Hoe maak ik een 'Pijpkorf' ?

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Plaats reactie
Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Hoe maak ik een 'Pijpkorf' ?

Bericht door Franschman » di 26 jul 2011, 12:45

Didactiek is een groot goed en daarbij kan het Internet van dienst zijn. Helaas kunnen we in Noorwegen zien waar misbruik van foute informatie door foute, gestoorde figuren toe kan leiden. Dat even terzijde.

Ook bij imkerij is 'aanschouwelijk onderwijs' heel welkom. Als ik boekjes bekijk over koninginnenteelt van zo'n tien jaar geleden dan zie je dat daar met wat meer foto's veel meer van te maken zou zijn geweest.

Hier maar eens een voorbeeld van 'aanschouwelijk onderwijs'. Hoe maak ik een PIJPKAST.
Voor de uitprobeerder onder ons wel aardig denk ik, Voor de imker op de zandgrond;
Hoe kom ik aan goede Leem of Klei ? Succes !! :lol:
Bijlagen
Pijpkast.jpg
Maak liever een Pijpkast voor de bijen dan een pijpbom !
Pijpkast.jpg (75.68 KiB) 4839 keer bekeken

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een 'Pijpkorf' ?

Bericht door semar » di 26 jul 2011, 13:21

je moet een groote pottebakkers oven hebben om ze af te bakken. :doh:

anders wil ik die behuizing van gedroogde klei/leem wel eens zien na een maand regen :twisted:

dit werkt in egypte en landen waar men minder dan 5 mm regen per jaar heeft, ze hier proberen is vragen om moeilijkheden.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een 'Pijpkorf' ?

Bericht door Franschman » di 26 jul 2011, 13:29

Wat dacht je van onze Limburgse en Twentse huizen met Leemvakwerk. In een bijenstal moet het lukken Semar ! Waar een wil is.. :lol:

Probeer maar eens in Amsterdam ! :dance:

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een 'Pijpkorf' ?

Bericht door semar » di 26 jul 2011, 18:40

ik kijk wel uit,
mijn bijnstal staat al bijna met de poten in de sloot,
denk dat het bij mij toch echt te vochtig is.

Bovendien, :think: niemand heeft ooit beweerd dat het prettig wonen is in een plaggehut! :lol:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Freek
Berichten: 775
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een 'Pijpkorf' ?

Bericht door Freek » di 26 jul 2011, 22:17

Beter idee?
Vlecht voor dit natte land maar een korf met roggestroo en brummelspleet (gespleten braamstengels voor het vlechten ipv moderne spaanse pitriet), dan heb je een mooie bijenwoning van materiaal dat je zelf kunt zoeken uit de natuur. Maak er spijlen in van vuilboomhout en je authentieke Nederlandse bijenwoning is klaar! Zet die wel in een bijenstal anders gaat ie niet zo lang mee, zonde van het werk, verder met prikbijen (bastaarden) prima bijenhouden in zo'n ding (ik weet niet wat die moderne rasbijen als Carnica of buckfast bijen van zo'n oubollig huis vinden nemen die er genoegen mee?) alleen het honing winnen is lastig met een korf.
Er gaat wel gedurende een paar weken al je vrije tijd in zitten om de brummelspleet te maken en de korf te vlechten!

Groet,

Freek

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een 'Pijpkorf' ?

Bericht door semar » wo 27 jul 2011, 10:07

denk dat buckfasten het prima vinden als je de groote van de koraf aanpas aan de groote van het volk.


(korf van 1.5 meter hoogte en doorsnede van 1/2 meter?) :lol:

Vriendelijker groet
Semar(Dominique)

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een 'Pijpkorf' ?

Bericht door Franschman » wo 27 jul 2011, 13:18

O.K. 'jongens',

Het plaatje was vooral bedoeld om aan te geven dat een duidelijke illustratie in de bijenteelt toegepast veel helderheid kan oplveren t.o.v. een (lange) en soms saaie omschrijving. Dat je het ook kunt uitproberen het te maken en er bijen in kunt houden is meer een experiment. Kan geinig zijn ! :hive:

Als oud-docent en schoolboek auteur heb ik daar wel ervaring mee, wat niet wil zeggen dat mijn producten super ideaal waren. Waar ik dus voor pleit is voor (nog) duidelijker foto's en getekende figuren om de bijenkennis en de imkerij in het algemeen naar voren te brengen zeker voor het grote publiek.

Dan nog dit. Armbruster was een Duitse onderzoeker die een grote imkerverzameling had. Een deel daavan was in de jaren 90 te zien in Berlijn. Een begeleidend boekje kocht ik daar en geeft veel ( chronologisch geplaatste) informatie over de bijenteelt in Europa.( Zit deze man al in onze 'Hall of fame' Hennie ?)

Een opmerkelijke kast zag ik in dat boekje namelijk een kast gemaakt van TURF !!

In het veen kijkt men niet....... Zeker voor de imkerij op de boekweit gebruikt, die men vroeger op de verbrandde opperlaag teelde vóór de feitelijke ontginning! :D

Gebruikersavatar
apiario
Berichten: 1431
Lid geworden op: wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds: 1976
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Streefkerk
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een 'Pijpkorf' ?

Bericht door apiario » zo 07 aug 2011, 19:54

Afbeelding

Op een van de reizen in Brasil zag ik dat deze imker op iedere hoek van zijn huis een rioolbuis staan met daarin bijen.
Vroeger misschien nog zaten ze hier in schoorstenen. Men zou dus ook een pijpkorf kunnen maken van een grote rioolbuis.

Of niet soms ?
voor lezing angelose/geafrikaniseerde bijen

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een 'Pijpkorf' ?

Bericht door Bart de Coo » zo 07 aug 2011, 23:25

Mooie foto!

Ik zou alleen niet kiezen voor een rioolbuis van aardewerk of beton. Volgens mij geeft dat in de winter veel te veel warmte af. Dan ben je bijen aan het pesten. Bovendien kun je daar niet op trommelen om een jager te maken. Maar een plastic buis met isolatiemateriaal eromheen, mwa. Moet lukken. Door de langgerekte vorm zou een jager toch ook moeten lukken. Schuin omhoog neerzetten, de bijen in een kieps laten lopen en van onderaf beroken. Ik ben gek genoeg voor dit soort fratsen. Misschien kom ik nog eens een mooie buis tegen ergens. Alleen nog even nadenken over de varroabestrijding.

Bart

Franschman
Berichten: 1235
Lid geworden op: wo 27 apr 2011, 00:13
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een 'Pijpkorf' ?

Bericht door Franschman » zo 07 aug 2011, 23:39

Leuke foto's apiario ! :be3:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten