banmasker

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

banmasker

Bericht door labrador » ma 20 aug 2007, 23:38

Ik ben op zoek naar een banmasker:

Afbeelding

(foto is van Hennie Oude Essink, maar ik ga er vanuit dat ik deze ter verduidelijking mag lenen?)

Deze wil ik gebruiken om op een oude duitse korf te zetten.

Tips zijn welkom!!

Jaap

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: banmasker

Bericht door Piet Jager » wo 22 aug 2007, 15:15

Jaap,

"Laat er nu tussen mijn oude bijenspullen nog een authentieke bankorf staan. Het is een ca 100 jaar oude Drentse buikkorf bestreken met koemest en een prachtig masker in houtsculptuur. Links en rechts boven bij de inplanting van de neus zie je de 2 vlieggaten, als kleine donkere overlangse driehoekjes. In- en uitgaand verkeer gescheiden door een middenberm"

De bankorf diende als bescherming tegen diefstal. De dief bleef bij het zien van zo'n korf als het ware tegen de grond genageld staan, zodat de eigenaar hem kon overmeesteren. Nu zou zo'n bankorf juist dieven aantrekken.

Bij kloosterimkerijen bevonden zich vaak soortgelijke korven, waarop bijbelse figuren waren afgebeeld.

Afbeelding Een museumstuk!

!Piet

ivar
Berichten: 88
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 23:54
Locatie: Germany
Contacteer:

Re: banmasker

Bericht door ivar » wo 22 aug 2007, 23:00

zijn er nog meer voorbeelden van????

hans

a land flowing with milk and honey

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: banmasker

Bericht door gerard.b.w.vos » do 23 aug 2007, 12:53

Nog wat plaatjes op:

http://www.bitsandbees.nl/bankorf.htm

http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.

wilvh
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 26 sep 2004, 11:30
Contacteer:

Re: banmasker

Bericht door wilvh » za 25 aug 2007, 22:40

wij hebben vorige week enkele bankoppen gekocht van de vrouw van een overleden imker
heb je interesse mail ons dan
info(APENSTAART)de werkbij.nl
gr Wil



Afbeelding

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: banmasker

Bericht door Dirk Blanken » ma 27 aug 2007, 20:07

Wil, ze zijn prachtig.
De overleden imker heeft ze waarschijnlijk zo te zien zelf gemaakt.
De linkse is nl. nog niet helemaal af.
Ze werden waarschijnlijk vroeger ook gemaakt door de oudere imkers toen opa's en oma's nog tot het gezin behoorden.
Een idee om later eens uit te voeren.
Een voorfront van een kast te beeldhouwen uit een 10 cm dikke eikenplank want wat betreft de artisticiteit zullen onze toekomstige generaties bepaald niet verwend worden.
Dirk






dertiende

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: banmasker

Bericht door labrador » di 28 aug 2007, 08:50

Uiteindelijk zien we dus dat dit forum zo weer een leuke bijdrage heeft geleverd. Ik was op zoek naar een Banmasker en heb er dus 1 gevonden.

Ik heb een compleet banmasker gekocht die ik op een vierkante duitse korf zal gaan vlechten. De korf lijkt wat op een Uddeler, echter, de wanden zijn stukken dikker. Er zit een aparte Honingkamer op met een Eikenhouten deksel. Ze werden veel gebruikt op de Lunneburgerheide. Volgens de verkoper, die ze ook zelf vlecht, zijn het Kanitzkorven. Gaat men echter "Googlen" dan vind met niet de exemplaren welke ik heb gekocht.

Bij deze de belofte dat als hij klaar is, ik er een mooi plaatje van zal schieten en hier zal plaatsen.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: banmasker

Bericht door Oude Essink » di 28 aug 2007, 15:17

Hallo Jaap,
Van Kanitz zijn mij geen vierkante korven bekend; de man heeft overigens enorm geëxperimenteerd om korven te krijgen waarin niet werd vastgekit; zie http://www.bijenhouden.nl/pagina/kopstukken/kanitz.html
misschien bedoel jij een kast als deze, die ik tegenkwam op de mooie site van gerard Vos: http://www.bitsandbees.nl
Afbeelding
Ik wacht graag jouw verrichtingen af.
.
Om je te inspireren hier nog een paar bankorven:
Afbeelding
.
.
Afbeelding Kom zonder boze geesten en inbrekers de winter door!!









hennie oes

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: banmasker

Bericht door Piet Jager » di 28 aug 2007, 19:07

Hennie schrijft: Van Kanitz zijn mij geen vierkante korven bekend; de man heeft overigens enorm geëxperimenteerd om korven te krijgen waarin niet werd vastgekit
"Om gelijke honingraten te krijgen is Kanitz in een later stadium de ronde randen gaan vervangen door vierkante. In de broedruimte heeft hij steeds stabielbouw toegepast; mobielbouw in de honingruimte verkreeg hij toen hij, in plaats van latjes met voorbouw, raampjes in de honingrand ging aanbrengen. Na 1860 werd de bijenafstand zoals Langstroth die bepaalde ook in Europa bekend en toegepast. Na zijn proefnemingen met de vierkante korf is Kanitz uiteindelijk op dubbelwandige houten kasten overgestapt, waarop hij bakken zette voor de honing. Bovenbehandeling dus zoals hij met zijn korven gewend was en niet de achterbehandelingskast die door Dzierzon werd gepropageerd"

!Piet

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: banmasker

Bericht door Hugo » wo 05 sep 2007, 12:51

labrador schreef:
Ik ben op zoek naar een banmasker:

...
Tips zijn welkom!!

Jaap
Beste,

Foto's van o.a. banmaskers, vreemde bijenkorven -en kasten, antieke bijenspullen en meer van die aard vind je op

http://www.outdoorplace.org/beekeeping/ ... Museum.htm

mvg,

Hugo (1/2 bij, " N' oublier pas le guide")

Nobodies prefetc

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten