Korven slachten en honing persen

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
tomer
Berichten: 1747
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds: 2015
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica bastaarden op Dadant
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Korven slachten en honing persen

Bericht door tomer » wo 29 sep 2021, 16:21

Bart de Coo schreef:
ma 27 sep 2021, 16:31
Aan de andere kant: de schade is minimaal. Als je de korf goed afbotst, dan zit er bijna geen bij meer in. Dat verloren broed is geen ramp als je twee 'naakte' volken verenigt. Misschien haal je er wel een hoop mijten mee weg.

Bart
Er blijven inderdaad maar weinig bijen over als ik dit zo zie. Onvoorstelbaar dat men vroeger volledige volken afzwavelde, terwijl het dus onnodig was blijkbaar...
Ik zou zelfs bijna zeggen dat het afzwavelen veel moeite is om slechts een handjevol bijen van de raten af te krijgen. Kan dat dan niet anders? Buiten de raten eruit halen en afvegen?
Met het broed haal je inderdaad een hoop mijten weg denk ik. Behandel je de naakte volken dan nog vóór je ze aan een ander volk toevoegt?
Leuk om eens te zien hoe er met korven werd/wordt geïmkerd, maar toch niet echt meer van deze tijd vind ik :wink:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Korven slachten en honing persen

Bericht door Jaap v.Popering » do 28 okt 2021, 19:32

Jaap v.Popering schreef:
di 28 sep 2021, 09:53

Als hij weer eens komt zal ik eens navragen .
Ik heb deze imker ( 89 jaar oud)gesproken maar ook hij is net als mijn vader niet aan de korventeelt begonnen maar gelijk aan de nieuwe methode in kasten en kunstraat , vandaar dat zij zelf niet meer gesalpetert hebben .
De bijen uit kunstraat gebouwde raten zouden groter worden ( grotere honingmaag )en meer honing naar de kasten kunnen dragen .

De leermeester destijds had wel korven maar hij weet niet meer of deze de salpeterlapjes aangekocht of zelf gemaakt heeft .

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korven slachten en honing persen

Bericht door Bart de Coo » zo 07 nov 2021, 07:45

Ik had je nog niet bedankt voor de moeite, Jaap. Bij dezen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten