korfvlechten

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door kole.amj » do 08 jan 2004, 09:19

Croy,

De brametakken inderdaad splitsen,maar ook van de stekels ontdoen.De
stekels werden vroeger mbv een ontpunte koe-hoorn verwijderd.Ik denk
dat daar tegewoordig wel een buis van metaal met goede diameter voor
te maken is.Misschien ook iets conisch van vorm maar allereerst sterk.
Ik heb deze kennis uit een boek,uit de BIEB.,over korfvlechten.

Groet,
A-3

robvanhernen
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door robvanhernen » wo 14 jan 2004, 16:19

Ik heb enkele dagen geleden een beknopt stukje (en reader noemen ze dat tegenwoordig)geschreven over het winnen van braamspleut. Dit om eventueel tijdens een toekomstige korfvlechtcursus van onze vereniging als extra informatie te gebruiken.
Mocht iemand daar belangstelling voor hebben laat dat dan weten.
Ook over wilgenspleut wil ik te zijnertijd iets dergelijks maken, maar het lijkt er tot nog toe op dat hier veel meer werk in zit dan het maken van braamspleut. Mocht iemand daar ook ervaring mee hebben dan hoor ik dat graag, want het valt alleen niet mee om oude kennis te herontdekken. Nou groeten
Rob van Hernen

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door wilde » zo 18 jan 2004, 14:06

... een beknopt stukje (en reader ...
Rob, dergelijke teksten kunnen hier juist goed worden geplaatst. Ze worden dan voor een breder publiek toegankelijk. Dat is toch de bedoeling van je tekst?

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door Oude Essink » ma 19 jan 2004, 13:32

De brametakken inderdaad splitsen,maar ook van de stekels ontdoen.De stekels werden vroeger mbv een ontpunte koe-hoorn verwijderd.
hé A-3 Hoe moet ik mij dat in vredesnaam voorstellen met die ontpunte koe-hoorn? [?]
Tegenwoordig wordt nauwelijks meer gewerkt met braamspleut omdat dit zo bewerkelijk is. Men gebruikt vaak bindband van rotan, overal in bundels te verkrijgen (overal: d.w.z. handvaardigheidzaken, bijenhuis enz.
Voor de bereiding van braamspleut waren eenvoudige instrumenten in de handel:

Afbeelding
1: de koehoorn als doornrasp; in de hoorn werden gaatjes geboord, waar de braamtak doorheen getrokken werd.
2.Een andere manier om de doornen weg te krijgen was een eenvou-
dig metalen buisje, waar de braamtak doorheen ging.
3 Het splijten van de braamtak ging met een splijthoutje, dat er
3 à 4 spleuten van maakte.


hennie oes
Afbeelding

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door Oude Essink » wo 21 jan 2004, 10:59

Attributen voor het korfvlechten

Via Jan Trip bereikte mij de volgende afbeelding, die ik plaats met de opmerkingen van Jan erbij. Het waren oorspronkelijk 3 foto's van ieder 2 botjes.
Afbeelding
Op het forum zag ik een paar attributen die bij het korfvlechten werden gebruikt.
Van mijn schoonmoeder kreeg ik bovenstaande botjes eveneens gebruikt bij het korfvlechten
Het linker botje werd gebruikt om de zachte binnenkant van de (of het?) spleut te verwijderen.
Op de middelste foto rechts het bot dat werd gebruikt om ruimte te maken voor de spleut. Eerst zo plat erin en dan (foto rechts) een kwart slag gedraaid om de ruimte in het stro te maken. Ze zijn afkomstig van de opa van mijn vrouw. Plaats van herkomst: Gieterveen.
Gr. Jan.

Met dank aan Jan Trip, hennie oes

Afbeelding

wendy
Berichten: 79
Lid geworden op: za 19 apr 2003, 13:04
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door wendy » za 24 jan 2004, 22:23

dag Croy,

In de meeste tuincentra zijn metalen roosontdoorners te koop.
Voor rozen een ideaal gereedschap, voor bramen lijkt me ook wel, maar heb ik geen ervaring in.
Omschrijving: Poeh..... Het is een eenvoudig metalen knijpding waarvan de uiteinde een driehoukige inkeping hebben waardoor de doornen blijven hangen.
Nou ja, met wat fantasie kun je het misschien voorstellen.

Kun je trouwens ook doornloze braam daarvoor gebruiken of hebben die een andere sterkte?


Wendy

robvanhernen
Berichten: 22
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 15:52
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: korfvlechten

Bericht door robvanhernen » wo 28 jan 2004, 14:26

Als ik braamspleut ga snijden heb ik altijd een stukje verwarmingsbuisje van ca. 4 centimeter bij me. Plastic buis voor de elcetrische teit voldoet ook. Als je de moeite neemt om langs te koemn kun je ze van me krijgen, want ik zorg er zelf ook altijd voor dat ik zoiets krijg(of vind).
Alleen met nat weer kun je beter iets van een koehoorn hebben want dan willen mijn vingers wel eens van het buisje afschieten en door de doorns beschadigd worden, maar dat is alleen dan het geval.
Doornloze bramen willen waarschijnlijk niet, niet vanwege het ontbreken van de doorns, maar omdat gekweekte bramen in het algemeen, te dikke stengels hebeben en teveel in de zon groeien. BOvendien moet je bij het snijden van braamspleut ranken hebben die nog niet gebleoid hebben.
Groeten
Rob van Hernen
wendy schreef:

dag Croy,

In de meeste tuincentra zijn metalen roosontdoorners te koop.
Voor rozen een ideaal gereedschap, voor bramen lijkt me ook wel, maar heb ik geen ervaring in.
Omschrijving: Poeh..... Het is een eenvoudig metalen knijpding waarvan de uiteinde een driehoukige inkeping hebben waardoor de doornen blijven hangen.
Nou ja, met wat fantasie kun je het misschien voorstellen.

Kun je trouwens ook doornloze braam daarvoor gebruiken of hebben die een andere sterkte?


Wendy




Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten