Heden ik, morgen gij

Babbelhoekje voor liefhebbers aan de stamtafel.

Moderator: Bart de Coo

Forumregels
ucp.php?mode=terms
Franschman
Contacteer:

Heden ik, morgen gij

Berichtdoor Franschman » vr 27 sep 2019, 23:31

Beste Beelievers,
Nu Frankrijk dit jaar weer heeft gezucht onder verschillende hittegolven met temperaturen van meer dan 30 graden Celsius wordt langzaamaan duidelijk wat voor invloed dat heeft op de Flora en Fauna.
Krijgt Nederland ook met dergelijke hittegolven te maken dan is leed niet te overzien !!!
De droogte in Frankrijk die met de hitte samenging heeft zijn tol geëist bij het bodemleven waardoor ook vogels zoals merels in de problemen kwamen. De opperlaag werd plankhard ! Slakken en andere kleine bodemdieren waren niet te vinden. Probleem voor insecten etende vogels, egels etc.
Vruchten verschenen niet of bleven klein. Voortijdige verkleuring van de bomen en snelle bladval.Weinig eikels.

Voor de mens betekende het dat verschillende gemeenten watertanks van militairen inhuurden en ook werd wel flessenwater verstrekt door gebrek aan drinkbaar grondwater Veel gemeenten hebben een eigen watervoorziening. Gemeenten lieten berichten verspreiden waarin een beroep werd gedaan op de burgerplicht. Geen auto's wassen of tuinen sproeien, zwembaden niet ( bij) vullen.

Boeren gebruiken al vroegtijdig hun hooivoorraden. Prijzen van groenten stijgen.
De invloed op menselijk functioneren ook niet onvermeld blijven. Ook door hevig transpireren en het vele drinken wordt van het menselijk lichaam veel gevraagd.

Men klaagt over huidirritatie vooral in huidplooien. Airconditioning leverde soms longirritaties en er ontstonden allergie-problemen.
Imkeren was geen succes door hitte, droogte en gebrek aan dracht.Hitte maakt ook bijen prikkelbaar. :be5:

Het Franse ministerie van Milieu heeft een mail doen uitgaan waarbij een waarschuwing wordt afgegeven over wolkbreuken en wateroverlast die men nu schijnt te verwachten.Bepaalde departementen worden men name genoemd.
Tips worden gegeven over het gedrag bij dergelijke extreme weersituaties.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee. :dance:

oldtimer
Eindbeheerder
Contacteer:

Re: Heden ik, morgen gij

Berichtdoor oldtimer » zo 29 sep 2019, 08:57

Je bent wat zwaar op de hand :wink:

Het Usutu virus, zorgt bij Merels voor het derde jaar op rij voor grote sterfte onder deze vogels. Dus niet alleen de warmte in dit geval maar een virus.
Alexander (Lex)

Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Berichtdoor Astrid Schoots » zo 29 sep 2019, 13:06

Ha Fransman,
dank voor je verslag/samenvatting van de droogtegevolgen,
ja echt beroerd - voor alles&iedereen.

Franschman
Contacteer:

Berichtdoor Franschman » do 03 okt 2019, 23:49

Bedankt Astrid en Oldtimer voor commentaar.
Toen ik vanmorgen enige potplanten in de volle grond wilde zetten, het had weer iets geregend, dacht ik succes te hebben.
Niets was minder waar en de ondergrond, in vaktermen de hangwaterzone bleek kurkdroog en compact.
Het was graven in een soort structuur van houtzaagsel. Kortom het bodemleven is nog lang niet hersteld en de vogels die ervan moeten leven hebben het heel moeilijk.

De vogeltrek is hier al goed op gang gekomen en ik vrees dat bijtanken voor bijvoorbeeld de Nederlandse roodborstjes hier ,moeilijk zal zijn. Dus ook de vogeltrek wordt wellicht nadelig beïnvloed door de hittegolven !
Succes met je klosvolken :be3:

Ter info
Het water in de bodem wordt ingedeeld in de grondwaterzone,met als top de grondwaterspiegel, daar boven een capillaire zone en tenslotte de hangwaterzone waarin veel drachtplanten hun wortels steken -----------> fysische geografie voor de imker ! Leuk om te weten toch ? :dance:
Vooral zandgronden hebben snel last van de droogte omdat de capillaire werking van zand gering is. Lemige, zavelige gronden doen het beter en zijn beter droogtebestand. Natuurlijke vegetatie past zich aan met bijvoorbeeld lange wortels, smalle bladeren etc. ( helmgras )

Astrid Schoots
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Contacteer:

Berichtdoor Astrid Schoots » vr 04 okt 2019, 14:19

@ Oldtimer:
ik begreep dat het Usutu-virus wordt overgebracht door een mugsoort die beter in warmte dan in gematigd klimaat gedijt.

Hans van der Post.
Moderator
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Contacteer:

Berichtdoor Hans van der Post. » vr 04 okt 2019, 17:02

!Hans.

oldtimer
Eindbeheerder
Contacteer:

Berichtdoor oldtimer » vr 04 okt 2019, 18:14

Er wordt al getobt bij Merels met dit virus sinds 2001. Dit is zover wij weten, dus mogelijk loopt dit probleem als veel langer.
Als kind, lid van vogelverenigingen ente ik mijn kanaries al tegen pokke. Dit wordt nog steeds gedaan.

De moraal van dit verhaal. Dood en verderf is van alle tijden :wink:
Alexander (Lex)

vdiesveld

Berichtdoor vdiesveld » vr 04 okt 2019, 21:05

Astrid Schoots schreef:@ Oldtimer:
ik begreep dat het Usutu-virus wordt overgebracht door een mugsoort die beter in warmte dan in gematigd klimaat gedijt.
Klopt wat je zegt @Astrid Schoots. Doordat het in Europa steeds warmer wordt, hebben exotische insecten, als ook de ziekteverwekkers die ze meedragen, een grotere kans op overleving en verspreiding. Voorbeeld is bv de blauwtong uitbraak in 2006 in Nederland en België en het chikungunya virus in Frankrijk in 2011. Die zijn direct te relateren aan het warmere klimaat hier.

bee-tree
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Berichtdoor bee-tree » vr 04 okt 2019, 22:11

Wat Franschman schrijft klinkt als een klok,
maar dan wel als een noodklok.
Het klopt hoe hij de situatie in Frankrijk beschrijft.
Ze lijkt enigszins op die van Noord-Oost en Zuid-Oost Nederland.
Bij mijn familie in Sittard is het minste regen gevallen van Nederland.
Gelukkig heeft Lössgrond goede capillaire eigenschappen,
waardoor STIJGWATER vanaf het grondwater door COHESIEkrachten
tussen de watermoleculen onderling,
en de ADHESIEkrachten tussen de gevallen hemelwatermoleculen en de HAARdunne ruimten tussen de bodemdeeltjes,het zogenaamde HANGWATER,
respectievelijk omhoog gezogen worden en in de haarfijne bodemcapillairen blijven hangen,
tot het moment dat de wortelHAARTJES het water opzuigen en met worteldrukkrachten
het water via houtvaten naar alle organen van de plant drukken, daarbij geholpen
door de ZUIGKRACHT van de bladeren,
onder voorwaarde dat de huidmondjes open staan :be11: :be11: :be11: :be11: :be11:
Die lijken hier op. Bij gunstig weer, zoals zonnig en tegelijk vochtig, staan ze open.

Pas dan kan de NECTAR vloeien en de plant groeien en bloeien en de bijen boeien. :b10:
Helaas worden planten op de zandgronden van Westerwolde minder verwend
met water. Sinds afgelopen zaterdag is het eindelijk gaan regenen.
Er moet nog heel wat vallen om aan de jaarlijkse 800 liter per vierkante meter te komen
zoals we dat vroeger leerden.Momenteel is de stand over de voorbije 9 maanden 250 mm.

Na deze momentane, voor de vuist weg geschreven eigen compositie, :clap: :mrgreen:
daag ik iedereen uit haar te verhelderen of te verbeteren.
Er zijn vast wel nog enkelen onder ons, die de Avond-winter-land-en tuinbouwschool
hebben bezocht en genoten hebben van de kennis over de wonderlijke
natuurkundige krachten in de biotische en a-biotische natuur. Zj. :b10:

P.S. Franschmann schrijft dat de opbrengst van vruchten in Frankrijk laag is.
Daar vallen ook noten en eikels onder. Dat verklaart het trekgedrag in
omgekeerde richting dat ik en velen met mij de afgelopen weken ervaren.Namelijk:
De (Vlaamse) Gaaien vinden in Zuid-Europa zo weinig gvan hun gading,
dat deze fraaie 'kraaien' massaal aan het wegtrekken zijn;
niet naar het Zuiden, maar naar het Noorden.
Er worden duizenden geteld.
Laatst gewijzigd door bee-tree op vr 04 okt 2019, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Franschman
Contacteer:

Berichtdoor Franschman » vr 04 okt 2019, 22:29

Waarde Beelievers,
Het moge duidelijk zijn dat virussen zich ook kunnen verspreiden door klimaatsverandering. Een gevaarlijk bijverschijnsel dus !
Vogelpest en TBC en het Ebola virus zijn voorbeelden van migratie van virussen en hier in Frankrijk wordt men al gewaarschuwd voor de tijgermug die knokkelkoorts virus, Denque, een soort malaria, kan verspreiden. :o

Behalve virussen kunnen ook insecten en dieren en bloemen, zaden en planten voor verdringing, ziekten en infecties zorgen ( paalworm, wolhandkrap, aziatische wesp,Varroa mijt, Colorado kever, druivenstokvirus en aardappelziekte, water gentiaan, Am. vogelkers )
Ik wil wijzen op het feit dat Frankrijk door zijn geografische ligging eerder te maken lijkt te krijgen met nadelige- en soms onomkeerbare effecten van klimaatsverandering.
Kunnen wij in Nederland lering trekken op wat er hier al aan het gebeuren is ? :think: