plaats korven

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
lexluthor
Berichten:19
Lid geworden op:wo 14 mar 2007, 15:44
Locatie:Belgie
Contacteer:
plaats korven

Bericht door lexluthor » za 17 mar 2007, 15:40

Beste imkers,

na het lezen van enkele handboeken bijenhouden en dit forum hier
begint het imkervirus ook te kriebelen, als complete beginner had ik graag enkele vragen gesteld.

ik beschik over redelijk veel grond (2 weiden totaal 8000 vierkante meter beplant met 7 eenjarige hoogstammen en 8 2 jarige hoogstammen (kers, appel, peer en pruim) hier grazen schapen) daarnaast een kleinere weide (1000 vierkante meter met 10 halfstammen (overjaars, goede fruitproduktie)
hier lopen kippen en ganzen) tussen de 2 weiden is een stuk "braakliggend" terein 150 vierkante meter met populieren, eik en hazelaar, ik heb in de winter veel bomen eruit geselecteerd zodat er plaats is voor korven) rond mijn weide liggen akkers (hoofdzakelijk maisteelt, grazende koeien en ook een groot aardappelveld (in de zomer aardappelen, na de oogst mosterdzaad)

mijn vragen zijn,

1. dien ik een grote afstand te bewaren van de aardappelakker? (deze wordt af en toe besproeid tegen onkruid)

2. kan ik bijenkorven plaasten onder bomen (of hebben die liever wat meer zon?, ik zou beginnen met 1 nucleus om wat ervaring op te doen zonder het risico te lopen geconfronteerd te worden met zwermneigingen het eerste jaar)

3. aardappelplanten zijn giftig, zal dit gevolgen hebben voor het stuifmeel, nectar die bijen er verzamelen?

4. ik woon in kortemark, belgie, iemand een idee wat de meest gangbare kast is hier in de streek/belgië? (ik kan van een gepensioneerd imker kasten kopen aan een prikje, dit zijn echter wat oudere kasten van het langstroth type en dadant blatt).

5. Kent iemand een actieve imkersvereniging (of imker) hier in de streek? (torhout/diksmuide/ichtegem/...) ik heb reeds naar enkele personen vanop de site van de imkersbond gemaild doch nog steeds geen antwoord gehad en de goede raad en bijstand van een ervaren imker vind ik echt wel noodzakelijk.

6. ik zou mijn kast vlak tegen de afscheiding van de weide plaatsen, dien ik een extra afscheiding te plaatsen enkel meter voor de bijenkorf zodat de schapen niet vlak voor de bijenkorven gaan grazen?

alvast een ganse reeks vragen, ik hoop alvast dat jullie enig licht in de zaak kunnen brengen,

mvg,

Tom
Kortemark

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: plaats korven

Bericht door buckfast_beekeeper » za 17 mar 2007, 18:19

Hallo Tom,

Alvast welkom op het forum.

1) In de praktijk ga je de bijen niet van de akker kunnen weg houden. Wat wel belangrijk kan zijn is de windrichting. De spuitnevel kan een probleem vormen. Als er nog een belangrijke dracht achter het aardappelveld ligt zou dit een probleem kunnen geven.

2) Het kan onder bomen. In de zomer kunnen de bomen beschutten voor te felle zon. Beginnen met 1 volkje vind ik (en met mij vele anderen vermoed ik) niet echt de beste keuze. 2 of 3 is een betere keuze. Je kan dan vergelijken. Doet 1 volk het opmerkelijk beter dan het ander zal het opvallen. Anders denk je dat de ontwikkeling normaal verloopt. Als dat ene volkje dat je hebt sterft, wat ik je niet toewens natuurlijk, is het terug naar af. 2 volkjes verdubbelt toch de kans dat 1 de winter overleeft.

3) Naar mijn weten is het stuifmeel niet giftig.

4) Veel gebruikt in België is Simplex 11 ramen. Of dit in jou streek zo is kan alleen maar een imker of imkers uit je omgeving je vertellen. Voor Langstroth Dadant is een goede rug een vereiste als je wil gaan reizen.

5) Kijk eens rond of er in je buurt geen cursus wordt gegeven. Ga morgen eens naar de plantenruil in Poeke http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6945. Misschien kan je daar wat meer contacten leggen. Staan er ook geen tel nummers op de site? Bel dan gewoon enkele verenigingen en vraag wat ze doen voor een beginnende imker. Zeer dikwijls krijgt een beginnend imker een jong volk om te starten.

6) Een afscheiding van een tweetal meter hoog; voor de kasten, kan nooit kwaad.

de mosterd na de aardappelen is natuurlijk fantastisch als deze nog aan bloeien toekomt.

ps: Er is een wezenlijk verschil tussen kasten en korven. Gebruik deze 2 termen niet te veel door elkaar. Je zal verwarring vermijden.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: plaats korven

Bericht door Oude Essink » za 17 mar 2007, 18:24

Ik zou met korven wachten, tot je het kastimkeren een beetje onder de knie hebt! Korfimkeren vereist toch een speciale techniek en goede kennis van het functioneren van een volk.
hennie oes

Afbeelding

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: plaats korven

Bericht door de vos roger » za 17 mar 2007, 19:03

Oude Essink schreef:
Ik zou met korven wachten, tot je het kastimkeren een beetje onder de knie hebt!
Hennie ik denk niet dat Tom van plan is met korfimkeren te beginnen.
Er wordt nogal eens verkeerdelijk het woordje bijenkorf inplaats van bijenkast gezegd.[;)]
Zo vragen mensen mij ook soms als ze horen dat ik bijen heb hoeveel korven heb je?Als ik dan antwoord dat het bijenhouden flink gemoderniseerd is de laatste jaren en dat het nu geen korven meer zijn maar kasten dan staan ze soms vol bewondering te kijken.:D

roger

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: plaats korven

Bericht door Dirk Blanken » za 17 mar 2007, 19:09

Tom, je hebt al iets gedaan aan de theorie van het bijenhouden dat is wel nuttig maar voor het werkelijke imkeren kan je beter bij een andere imker ervaring opdoen.
Wat betreft de bijenkast is het meest gangbare type de spaarkast.
Dan kan je makkelijk ev volken verkopen of kopen en ander materiaal uitwisselen al vinden sommigen dat niet goed i.v.m. bijenziekten etc.
Je houden aan een type kast is wel belangrijk zodat je bij jezelf goed kan werken.
Dadantkasten zijn mooie kasten met 1 broedkamer, maar je rug moet OK zijn, ik was er zeer tevreden over maar heb een wrakkige rug daarom ben ik overgestapt op Golz en Hollandse kunststof segebergers met het spaarkastraam.

Bij aardappels die worden bespoten zijn er af en toe problemen, tegen onkruiden, bloeiende onkruiden mogen ze niet spuiten.
Het probleem is dat de geur van de bijen die ook bespoten worden veranderen en ze dan de kast niet meer inkomen en worden afgestoken.
De bijen vliegen overigens niet op de aardappels maar op de bloeiende onkruiden ertussen maar dan mag men er ook niet opspuiten, dus moet de boer spuiten als de onkruiden nog klein zijn en dan ook liefst 's avonds na de bijen vlucht.
's'morgens halen de bijen vaak water van de aardappelbladeren dan kunnen bespuitingen 's morgens ook problemen geven.
De boer vragen om zich te houden aan de voorschriften en dat zal hij moeten zeker als je hem er op van op de hoogte gesteld dat er bijen in de buurt staan.

Bijen zijn licht zon beesten, als het 10 graden is en de zon schijnt goed dan vliegen ze in het voorjaar goed, is het bewolkt en 10 graden dan heb je nog wat waterhalers maar verder ook niet, dus het is belangrijk dat je bijen licht staan maar ook niet zo dat ze in de brandende zon staan volledig in de luwte.
Het beste is beschermd vanuit het noorden/oosten en verder vrij dus ventilatie, als ze te donker staan, dus onder bomen is het niet goed maar als ze opgesnoeid zijn is het OK.

Ik zou wel zorgen dat de plaats van de kast(en)afgeschermd worden voor de grazers en de vogels dus gaas dit omdat ze de bijen kunnen verstoren.



dertiende

lexluthor
Berichten:19
Lid geworden op:wo 14 mar 2007, 15:44
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: plaats korven

Bericht door lexluthor » wo 21 mar 2007, 15:54

hartelijk bedankt voor jullie info,

ondertussen kreeg ik wat mailjtes en heb ik
mij kunnen inschrijven voor een imkerscursus
ingericht door een imkersvereniging in de streek

veel succes verder en tot ziens

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten