Op zoek naar buntgras

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Op zoek naar buntgras

Bericht door Hennie Peters » ma 14 dec 2009, 22:29

Wie weet waar ik, liefst in de omgeving van Arnhem, buntgras kan vinden?
Sinds een paar weken ben ik een vlechtcursus aan het volgen. Met roggestro heb ik ondertussen al bijna een schepkorf af. Om ook wat ervaring op te doen met buntgras moeten we dus op zoek naar een plek waar we dit kunnen (en ook mogen) oogsten.

groet,
Hennie

Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Op zoek naar buntgras

Bericht door Bok » di 15 dec 2009, 11:52

Hennie,

Probeer via SBB of NM. Via de website een gebied in de buurt zoeken en het regiokantoor bellen.

groet,

Peter

Gebruikersavatar
hans hoogendoorn
Berichten: 929
Lid geworden op: di 18 mei 2004, 19:06
Locatie: Veelerveen
Contacteer:

Re: Op zoek naar buntgras

Bericht door hans hoogendoorn » di 15 dec 2009, 12:47

Goeie tip
Denk daarbij ook aan en landschapsbeheer Gelderland.
en de plaatselijke rayonbeheerder oid van het Gelders landschap.

vriendelijke groet HaHo

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Op zoek naar buntgras

Bericht door LWPisa » di 15 dec 2009, 13:23

http://waarneming.nl/soort/view/6646

In de waarnemingen de provincie selecteren en uitzoeken op wiens land het staat.

L

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Op zoek naar buntgras

Bericht door Bart de Coo » di 15 dec 2009, 14:21

LWPisa geeft een link die gaat over het enige echte buntgras: corynephorus canescens. Hennie Peters bedoelt allicht de grassoort waarmee korven gevlochten worden. Dat heet pijpenstro en geen buntgras - de wetenschappelijke naam voor pijpenstro heb ik even niet bij de hand. Ik heb geen idee waarom imkers pijpenstro ooit buntgras zijn gaan noemen, maar erg handig is het natuurlijk niet.

Pijpenstro om korven mee te vlechten is ruim voorradig in de regio Arnhem. Het groeit in gigantische hoeveelheden op de hoger gelegen delen van het nationale park De Veluwezoom. Wanneer wij spreken van 'de vergrassing van de heide', dan bedoelen we het verdringen van de heide door pijpenstro.

Pijpenstro kan geknipt worden in september en oktober, maar dan wel een beetje vroeg in oktober. Zodra het herfstweer toeslaat, worden de halmen al gauw bruin en slap. Je bent nu dus echt te laat.

Ga voortaan als volgt te werk. Stap op de fiets of in de auto en rij het bos in, alsmaar hoger en hoger, totdat je het stro massaal ziet groeien. Met de grasschaar knip je grote hoeveelheden af. met de schaar sla je alle langwerpige bladeren uit de pol, zodat je alleen de halmen overhoudt. Doe dit niet met je vingers, want je kunt je flink snijden aan de bladeren. Een plastic haarborstel werkt ook. Sla vervolgens tegen een boom met veel geweld de zaadjes uit de aren. Als je in een flinke straal rond je auto of fiets klaar bent, dan zet je het voertuig weer een stukje verderop. Zolang je het stro uit de berm van het pad of de weg knipt, kan er niemand zeuren.


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Op zoek naar buntgras

Bericht door AndreasH » di 15 dec 2009, 14:26

En ehrm... Korven vlechten van de stelen van de brandnetel?? Als je er stof van kunt maken zou een korf toch ook mogelijk moeten zijn??

Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Op zoek naar buntgras

Bericht door Hennie Peters » di 15 dec 2009, 17:03

We hebben het dus over: [url="http://nl.wikipedia.org/wiki/Pijpenstrootje"]Het pijpenstrootje (Molinia caerulea) (ook: bunt, bent, bente)[/url]
Vreemd dat er twee soorten zijn die bunt worden genoemd.

Voldoende waarnemingen in Gelderland: http://waarneming.nl/soort/view/7067

Bart,
Gaat het vlechten echt niet meer of ziet het er minder mooi uit?
Voor de cursus gaat het om de ervaring, niet om een mooi resultaat.

groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Op zoek naar buntgras

Bericht door Bart de Coo » di 15 dec 2009, 19:32

@ Andreas

Met dat brandnetelidee loop ik al een tijdje rond inderdaad. Ik wist al dat je van brandnetel heel goed touw kunt maken. Dat je er ook nog textiel van kunt maken, weet ik sinds een uitzending van de Keuringsdienst Van Waarde. Dus het gebruik van brandneteltouw in plaats van pitband zou moeten lukken. Maar misschien kun je zelfs de hele korf van brandnetels maken. Wie weet! Ik ga het wellicht eens testen.


@ Hennie

Tsja, ik zal je geen strobreed in de weg leggen om nu nog pijpenstro te knippen. Probeer het dan maar. Misschien valt het resultaat mee. Het is een erg taaie plant. De plant is totaal niet interessant als voedsel voor allerlei grazers en knagers. Dat zou veroorzaakt worden door de grote hoeveelheden 'kiezelzuur' in de plant. Dat zou ook de grote duurzaamheid verklaren: een pijpenstrokorf is werkelijk niet kapot te krijgen. Leuk weetje van Maarten Kleijne: pijpenstropollen kunnen werkelijk eeuwen oud worden. Er zouden volgens hem exemplaren bestaan van meer dan vierhonderd jaar oud!

Overigens wist ik niet dat pijpenstro ook 'bunt', 'bent' of 'bente' genoemd werd. Dat verklaart wellicht de verwarrende benamingen. Ik hoop dat we het over 1 ding eens zijn: in moderne determinatieboekjes wordt met 'buntgras' iets heel anders bedoeld dan met 'pijpenstro'.

Veel succes ermee dan maar.

Bart

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten: 815
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 11:07
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Op zoek naar buntgras

Bericht door AndreasH » di 15 dec 2009, 19:53

@bart,

Denk wel dat je de grote brandnetel moet hebben voor pitband vervanger. Als je het laat drogen en vervolgens plat slaat heb je wel een mooi 'touw' denk ik. De lengte is natuurlijk afhankelijk van de hoogte van de brandnetel. Ben benieuwd naar je bevindingen.

En jah, als het niet lukt kun je er altijd nog thee of soep van maken :-)

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Op zoek naar buntgras

Bericht door m.kolsters. » di 15 dec 2009, 19:54

Voor de imkers die bunt willen hebben kunnen dat hier komen zagen.
Ik heb wel wat tijd om mee te gaan en voor mezelf ook te zagen.
Ik hoor wel.

Tinus Kolsters
't Bakhuis

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten