Forum update maandag 16 februari

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Forum update maandag 16 februari

Bericht door Wim Joosten » di 10 feb 2015, 10:35

Het is weer zover: eens in de zoveel tijd moet de phpbb-versie van dit forum weer bijgewerkt worden en ik kreeg pas geleden weer een melding dat er weer een update beschikbaar is. Het is van belang dat deze updates geïnstalleerd worden om de goede werking van het forum en om het voorkomen/dichten van veiligheidslekken (hackers).
Nu is het installeren van zo'n update nog niet zo veel werk, dat hiervan melding gemaakt moet worden. Niemand zal daar direct iets van merken, dat dit gebeurd is. Nu is het zo dat er ook een nieuwe versie van phpbb is (versie 3.1.3) en met deze versie wordt het forum ook mooi weergegeven op androids enz. Dus daar willen we dan voor gaan. Dit betekent dus dat er een nieuwe versie geïnstalleerd moet worden en er dus eigenlijk niet zomaar sprake is van een eenvoudige update.
Ewout en ik hebben ondertussen deze nieuwe versie al aangepast aan de layout zoals we nu gewend zijn. Ik kan al wel zeggen, dat hier menige uurtjes in gezeten hebben en de hulp van Ewout was voor mij hierin van cruciaal belang want ik begon er al in vast te lopen. Bedankt dus Ewout!
Ik ben van plan om maandagmorgen 16 februari te boel te installeren. Het forum is dan dus niet de hele morgen bereikbaar. Het kan zijn dat het zo gepiept is maar het kan ook tegenzitten en dat het daarom dus wat langer gaat duren. Ik meld het wel als het klaar is. Ga op maandagmorgen voor die tijd geen berichten plaatsen want dan bestaat het risico dat deze niet meegenomen worden in de nieuwe installatie. Ik kan het forum natuurlijk dan afsluiten maar je weet maar nooit wat hierin weer mis kan gaan. Dus vandaar dat verzoek.
Het nieuwe forum werkt iets anders dan we nu gewend zijn maar ik denk dat de meesten hun weg daarin wel zullen vinden en zo niet dan kunnen we elkaar hierin helpen. Dus vragen als je ergens niet uitkomt.
Het is nog even de vraag of de mini-chat wel of niet direct meekomt. Voor de mini-chat moet dan ook een nieuwe versie geïnstalleerd worden (deze is er wel) en qua layout aangepast worden aan ons forum. Dat vraag dus aandacht en tijd maar mijn streven is om deze wel weer te installeren.
Met vriendelijke groet,
Wim

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Forum update maandag 16 februari

Bericht door Jaap v.Popering » di 10 feb 2015, 10:48

Veel sterkte met deze ingrijpende operatie . :think: En bedankt dat jullie zo veel werk voor ons doen . :clap: :clap: :clap:

Gebruikersavatar
Erick
Berichten: 798
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 20:37
Imker sinds: 2019
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): Apis Mellifera Mengelmoes
Locatie: Echt / Susteren
Contacteer:

Re: Forum update maandag 16 februari

Bericht door Erick » di 10 feb 2015, 10:57

succes ermee
Met een :be3: zonder vriendelijk groet,
Erick

:think: Stof tot nadenken:
De natuur heeft de mens niet nodig, maar de mens wel de natuur

Lid van:
Imkervereniging Roer en Leudal
NBV

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten: 480
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Limmen
Contacteer:

Re: Forum update maandag 16 februari

Bericht door Erik Konijn » di 10 feb 2015, 17:23

Sterkte en bedankt voor jullie inzet top. :clap: :clap: :clap: :clap:

FerryB
Berichten: 716
Lid geworden op: wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast koninginnenteelt
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Forum update maandag 16 februari

Bericht door FerryB » di 10 feb 2015, 18:33

Veel suc6 ermee.
Wat ik me al een hele tijd afvraag is: merken jullie nou dat het forum minder bezocht wordt sinds bijenhouden ook op facebook te vinden is?
ik vraag me dat al een tijdje af en merk bij mijzelf dat ik vaker op FB kijk dan hier en dat was in het verleden wel anders dan keek ik elke dag wel even hier.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Forum update maandag 16 februari

Bericht door Hans van der Post. » di 17 feb 2015, 21:15

Nu Wim en Ewout daar proost ik vanavond op, de site is weer in de lucht! :clap:
Zal we veel zweetdruppels hebben gekost. :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Forum update maandag 16 februari

Bericht door maartenkleijne » di 17 feb 2015, 21:18

Wat Hans zegt!!!! :clap: :clap: :clap:
gr,
m

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Forum update maandag 16 februari

Bericht door Ewout » di 17 feb 2015, 21:34

Helaas nog in het oude jasje, maar ik denk dat we eerst op zoek moeten naar een andere host voordat we deze truuk nog een keer proberen :shhh:
Dat heeft als bijkomend voordeel dat we al het voorwerk kunnen doen terwijl deze site nog in de lucht is, en dan bijna geruisloos overschakelen wanneer het klaar is. Daarna kunnen we die constructie (staging) voor alle daaropvolgende updates ook toepassen, dat zou een hoop ergernis moeten schelen.

Maar voor nu kunnen we weer vrolijk forummen :D

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Forum update maandag 16 februari

Bericht door Hans van der Post. » di 17 feb 2015, 21:35

Citaat Ewout op FB: Het probleem was een mislukte update van de forumsoftware en een weinig behulpzame host bij het terugzetten van een database backup. Die was te groot om via de webinterface te doen (terminal toegang hebben we niet, ftp heb je niets aan voor de database). Ik denk dat we op zoek gaan naar een nieuwe host, en dan meteen eentje waar we voldoende ruimte hebben om een schaduw site te draaien waar updates voor proef op gedraaid kunnen worden (over de huidige host zijn we al heel lang slecht te spreken).

Zou dit dan zo snel mogelijk doen - een andere host vinden!
Dan kun je in de schaduw "proefdraaien" daar door minder zenuwen - of het wel goed komt!
!Hans.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: Forum update maandag 16 februari

Bericht door Wim Joosten » di 17 feb 2015, 21:51

Blij dat alles weer werkt. Ik heb echt stevig gebaald van dit grapje. Maar we gaan het voor elkaar krijgen met die nieuwe update.
Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten