korf en varoabestrijding

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mechelen.hans
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 22:14
Locatie: Nederland
Contacteer:

korf en varoabestrijding

Bericht door mechelen.hans » zo 14 nov 2010, 12:43

Ik wil volgend seizoen een korf op de bijenstand neerzetten. Als je bijen houdt in kasten, heb je drie momenten om iets te doen aan de mijten: darrenbroed wegsnijden in april/mei, nadat de honing eraf is gehaald bestrijden met thymovar-achtige producten en in de winter oxaalzuur behandeling. De laatste kan je uiteraard bij korven ook doen, maar doen korfimkers nog meer aan varoabestrijding en zo ja wat?

Hans van Mechelen :hive:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: korf en varoabestrijding

Bericht door semar » ma 15 nov 2010, 11:11

laten zwermen onderdrukt de varoa ook al (onderbreking broedcyclus).
daarna zou je kunnen jagen en oxaalzuur kunnen toepasen op de ´kale´bijen.
en dan de bijen weer terug storten.

Vriendelijke groet

Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: korf en varoabestrijding

Bericht door Bart de Coo » ma 15 nov 2010, 21:42

De laatste brochure die NBV-leden ontvangen hebben over de varroabestrijding, beschrijft twee methoden voor een complete bestrijding, het jaar rond. Methode één luidt: verwijder darrenbroed in het voorjaar, behandel de veger met oxaalzuuroplossing, neem de zomerhoning af en bestrijd met mierenzuur of een thymolproduct (Het volk heeft gesloten broed) en druppel nog eens met oxaalzuuroplossing in de winter. Methode twee wijkt af op het tweede punt. Hij luidt dan zó: verwijder darrenbroed in het voorjaar. behandel de veger met oxaalzuuroplossing. Behandel het hoofdvolk ook met oxaalzuuroplossing, zodra al het broed is uitgelopen. Behandel in de winter nog eens met oxaalzuuroplossing.

De tweede methode is prima toe te passen in de korf. Handel bijvoorbeeld als volgt: snij darrenbroed weg in het voorjaar. Maak een jager en behandel die met oxaalzuuroplossing (Laat eventueel de oude korf afvliegen op de jager. In dat geval geef je de jager weinig bijen mee!) Zodra de jonge moer in de oude korf aan de leg is, dan snij je de raten ver terug. Laat het volk even een dagje tot rust komen. Trommel het jongemoervolk omhoog langs de wanden van de korf. behandel ook dit volk met oxaalzuuroplossing. In de winter druppelen met oxaalzuuroplossing is met de korf geen probleem.


Groet,


Bart de Coo

henkwim
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 23:00
Imker sinds: 2009
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Buckfast F1
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: korf en varoabestrijding

Bericht door henkwim » di 16 nov 2010, 22:40

. Hij luidt dan zó: verwijder darrenbroed in het voorjaar. behandel de veger met oxaalzuuroplossing. Behandel het hoofdvolk ook met oxaalzuuroplossing, zodra al het broed is uitgelopen. Behandel in de winter nog eens met oxaalzuuroplossing.


Groet,


Bart de Coo
[/quote]

@Bart, bij mijn weten je mag oxaalzuur maar 1x per jaar toepassen. Je kunt toch na de zomerdracht heel eenvoudig een apidea verdamper onder je korf leggen. Dan inwinteren vervolgens een tweede lange behandeling met mierenzuur (apidea) toepassen. Tenslotte tussen kerst en nieuwjaar druppelen met oxaalzuur.

Mvg Henkwim.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: korf en varoabestrijding

Bericht door Bart de Coo » vr 19 nov 2010, 14:32

Voor oxaalzuur geldt: 'één keer per generatie'. 'En niet één keer per jaar'. In de zomer en in de winter bestrijden is dus geen probleem. Meerder keren met oxaalzuur bestijden in de winter is dus wel een probleem.

Ik weet niet wat een 'apideaverdamper' is. Geef eens een link.

Hoe zou je met mierenzuur willen bestrijden? Met een korf zou dat natuurlijk kunnen met de sponsdoekmethode: leg een sponsdoek onder de korf. Daarop druppel je een dosering mierenzuuroplossing. Maar die methode werkt alleen als het volk 'op de plank' zit, als de korf volledig uitgebouwd is dus. Ik heb wel eens gehoord dat je een korf ook op zijn kop zou kunnen zetten met een Liebig-verdamper op de raten geplaatst, maar daar durf ik niet zo gauw mee te experimenteren. Verder kun je één raat wegbreken en een Nassenheider-verdamper op een verhoginkje plaatsen. Vervolgens zet je de korf voorzichtig over de verdamper heen. Het schijnt allemaal te kunnen.

Het bezwaar tegen mierenzuur in de korf blijft, dat je met mierenzuur de honing bederft. Oxaalzuuroplossing over de bijen nevelen als je later in het seizoen nog honing wilt oogsten, is daarentegen toegestaan. Kijk maar in de bijen@wur-brochure. Dat lijkt mij een zeer sterk argument vóór oxaalzuur boven mierenzuur.


Groet,


Bart de Coo

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: korf en varoabestrijding

Bericht door wilde » zo 28 nov 2010, 10:49

Reeds jarenlang houd ik ook enkele korven aan. Die heb ik ook steeds behandeld tegen varroamijten.
Het uitsnijden van darrenbroed doe ik niet, ook niet in mijn kastvolken, die overigens wel een apart bouwraam hebben dat geheel met darrenbroed gevuld is. Het uitsnijden is verstorend en erg onnatuurlijk. De bijen maken heel graag darrenbroed aan in bepaalde perioden en dat doen ze niet voor niets. Het kost ook heel veel energie. Ik vind het een verwerpelijke handeling. De enkele keren dat ik wél om een bepaalde reden darrenbroed verwijderde heb ik dat ook bekeken. Ik kon er nauwelijks of helemaal geen mijten in vinden en dan is het effect van uitsnijden dus ook zeer gering. Mijn avatar is ook een darrenkop, en niet voor niets, want ik koester deze dieren.

Een korf wordt bij mij in de 2e helft van december met oxaalzuursuikeroplossing gedruppeld (30 ml.). Iedere natuurzwerm die in een korf (of kast) nieuw wordt gehuisvest krijgt een oxaalzuurspray (3% in water). Zo beginnen ze schoon. Een korf die gezwermd heeft krijgt ook deze spray op de 25ste dag na de voorzwerm, want dan zijn alle darren uitgelopen. Ik keer de korf om en spuit de nevel op de zichtbare bijen. Daarna zet ik de sproei-opening van de spuit wat minder op nevel en meer op straal en dan sproei ik zo ook tussen de raten. Dan is alles vrij nat, maar het is in die tijd van het jaar (zwermperiode) geen probleem. Dat zijn de enige behandelingen tegen varroa bij de korven.
Bij de kasten pas ik vanaf eind juli ook nog 2x een Apiguardbehandeling toe. De kasten krijgen verder ongeveer dezelfde behandeling als de korven, maar volken op 2 broedkamers krijgen in december geen oxaalzuurdruppels maar die behandel ik met oxaalzuurverdamping. Ze mogen dus zwermen en ik zet alleen nieuwe volken op met natuurzwermen. Kunstzwermen maak ik nooit, omdat ik dat inmiddels ook een zeer onnatuurklijk iets vind dat niet past bij een natuurlijke wijze van bijen houden. Ik heb dat eerder wel gedaan, omdat ik het zo geleerd had, maar door voortschrijdend inzicht ben ik later een geheel andere methode gaan volgen, die mij en en mijn bijen zeer goed bevalt.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: korf en varoabestrijding

Bericht door Kroese » zo 28 nov 2010, 14:10

Bart de Coo schreef: Hoe zou je met mierenzuur willen bestrijden? Met een korf zou dat natuurlijk kunnen met de sponsdoekmethode: leg een sponsdoek onder de korf. Daarop druppel je een dosering mierenzuuroplossing. Maar die methode werkt alleen als het volk 'op de plank' zit, als de korf volledig uitgebouwd is dus.
Groet,
Bart de Coo
:naughty: :naughty: :naughty:

Ik zou sterk willen waarschuwen tegen de sponsdoek methode onder een korf toepassen. :hive:

Het vlieggat in de korf is te klein om te ventileren. De bijen lopen allemaal de korf uit, of gaan van paniek kapot.
Ook het broed krijgt dan veel schade. De koningin kan het wel eens ook niet overleven.
De sponsdoek methode is een "schok methode" en zeker te zwaar voor een korf met een vlieggat van een paar Cm.

17101961
Berichten: 39
Lid geworden op: di 17 apr 2012, 16:17
Contacteer:

Re: korf en varoabestrijding

Bericht door 17101961 » ma 29 jul 2013, 12:00

Beste heer/mevr. Wilde ,
Ik was op zoek naar de bestrijding van varoa in de korf.
Hierbij kwam ik uw berichtje tegen.
Wat bedoelde u met Oxaalzuurspray ( 3% in water ) ?

Groetjes mieke

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten