Actieve Korfvlechters

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
bé kikkert
Berichten: 31
Lid geworden op: do 17 mar 2005, 21:42
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Actieve Korfvlechters

Bericht door bé kikkert » wo 19 feb 2020, 15:28

Beste imkers /korfvlechters,
om de lijst met korfvlechters aan te vullen kun je mij ook in rijtje plaatsen wat korfvlechten betreft als materiaal gebruik ik rogge stro maar mijn specialiteit is het vlechten van de duitse luneburgerstulper van buntgras tevens maak ik ook de zwanenhalskorf
Bé Kikkert Elim 0528351187

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Actieve Korfvlechters

Bericht door Bart de Coo » wo 19 feb 2020, 17:32

Bé,

Er bestaat niet zoiets als een lijst van vlechters of zo. Henk Kok begon dit onderwerp heel lang geleden, kennelijk met de bedoeling om het ambacht nog enigszins voor uitsterven te behoeden.

Ik ontdekte vervolgens dat Tinus Kolsters uit Noord-Brabant het ambacht ook nog beheerste - hij kende meneer Hanepen uit Goor overigens goed - waarop ik besloot dit onderwerp uit de mottenballen te halen.

Ik ging langs bij Tinus en ik beleefde een paar geweldige en leerzame middagen. Ik ontdekte vooral dat bisschopsmutsen vlechten niet makkelijk is, maar ook niet overdreven moeilijk. Het ambacht leeft nog. Er zijn nog mafkezen die het kunnen!

In ieder geval super bedankt voor je bijdrage. Sta niet raar te kijken als ik je een keer opbel om te komen kijken naar je vlechtwerk.

Groet,

Bart de Coo

Mijn specialiteit is vooral ronde korven vlechten van roggestro, met wilgen- en bramenspleut. Ik heb recent linkjes naar YouTube-filmpjes geplaatst. Zie ergens vlak hieronder waarschijnlijk. Ik verdiep me ook heel graag in de kunst van het korfimkeren, gelukkig met veel succes! bartdecoo@bartdecoo.nl, 0313-427922.

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Actieve Korfvlechters

Bericht door pieter1 » di 10 mar 2020, 20:15

Waarschijnlijk zijn de volgende personen geen actieve vlechters meer. Maar ik kwam een leuk stukje tegen over korfvlechters in het boekje 'En zo gaat vroeger voorbij....' Dit is een verhalen bundel geschreven door de bekende Veluwse schrijver Jac. Gazenbeek.
De volgende korfvlechters worden in het verhaal bij name genoemd:

'In Lunteren aan de Zandkamp, zit Bram Jonkers, die het vak nog verstaat. En dat niet alleen, hij maakt (met acht kruisjes achter zijn rug) zijn eigen
korven (rond en boog) en doet dar ook wel op bestelling voor anderen tegen de gebruikelijke vergoeding.'

'Evert van de Voort, die in de Hoge Valk woont, verstaat de kunst eveneens tot in de perfectie.'

'In Ederveen heeft de oude Steven Vierwinden talloze korven gevlochten'

'En in Bennekom kan Kees van de Brink u nog laten zien hoe het in zijn werk gaat'

'Er zijn er meer in Bennekom, de gebroeders G. en A. Folmer aan de Kraatsweg beheersen het oude handwerk ook nog ten volle'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten