eigenaarschap www.bijenhouden.nl (het forum)

Wensen voor de toekomst van het imkerforum, vragen over hoe het werkt, en dingen die fout gaan.
Plaats reactie
jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

eigenaarschap www.bijenhouden.nl (het forum)

Bericht door jjmvaningen » zo 21 feb 2016, 18:06

bee-tree schreef:Ik ben 48 jaar lid van de NBV, voorheen genaamd : Vereniging ter Bevordering van de Bijenteelt in Nederland. Zjef :b10:
Landelijk voorzitter was in 1972 Ridder van Rappard, daarna Jan Speelziek en daarna P.S. Mag ik zo hoffelijk (?), sorry, zo vrij zijn, om te vragen, hoe groot de jaarlijkse geldelijke bijdrage is van de NBV aan het Forum ? ('n "schijntje" ?; heb ik gehoord.).
Goede vraag Bee-Tree. Ik weet het niet, en het zou overigens ook geen goede zaak zijn. Tenslotte is degene die betaald ook vaak de bepaler :wink:
Wel is het zo, voor zover ik mij kan herinneren, dat de basis lag in de zoemlijst (elkaar e-mailtjes sturen en dan maar terugzenden en zo) die vervolgens overging in dit (door mij nog steeds gewaardeerde) forum.
Voor wat betreft de zelfstandigheid staat op de site van de VBN: ""Forum: Het forum is het onafhankelijke discussieplatform voor alle bijenhouders en bijenliefhebbers"". Ik maar daar uit op dat het geen onderdeel of relatie heeft met de NBV, en dat is maar goed ook. :dance:
Ik kan mij echter wel voorstellen dat de ingeschrevenen op dit forum een (vrijwillige) symbolische jaarlijkse bijdrage leveren (van pak wel 10e/jaar) om de site in de lucht te houden, te actualiseren en toekomstbestendig te maken, en dat daar alle onderhoudskosten uit worden gefinancierd (zo ook de domeinnaam e.d.) van de beheerders. Ik vind dit niet meer dan normaal. :clap:
(misschien de ontstaan-geschiedenis vermelden op de voorpagina?)
Ha, ik maar er een poll van!!
Groet,Jacques

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: eigenaarschap www.bijenhouden.nl (het forum)

Bericht door Hans van der Post. » zo 21 feb 2016, 22:34

(misschien de ontstaan-geschiedenis vermelden op de voorpagina?)
ga terug in de tijd bij algemene berichten. :be2:
!Hans.

jjmvaningen
Berichten: 1105
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: eigenaarschap www.bijenhouden.nl (het forum)

Bericht door jjmvaningen » wo 24 feb 2016, 18:44

Hans van der Post. schreef:
(misschien de ontstaan-geschiedenis vermelden op de voorpagina?)
ga terug in de tijd bij algemene berichten. :be2:
Inmiddels gedaan, dank voor de tip.
Wat ik op pagina 77 lees is:
Mededeling hoofdbestuur VBBN, Berichtdoor henkvanderscheer » 26 Nov 2001 12:54

Van Zoemlijst naar Imkerforum

De volgende mededeling, uitmondend in een verzoek aan de aanwezigen tot instemming met de gang van zaken, werd gedaan op de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de VBBN op 29 september 2001.

De VBBN financiert al een aantal jaren een berichtenprikbord op het internet waar deelnemers berichten kunnen uitwisselen over bijen en bijenhouden. Dat berichtenprikbord staat bekend onder de naam 'Zoemlijst'. Elke deelnemer ontvangt alle berichten; ook die waarin hij/zij niet is geïnteresseerd. Dat is een nadeel; voordeel van de 'Zoemlijst' is de laagdrempeligheid.
Ondertussen is er een heel mooi internet-medium ontwikkeld door mevr van der Zee, genaamd 'Imkerforum'. Dat 'Imkerforum' is tegenwoordig te vinden op het internetdomein 'Bijenhouden.nl'. Daar kunnen niet alleen berichten worden geplaatst, maar ook in het archief worden bewaard. Voor belangstellenden is het 'Imkerforum' een aanrader. Praktisch alle "zoemers" zijn dan ook overgestapt naar het Imkerforum.
Begin dit jaar deed mevr van der Zee het aanbod om 'Bijenhouden.nl' onder te brengen bij de georganiseerde imkerij en wel via de VBBN. Een delegatie van het hoofdbestuur van de VBBN heeft ondertussen een positief gesprek gehad met mevr. van der Zee over die overname en over de gewenste regelgeving voor het Imkerforum.
Aan de overname zitten konsekwenties verbonden voor de VBBN. Dat betreft zowel de zorg voor de materiële zaken als de benoeming van webredactieleden. De materiële zaken omvatten een éénmalige betaling aan mevr. van der Zee (investeringskosten), en voorts de maandelijkse kosten voor hosting en telefoongebruik. De VBBN (en na een eventuele fusie de gefuseerde organisatie) krijgt daarmee een mooi medium op het internet. De kosten zullen worden opgenomen in de begroting van de VBBN en daarmee heeft de ALV invloed op de gang van zaken. Verder heeft de ALV via het HB invloed op de benoeming van de forumbeheerder en de webredactie. Die benoeming zal geschieden uit een voordracht van kandidaten door de webredactie aan het hoofdbestuur. Het hoofdbestuur heeft ondertussen mevr van der Zee gevraagd als forumbeheerder op te treden en haar gevraagd een voorstel te doen voor de bezetting van de webredactie.
De vervanging van de 'Zoemlijst' door het 'Imkerforum' is onderdeel van het verder ontwikkelen van de digitalisering van onze vereniging. Het 'Imkerforum' zal gericht zijn op: a. informatieverstrekking en de discussie bevorderen over bijenhouden en b. de communicatie bevorderen tussen VBBN-leden.

De aanwezigen op de ALV van 29 september j.l. konden instemmen met de gang van zaken. Het hoofdbestuur heeft vervolgens de voortgang doorgesproken tijdens de HB-vergadering op 10 oktober en op 21 november j.l.. Het HB kon instemmen met de uiteindelijk overeengekomen regelgeving, vastgelegd in een redactiestatuut, en met de afspraken over o.a. de materiële zaken. Besloten werd om bovenstaande mededeling/verzoek, gedaan op de ALV, op de Zoemlijst en het Imkerforum te plaatsen. Op de Zoemlijst is dat reeds gebeurd en bij deze nu ook op het Imkerforum. De Zoemlijst is ondertussen opgeheven. De webbeheerder, Mevr. Romée van der Zee, heeft de volgende kandidaten voorgedragen voor benoeming als webredactielid. Dat betreft in alfabetische volgorde: P. Jager, M. Kleijne, Mevr. E. Kleijnendorst, H. Oude Essink, H. van der Post, E. Speksnijder en F. van Tongeren. Het HB kan met de voordracht instemmen. Dat betekent dat bij deze de voornoemde personen statutair voor 3 jaar zijn benoemd.
Het HB heeft ondergetekende aangewezen als gedelegeerde voor het Imkerforum. Uit het redactiestatuut kan worden afgeleid, dat ik die contacten voornamelijk zal onderhouden via de webbeheerder, mevr. Romée van der Zee. Namens het HB wil ik jullie (beheerder en redactieleden) van harte feliciteren met de benoeming. Terecht zal het bereikte resultaat jullie veel voldoening geven. Voldoening is een mooi gevoel. Houdt dat vast, dan kunnen jullie ongetwijfeld ook realiseren w

Maar is dit de actuele stand van zaken met betrekking tot de relatie NBV (als rechtsopvolger van de VBBN) en dit forum?

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: eigenaarschap www.bijenhouden.nl (het forum)

Bericht door Wim Joosten » do 25 feb 2016, 09:42

Toen ik voorgedragen werd als eindbeheerder, was één van de voorwaarden, dat ik lid van de VBBN moest zijn. In materiële zin voorziet de NBV nog steeds, d.w.z. jaarlijks worden de kosten betaald voor het hosten van deze site. Die kosten zijn momenteel zo'n €150 per jaar.
Voor de rest wordt deze site helemaal door vrijwilligers gedraaid. Vanuit de NBV zijn geen bemoeienissen of anderzijds hoe de site te draaien. In dat opzicht zijn we dus onafhankelijk.
Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten: 2755
Lid geworden op: do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 1
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Beilen
Contacteer:

Re: eigenaarschap www.bijenhouden.nl (het forum)

Bericht door Wim Joosten » do 25 feb 2016, 15:07

Nog een aanvulling: de rubrieksbeheerders, de overige redactieleden dus, hoeven geen lid te zijn van de NBV.
Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten