afmetingen ringen roggestrokorf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Erna » ma 21 nov 2011, 18:17

Toch nog één vraagje!! Klopt het dat ik het vlechtriet een nacht in water moet zetten voor ik het gebruik?? Graag jullie profesionele mening hierover.

Groetjes

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Oude Essink » ma 21 nov 2011, 22:48

Als het riet erg droog en dus "knapperig"is geworden, is even van tevoren besproeien afdoende om het bewerkbaar te maken. Ben overigens benieuwd of Tinus het daarmee eens is!!
hennie oes

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door m.kolsters. » di 22 nov 2011, 15:03

Ja Hennie, ik doe het 5 min. voor ik ga vlechten in het water zetten maar niet langer dan verkleurd de band.
Toch nog de vraag waarom men met stro wil vlechten bunt is veel sterker , en de lucht kan je er niet uit vlechten ,
bij stro druk je er de lucht wel uit en is minder strak gevlochten en dus ook kouder.
En bunt kost niets, alleen moeiten.
Tinus Kolsters

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Primus » do 24 nov 2011, 18:24

Wie kan er enkele foto's plaatsen van hoe men het begin van een bijenkorf vlecht of hierover goede raad kan geven, nergens vindt je dat terug.
Alvast bedankt,


Primus

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door m.kolsters. » do 24 nov 2011, 20:28

Ik zal proberen het uit te leggen, als je een bos stro in de ring steekt tot het vast zit.
Dan de ring op schuiven tot 25 cm van het begin (dikste kant van het stro )dan leg je een mastworp knoop op een hand van onder en je buigt het sto haaks om
en draait dan links of rechts om tot je een keer rond bent geweest dan ga je aan het insteken met de band vanaf je hand naar boven wel bij de haakse bocht beginnen, je moet wel zoveel keer doorsteken dat de ruimten tussen de banden ook de dikten van de band heeft.
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt en anders een paar keer oefenen dan wordt het je wel duidelijk.
En als je niet te ver weg woont dan kom je maar even naar Oostelbeers.
Tinus Kolsters

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Primus » za 03 dec 2011, 18:54

Het resultaat!!

Na heel veel zwoegen met het begin is de eerste korf een feit geworden, velen onder u zullen het wel niet de perfecte korf vinden, ik trouwens ook niet :roll: Maar alle begin zal wel moeilijk zijn, ik wil jullie dus het resultaat laten zien en nog liever jullie commentaar.

Groetjes.
Bijlagen
Korven 001 [1024x768].JPG
Korven 002 [1024x768].JPG

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door maartenkleijne » za 03 dec 2011, 20:07

Mijn grootste bewondering gaat uit naar mensen die iets kunnen dat ik niet kan!
Vraag: hoe kan ie zo mooi glimmen of ligt dat aan de belichting?
gr,
m

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Bart de Coo » za 03 dec 2011, 20:41

Zier er best aardig uit hoor! Misschien een beetje klein en niet helemaal regelmatig van vorm, maar ja.

Het begin. Ik zal ook eens proberen uit te leggen hoe ik het doe. Dat is erg lastig inderdaad, want van Tinus' uitleg snap ik niet zo veel. Je moet het hem gewoon zien doen en dan snap je het in één keer, denk ik. Dus tegen beter weten in doe ik ook een poging.

Maak een niet al te dikke bundel stro. Steek er een tiewrapje in. Zorg dat het oogje uitsteekt. Aan het uiteinde maak je een mastworp met de vlechtband, om de bundel heen. Wind het vlechtband langdurig om de bundel. Buig de bundel aan het uiteinde rond. Doordat je het vlechtband zo vaak om de bundel heb gewonden, gaat dat best gemakkelijk. Pulk het uiteinde van het tiewrapje tussen de bundel vandaan en steek het door het oogje. Nu kun je de bundel mooi rond trekken. Laat een gaatje over, want je gaat het vlechtband nog heel vaak door het midden steken.

Nu ga je een beetje stro bijsteken. Je buigt de bundel, ook wel de 'wrong', rond het beginnetje en je vlecht het telkens vast door het vlechtband door het midden te halen. Je gaat net zo lang door totdat het gaatje verdwenen is of heel klein is geworden. Dan maak je de eerste steek.

Nou ja, je moet het me een keer zien doen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door O Peatey » za 03 dec 2011, 20:56

Ik wil ook zo graag met een korf beginnen, maar heb geen stro.
Wie o wie in Noord-Holland (Enkhuizen) of omstreken heeft een bundel roggestro over om me op gang te helpen?
Pieter

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Oude Essink » zo 04 dec 2011, 11:15

Bart schreef:
Het begin. Ik zal ook eens proberen uit te leggen hoe ik het doe. Dat is erg lastig inderdaad, want van Tinus' uitleg snap ik niet zo veel.
Kijk eens met mij mee; ik denk, dat je zelfspot genoeg hebt om te lachen.
"Pak een niet te dikke bundel stro": bundel = een pak; een samengebonden bos; een schoof zal wel teveel zijn.
"Steek er een tiewrapje in" wat is een tieuwrapje? van Dale uit 1978 kent het woord niet; hij gaat van tieter naar tij.
"maak een mastworp" (?); van Dale er maar weer bij pakken: mastworp = halve knoop; dubbele mastworp = hielingsteek.

Ik sluit mij bij jouw eigen verzuchting aan:
Bart schreef:
Nou ja, je moet het me een keer zien doen.
En zo gaat het met de meeste ambachten: je moet het zien doen. Ook imkeren zelf is een ambacht; je leert het niet uit een boekje.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten