afmetingen ringen roggestrokorf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Primus
Berichten: 1043
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Primus » zo 04 dec 2011, 11:35

Kan er nu niemand is een foto maken bv. met een koord hoe je dat doet die steeds meer beruchte wrong maken, moet toch makkelijker zijn met een koord dan met stro maar dan snap ik het misschien (maar dat zal wel aan mij liggen) :dance: Want eigelijk ik snap er nog steeds niet veel van.
Maar: wij zullen doorgaan tot er een echte wrong is, ha,ha
groetjes

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Bart de Coo » zo 04 dec 2011, 11:48

Hier moet ik even op reageren natuurlijk. De semantische ellende waar jij het over hebt laat inderdaad mooi zien hoe moeilijk het is om praktische handelingen in woorden te vangen. Zo heb ik ooit eens een handleiding bemachtigd 'zum flechten eines Lünburger Stülpers'. Ik heb twee zaterdagen zitten staren naar de foto's (!) en de uitleg voor het vlechten van een beginnetje; ik ben er tot op de dag geen wijs uit geworden.

Tsja, 'bundel'. Hoe moet ik het dan noemen? 'Een bundeltje van een paar centimeter dik'? Ik liet al het woord 'wrong' vallen, maar ja, dat snapt niemand. 'Roede'? Nu weet ik het even niet meer :lol: .

'Tiewrap'. 'Tie' betekent 'binden' of 'vastmaken' en 'wrap' betekent 'wikkelen'. In de loop der jaren ben ik voor deze dingen de gekste namen en spellingsvormen tegengekomen. Ik dacht zelf lange tijd dat het iets met 'taille' te maken had. Bij de Praxis zag ik 'tailrap' staan, geloof ik. Het kan ook 'taillerep' of 'taillewrep' geweest zijn. De taalgebruiker is ten einde raad. Veel leden van onze vereniging hebben het over een een 'trekbandje'. Wil iemand voor de eeuwighied de knoop doorhakken a.u.b.? Hoe noemen de Engelsen zo'n ding, als het woord inderdaad Engels is? Het kan zomaar 'Nedernepengels' zijn! (Denk aan Nederlands nep-Engels, zoals 'pick-up' of 'lunchroom'.) Of moeten we er toch maar een eigen woord voor gaan verzinnen? Geweldig idee voor Arnon Grunberg! Die schrijft dit jaar Het Groot Dictee :lol:

Bij 'mastworp' ben ik toch geneigd om Van Dale tegen te spreken. Deze knoop is zeer gangbaar in de zeilsport. Ook onder surfers is hij welbekend. Je slaat een lijntje twee keer om iets ronds heen. De eerste keer ga je óver het lijntje heen en de tweede keer eronderdoor. Dat is zover ik weet toch de betekenis die iedereen hanteert. Ook de term 'halve knoop' ken ik, maar dat is in mijn perceptie echt wat anders; een halve knoop is een halve knoop en een mastworp een mastworp.

Nieuwe uitdagingen: leg aan beginnende vlechters in woorden uit hoe je de korf in vorm krijgt, hoe je een vlieggat maakt en hoe je de korf aan de onderkant vlak maakt. Veel succes! :lol:

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Albert Stoter » zo 04 dec 2011, 12:37

Ik houd het op tie-wrap.

Groet Albert (die best een keer een instructief filmpje in Dieren wil komen maken).

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Oude Essink » zo 04 dec 2011, 13:05

Aan alle aspirant-korvenvlechters: De hoogste tijd om je in te schrijven voor een cursus korfvlechten; de enige manier om te leren niet alleen hoe je begint met een duimdik rond bosje stro ter hand te nemen maar ook hoe je dat in je hand moet vasthouden en hoe je daar het eerste vlechtbandje omheen legt; en laten wij wel wezen: een praktische cursus is aanzienlijk gezelliger en inspirender dan na "2 volle dagen staren en lezen" nog niet te weten hoe het moet. Bij mijn weten vlecht Bart inmiddels met plezier fraaie korven en leerde hij het op een genoeglijke cursus. (Overigens houd ik ook van een robbertje linguistisch knokken, maar dat staat los van mijn bijenteelthobby).
hennie oes

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door m.kolsters. » zo 04 dec 2011, 14:02

Wat is het probleem de afstand of geen zin pak de trein of de auto en ga naar het bakhuis.
Leer in een uur het vlechten met koffie en een mede, bunt en vlechtband heb ik genoeg .
De kosten, daar ik voor een uur gezelligheid niets vraag kan het geen probleem zijn.
Zo heb ik meer imkers uit Nederland gehad zelfs Bart en een groep uit Haarlem en Ettenleur.
Maar de tijd dringt ik ga niet vlechten tot mijn 75 jaar.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door m.kolsters. » zo 04 dec 2011, 14:45

En wat ik nu vergeet is dat ik wil zeggen dat je het mooi hebt gevlochten Primus, af katten kan altijd wel maar je hebt het lef om het te laten zien.
En de vlechter die het beter kan voor zijn eerste korf woont toch in ..........
Ik wil maar zeggen wie laat zijn eerste korf zien die beter is.
En zoals Henny schrijft uit een boekje vlechten is niet gemakkelijk of niet te doen.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Bart de Coo » zo 04 dec 2011, 21:46

Nog een nieuwe uitdaging: leg in woorden uit hoe je een 'las' maakt, dus een overgang naar een nieuw stuk vlechtband als de oude te kort is geworden.

Nog een spellingsvariant die me te binnen schiet: 'rib' in plaats van 'wrap'. Met dank weer aan Albert, die ons gewoon even naar Wikipedia verwees. 'Tie-wrap' dus. Alle ellende is dus ontstaan door een jolige fabrikant die het woord zonodig als 'Ty-rap' moest spellen. Gelukkig zijn die dingen nu zodanig ingeburgerd, dat er allerlei Nederlandse namen voor bestaan. De mooiste Nederlandse woorden vind ik 'kabelbinder' en 'stripke'. Ik denk dat ik die laatste er maar eens in ga houden.

Maar Albert, jouw idee om eens in Dieren een YouTube-filmpje te komen maken, lijkt mij leuk. Daar moeten we wel de tijd voor nemen. Mail eens.

Ondertussen is in Dieren inderdaad een vlechtcursus aan de gang, onder mijn bezielende leiding. Ik heb er afgelopen maand over geschreven in Bijenhouden. We vlechten op zaterdagochtend tussen 10 en 12. Als dat je slecht uitkomt, dan kun je terecht in Brummen op donderdagavond. Ik weet alleen niet of ze nog steeds bezig zijn. Wij wel; wij gaan door tot de voorjaarsinspectie. Stuur eens een pb voor meer informatie. Overigens is onze verenigingsstal prima aan te lopen vanaf station Dieren, waar vier keer per uur een trein stopt.

Afbeelding

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Oude Essink » ma 05 dec 2011, 11:04

Afbeelding

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door m.kolsters. » ma 05 dec 2011, 12:27

Dag Bart,als ik in de korf kijk is er toch een foutje de stokken moeten gekruist zitten.
Dat is vanwegen het geloof en voor de raat beter vast te zetten, of je er drie of vier rijen inzet.
Ook je korf is mooi gevlochten als je het zelf hebt gedaan.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Oude Essink » ma 05 dec 2011, 12:53


In het klein ook op de voorpagina: een stevige steunspijl , vlak boven het vlieggat, evenwijdig aan de drie bovenste draagspijlen en dwars op de overige spijlen, geeft definitieve steun aan de zware raten, als deze met broed en honing zijn gevuld. De spijl vookomt ook het tegen elkaar kleppen van de raten, als je de korf tilt.



















hennie oes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten