uitgave van Bijenhouden aangepast, maar in de daaropvolgende uitgave weer losgelaten). Navraag bij de rubriek- en eindbeheerder waarom mijn kritiek verwijdert was bleef onbeantwoord.
Bart de Coo schreef:Kortom allemaal peanuts en liefdewerk oud papier.
Zeer bewonderenswaardig.
Jelte Pieter Dijkstra schreef: Desnoods richten we daarvoor een aparte 'digitale' / facebookachtige lokale vereniging voor op.
Zou dit juridisch kunnen???
Ik zou zulke initatieven liever binnen dit forum zien, liefst met aanspreekbare vertegenwoordigers van de verenging.
O.a. verlaging van contributie. Het is toch veel plausibeler om dat naar beneden te schroeven. Lijkt mij veel meer nieuwe lidmaatschappen ook op te leveren!
Persoonlijk heb ik niet zo'n problemen met de contributie en er vertrouwen in dat die goed wordt besteed.
Over de communicaite met de leden ben ik echter ontevreden. Zo is bijvoorbeeld op de ALV 2011 het nieuwe 5-jarig beleidsplan 2012-2017 (?) gepresenteerd. Waar kan ik de inhoud hiervan bekijken?

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: kritiek

Bericht door Wim Joosten » do 24 jan 2013, 08:21

Er is totaal geen bemoeienis vanuit het NBV over wat er wel of niet op het forum geschreven wordt. Correctie vindt alleen vanuit het beheerdersteam plaats. Als iemand zich niet aan de regels van het forum houdt, welke door elke deelnemer was geaccepteerd, dan reageren wij daar op.
Overigens heb ik inderdaad functies binnen de NBV en binnen onze subvereniging. Ik ben van mening dat we met zijn allen de schouders er onder moeten zetten om onze belangen te verenigen. Dus: wat kan jij voor je vereniging doen in plaats van wat kan de vereniging voor jou doen is wel een mooie stelling.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: kritiek

Bericht door Bart de Coo » do 24 jan 2013, 11:52

Nhl_bit,

Die communicatie, daar heb je nou eens een ijzersterk kritiek punt dat ik volledig met je deel.

De laatste tijd zijn er nogal wat kwesties aan de orde geweest waarbij ik dacht, NBV'ers, waarom hóór ik niks? Zo was er onvrede over de contributieverhoging en de prijzen in de winkel. Er was onvrede over het lidmaatschap van de NBV überhaupt: 'Ik krijg alleen maar een tijdschrift. Verder heb ik er niets aan.' Er was onvrede over de daadkracht van het hoofdbestuur met betrekking tot het sytemische-insecticidenverhaal. De NBV werd afgemaakt in een Zembla-documentaire (Vanavond deel II! Kijken!). En iedere keer weer dacht ik, waarom hóór ik niks????

Volgende vraag, welke middelen staan het hoofdbestuur ter beschikking voor de communicatie? De brief, het tijdschrift Bijenhouden, de site en de elektronische nieuwsbrief. Overigens realiseer ik mij dat de NBV tegenwoordig een communicatiemedewerker heeft rondlopen in de persoon van Frank Moens. Daar zouden we in de toekomst wel iets van mogen verwachten, dunkt mij! Ook dit forum zou in principe als communicatiemiddel beschikbaar zijn, maar daar zitten wat bezwaren aan wellicht. Het is bijvoorbeeld al lastig om duidelijk te (blijven) maken dat dit geen NBV-forum is.

Natuurlijk is het hoofdbestuur prima op de hoogte van de bovenstaande punten van onvrede. In de laatste ALV schijnen ze uitgebreid aan de orde geweest te zijn. Ik was er niet bij, maar ik begreep dat de leden het de bestuurders bijzonder lastig maakten; er zou een ronduit gespannen sfeer gehangen hebben. Heel veel van die spanning had vermeden kunnen worden met een betere communicatie via de eerder vermelde middelen.

Ik vertelde eerder dat ik Bijenhuis-manager Jeroen Vorstman heb geïnterviewd voor Bijenhouden. Al die kritiekpunten komen voorbij. Jeroen heeft op alle kritische vragen een redelijk antwoord. Of je het ermee eens bent is vers twee; zijn antwoorden zijn in elk geval redelijk. Ik was in gesprek met hem en ik dacht zo nu en dan, waarom hoor ik dit hier en nu? Dit had ik toch eigenlijk veel eerder moeten horen?

Puntje voor de komende ALV?

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: kritiek

Bericht door Oude Essink » do 24 jan 2013, 12:28

Een korte reactie mijnerzijds (ik haalde de discussie over het Bijenhuis weg)
1. In de door mij beheerde rubriek "materialen" is een diepgaande en interessante discussie gaande over de kunstraatpers; daarin kwamen de prijzen voor zo'n pers aan de orde en werd geconstateerd, dat deze bij het NBV Bijenhuis toch wel erg hoog was, vergeleken met prijzen elders. Met deze constatering is niets mis en deze hoort in die topic thuis. Vervolgens ging de discussie over van de kunstraatpers naar het al of niet zinvolle voortbestaan van het bijenhuis; deze discussie ging uitgebreid out of topic verder en schrijvers die intens met de oorspronkelijke discussie bezig waren gaven blijk zich te ergeren en verzochten, m.i. terecht, de bijenhuisdiscussie er tussen uit te halen, wat ik dan ook deed. Geen enkele bemoeienis van- of gedachten over de NBV daarbij. In een nadere toelichting, die ik uiteraard ook weg haaalde, heb ik aangegeven, dat er een rubriek "verenigingen" is, die meer geeigend zou kunnen zijn voor de bedoelde discussie; overigens denk ik, dat het bediscussieren van interne verenigingsaangelegenheden op het forum weinig zinvol is. Contributie verlaging ( want daar gaat het dan vaak over) of wijzigingen binnen de verenigingsstatuten (bijenhuis opdoeken) bespreek je effectiever op de daartoe geeigende verenigingsorganen. Het forum is inhoudelijk geen orgaan van de NBV. Voor het bespreken van forumaangelegenheden (daar hoort censuur ook bij) hebben wij ook een apparte forumrubriek, waarin het huidige onderwerp ook thuis zou horen.
Ik had kunnen proberen de bijenhuisdiscussie zelf over te hevelen; het redigeren daarvan echter neemt de nodige tijd en die tijd had ik op dat moment niet.
2. Vanaf het onstaan van het forum ben ik er als redacteur/beheerder bij betrokken geweest; ik opereer volledig onafhankelijk van welke club of vereniging dan ook; toepassen van censuur werp ik verre van mij en heb ik nooit gebezigd; alleen scheldpartijen en op de persoon gespeelde rancuneaanvallen haal ik er tussen uit; iemand weren van het forum geschiedt alleen om laatstgenoemde redenen en met eenstemmigheid van de gehele redactie. Ik heb geen enkele reden de NBV naar de ogen te kijken maar wil er toch een kanttekening bij plaatsen. Aanvankelijk hebben wij als redactie heftige discussies gevoerd, hoe wij volledig onafhankelijk zouden kunnen opereren. Dat zou geen punt zijn, als wij zelf de kosten van het forum zouden betalen; wij zijn evenwel allen vrijwilligers, steken er veel tijd en energie en ik voor mij ben niet bereid er eigen geld in te steken. deelnemers om een bijdrage vragen? bloedt het forum leeg! Betaalde advertenties toelaten zou het forum onnodig bevuilen. Wij hebben uiteindelijk alle verenigingen benaderd om gezamenlijk bij te dragen, uiteindelijk zijn de meeste deelnemers wel ergens lid van. De enige vereniging die ons niet in de koude liet staan was en is nog steeds de NBV. In onze overeenkomst met de NBV hebben wij evenwel de volledige inhoudelijke onafhankelijkheid van het forum veilig gesteld; ik voel mij nogmaals absuluut niet geroepen om, om harentwille, hoe dan ook te censureren; als "ze" dat van mij zouden vragen, ben ik weg . Wel ben ik de NBV erkentelijk, dat zij mij finantieel veilig stellen en ook voor de attentie met Kerst, als ongevraagde blijk van waardering (van een reiskostenvergoeding waarvan Bart hierboven spreekt weet ik overigens niets; zou ik ook niet willen; ik heb mijn eigen kosten maar ben blij, dat zij die van het forum zelf op zich nemen).
Dit wil ik toch even kwijt.

Afbeelding

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: kritiek

Bericht door alfa vulgaris » do 24 jan 2013, 14:01

Moet toch maar eens van de gelegenheid gebruik maken hier wat van me af te schrijven.

Ik heb zelf ook de indruk gehad dat hier censuur heerste m.b.t. kritiek op de NBV.

Nu heb ik het één en ander uit mijn geheugen teruggehaald.
Het is vrij eenvoudig denk ik.
Als er kritiek werd geuit,in de tijd dat ik deelneem aan het forum,gebeurde dit tot nu toe bijna altijd in onderwerpen die niks met de NBV te maken hadden en het lijkt me dan ook terecht dat de beheerders dit verwijderen.
Ik denk dat het aan de forumdeelnemers zelf ligt dat ze wellicht niet het lef hebben om hier een onderwerp over te starten.
Ik denk dat het gewoon een foute interpretatie van de feiten van de forumdeelnemers is die denken dat er censuur heerst.
Dan neem ik mijzelf als voorbeeld.

Ik heb ook nog wel even een puntje kritiek op mensen die vinden dat de contributie NBV te hoog is.

Ik heb zelf indruk dat er tegenwoordig meer mensen zijn die een beginnerscursus willen volgen dan er cursus plaatsen zijn.
Van alle kanten hoor je mensen klagen dat het zo slecht gaat met de bijen en ik denk zelf dat het krimpend aantal imkers hier waarschijnlijk de bepalende factor is en er zijn waarschijnlijk velen die het met me eens zijn.
Als het zo is wat ik hier beweer moet de NBV dan niet juist meer financiele middelen hebben om te zorgen dat een ieder die wat over bijen wil leren terecht kan bij de NBV? Ik denk echt dat in de huidige tijd er een taak is weggelegd voor de NBV om mensen kennis bij te brengen over bijen.

Positief punt vind ik eigenlijk juist dat de NBV dit forum sponsort zodat mensen die wat over bijen willen weten hier terecht kunnen met vragen.
Draagt bij aan de doelstelling van een bijenhoudersvereniging lijkt me.

ik wil mijn dank uitspreken over belangeloze inzet van de beheerders van dit forum.
Misschien leuk om af te sluiten met de woorden van Ghandi:

"Be the change you want to see"


Groeten,
Alfa

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: kritiek

Bericht door jossmits » do 24 jan 2013, 14:29

Als volstrekte buitenstaander (ik ben in frankrijk lid van een vereniging en van geen enkele vereniging in nederland) .
Ik heb niet de indruk dat er op dit forum aan censuur wordt gedaan.
Verder vind ik dat als men het niet eens is met de koers van de vereniging waar men lid van is dat men dat het best kan aanpakken binnen die vereniging. Of op de ledenvergadering van die vereniging of door zich zelf verkiesbaar te stellen voor verenigingsfuncties. Dit forum kan hoogstens dienen om bepaalde ideeen voor verandering te toetsen.

Jos

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: kritiek

Bericht door jjmvaningen » do 24 jan 2013, 15:05

Vanuit mijn jarenlange ervaring met dit forum, constateer ik GEEN censuur.
Kan ook aan mij liggen (overigens), misschien ben ik voor bepaalde zaken wat minder fijngevoelig.
Ik waardeer de inzet van de (onderwerp) beheerder ten zeerste, en heb dan ook geen probleem met een jaarlijkse geldelijke bijdrage.
Het verplaatsen of verwijderen van onderwerpen door de beheerders is aan hun. Ze zijn daar door de jaren genoeg in "geschoold".

Voor wat betreft de discussie over het functioneren van de VBN, de prijzen e.d. is mijn advies, net als een vorige spreker: "wordt lid, en stuur mee/tegen", maar blijf niet op de zijlijn staan. :roll:

groet, jacques

nhl_bit
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 20:54

Re: kritiek

Bericht door nhl_bit » do 24 jan 2013, 16:36

alfa vulgaris schreef:Moet toch maar eens van de gelegenheid gebruik maken hier wat van me af te schrijven.

Ik heb zelf ook de indruk gehad dat hier censuur heerste m.b.t. kritiek op de NBV.

Nu heb ik het één en ander uit mijn geheugen teruggehaald.
Het is vrij eenvoudig denk ik.
Als er kritiek werd geuit,in de tijd dat ik deelneem aan het forum,gebeurde dit tot nu toe bijna altijd in onderwerpen die niks met de NBV te maken hadden en het lijkt me dan ook terecht dat de beheerders dit verwijderen.
Ik denk dat het aan de forumdeelnemers zelf ligt dat ze wellicht niet het lef hebben om hier een onderwerp over te starten.
Ik denk dat het gewoon een foute interpretatie van de feiten van de forumdeelnemers is die denken dat er censuur heerst.
Dan neem ik mijzelf als voorbeeld.
Alfa je post is niet erg consistent, eerst geef je aan dat je soms censuur hebt vermoed, vervolgen heb je wat argumenten waarom dit volgens jou niet zo is. Verder vind ik niet dat je andere kunt verwijten dat ze het lef niet hebben om te posten. Door de kenmerkende paternalistische imker cultuur die is geschapen waarbij je voor dat je het weet met pek en veren wordt besmeurd, moet je wel twee keer nadenken voordat je een kritische post maakt. Neem de openings-post waarbij de poster zich genoodzaakt voelde te eindigen met de hoop dat zijn post niet verwijderd word. Of aangaande verwijdering, mijn response in het waspers topic dat discussies over de NBV niet door de beheerders wordt getolereerd.
jjmvaningen schreef: Het verplaatsen of verwijderen van onderwerpen door de beheerders is aan hun. Ze zijn daar door de jaren genoeg in "geschoold".
Er wordt niet consequent gemodereerd. Soms worden off-topic berichten verwijderd, soms verplaatst, en soms gewoon toegelaten met als argumentatie we zitten hier voor ons plezier en willen niet te streng modereren. Met een beetje goodwil zou je deze keuzes arbitrair kunnen noemen, maar ik heb de indruk dat de beheerders zich soms door persoonlijke voorkeuren laten leiden. Nogmaals, neem de aanleiding van deze post.
Bart de Coo schreef: Ook dit forum zou in principe als communicatiemiddel beschikbaar zijn, maar daar zitten wat bezwaren aan wellicht. Het is bijvoorbeeld al lastig om duidelijk te (blijven) maken dat dit geen NBV-forum is.
Dat is idd lastig, maar de NBV zou zich op dit forum kunnen laten representeren.
Oude Essink schreef:Wij hebben uiteindelijk alle verenigingen benaderd om gezamenlijk bij te dragen, uiteindelijk zijn de meeste deelnemers wel ergens lid van. De enige vereniging die ons niet in de koude liet staan was en is nog steeds de NBV.
Ik kan wel begrijpen dat het forum zich niet alleen aan de NBV vereniging wil binden maar breder wil opereren. Het is dus erg jammer dat de andere verenigingen niet willen bijdrage en de NBV enig sponsor is. Zeker omdat we nu weten dat het maar om enkele grijpstuivers per dag gaat. Zouden leden van andere verenigingen dit niet binnen hun vereniging kunnen aankaarten?
Oude Essink schreef:overigens denk ik, dat het bediscussieren van interne verenigingsaangelegenheden op het forum weinig zinvol zijn. Contributie verlaging ( want daar gaat het dan vaak over) of wijzigingen binnen de verenigingsstatuten (bijenhuis opdoeken) bespreek je effectiever op de daartioe geeigende verenigingsorganen.
Daar ben ik het niet mee eens.
jossmits schreef:Dit forum kan hoogstens dienen om bepaalde ideeen voor verandering te toetsen.
Daar ben ik het wel mee eens.

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten