Korfimkeren

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Korfimkeren

Bericht door Bart de Coo » di 08 mar 2005, 21:56

Korfimkers,

Op dit moment bezit ik twee 'opzetters', dus ingewinterde volken in korven. Het imkeren met de korf trekt mij enorm. Nu heb ik inmiddels min of meer uitgezocht hoe ik de zwermtijd ga overleven. Ik wil van mijn twee volken, zes volken maken. Eerst ga ik 'jagers' maken en vervolgens wil ik de nazwermen laten afkomen. Ik ga ze denk ik opvangen door een klamboe over de korf te gooien, met een korf bovenin: de zwerm wordt zo gedwongen in de korf te trekken. Ik heb een korfimker uit Epe gesproken die het ongeveer zo doet. Alleen moet ik wel gewoon naar mijn werk. De nazwermen zullen dus moeten afkomen in het weekend. Nu is dat wel enigszins te timen, maar je zult net zien dat een aantal factoren even niet meewerkt. In dat geval schijn ik opnieuw een jager te kunnen maken, op het moment dat ik duidelijk een tuter hoor - en 's avonds doppen breken natuurlijk - en na een paar weken oude raat wegsnijden natuurlijk. Mocht iemand mij willen helpen met een beter idee, graag. (Bovendien weet ik niet zeker of het wel per se nodig is om de volken met een factor drie te vermenigvuldigen. Ik dacht van wel, omdat je zo de 'zwermdruk' van de opzetters wegneemt. En bovendien weet ik nog niet hoe je in de korventeelt reservemoeren kunt aanhouden.)

Maar stel je nu eens voor dat dat lukt. Wat dan? Hoe moet ik dan na de heidedracht weer van drie korven één korf maken? De korfimker uit Epe verenigt volken met gebruikmaking van 'anijsolie', maar ik had helaas niet de tijd om precies te vragen hoe hij dat deed. Overgrootopa hing er een zwavellap onder, maar daar ben ik om ethische redenen geen voorstander van. Eén truc heb ik alvast achter de hand, want wat moet je met het broed van een korf waar je de bijen uit gehaald hebt? Cees van Holland doet de stukken broed in een voerbak op een kast, zodat het daar kan uitlopen.

Tot slot is daar nog het probleem van het honing oogsten. Ik ken een korfimker uit Arnhem die de raten gewoon slingert. Hij snijdt de bruikbare raat uit, past ze in een broedraam, doet er een paar postbode-elastieken omheen en doet ze in de slinger. Maar is persen nog steeds mogelijk? Kun je zo'n ding zelf bouwen? En hoe herken ik de bruikbare stukken?

Ik heb dus drie problemen: 1. Hoe overleef ik de zwermtijd? 2. Hoe keer ik weer terug tot mijn oorspronkelijke aantal opzetters? En hoe haal ik de honing uit de lege korven?

Mensen, zoals je ziet, zou ik dolgraag een 'lijntje' over het hoogweledelzeerverheven oeroude korfimkersambacht willen opzetten. Wie doet er mee?

Groet,

Bart de Coo
Korfimker te Dieren (Gld)

p.s. Korven vlechten is geen probleem. Ik vlecht ze van buntgras en ik doe dat imiddels met een zekere handigheid.

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Korfimkeren

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 09 mar 2005, 22:08

Bart, in het Groentjes-archief vind je heel veel informatie over het korfimkeren. Kijk bijv. eens bij de jaargangen 1929 en '30, daar vind je iedere maand een artikel welke handeling de korfimker die maand het beste kan uitvoeren. Ook in andere jaargangen komen dergelijke series voor, doordat ieder jaar een andere imker werd uitgenodigd om zijn techniek te bespreken, krijg je een heel goed beeld over de werkwijze die het best bij jou past.

mvrgr, Els

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Korfimkeren

Bericht door Bart de Coo » za 12 mar 2005, 23:45

Dank u! Geniaal idee! Ik heb de hele resen van de 'Immenvaer' inmiddels gelezen. Merk overigens op dat in de jaren '20 de korfkennis al ver was weggezakt. Dat ik zelf niet op het Groentje op kwam. (Nou ja, dat snap ik eigenlijk wel. Toen ik voor het eerst het Groentjes-archief in dook, waren de werkzaamheden nog niet zo ver gevorderd als nu. Kennelijk had ik er vanaf dat moment weinig vertrouwen meer in.)

Groet,

Coo

jjmvaningen
Berichten: 1106
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Korfimkeren

Bericht door jjmvaningen » zo 13 mar 2005, 18:15

Wat ook wel een handig boekje is is "Bijenteelt" door L. Ir. A. Minderhoud (1928, nederlandse land- en tuinbouwbibliothek)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten