afmetingen ringen roggestrokorf

Deze oude bedrijfsmethode is nog steeds interessant.
Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Erna » vr 18 nov 2011, 18:38

Ik heb enkele bussels roggestro op de kop kunnen tikken en wil hiermee korven gaan vlechten. Vraagje; welke doormeter moet de vlechtring hebben en kan ik die maken uit een stukje pvc buis? kan iemad een vlechtnaald beschrijven of misschien een fototje mailen?
Alvast bedankt.
Erna

Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door O Peatey » vr 18 nov 2011, 19:24

He Erna,
Waar is er nog roggestro te bemachtigen? Ik wil ook graag aan de bak.
Pieter

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Primus » za 19 nov 2011, 18:07

Ook ik heb intresse in de juiste afmeing van de stroringen die gebruikt worden. Kan ik gewoon een stukje pvc buis gebruiken als vlechtring? Hoe maak je een naald? wie kan ons helpen?

vriendelijjke groeten

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Oude Essink » za 19 nov 2011, 19:45

Even een snelle foto:
Afbeelding

vlechtring PVC is thans gebruikelijk
vlechtnaald: momenteel vooral de 2 linksste afbeeldingen; in alle imkershops te koop. met gehaaste groet,
hennie oes

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Primus » za 19 nov 2011, 22:14

Bedankt voor de info, maar wat is de doormeter van zo'n ringen???

Vriendelijke groeten,


Primus

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Bart de Coo » za 19 nov 2011, 22:35

Primus,

Dat is allemaal een kwestie van voorkeur, traditie en gewoonte en zulk soort dingen meer. Op de Lüneburger Heide hebben korfwanden een doorsnee van misschien wel tien centimeter. Maar een korf die gevlochten is van pijpenstro, kan prima toe met twee. Het interesseert de bijen allemaal geen klap.

Als je met roggestro gaat vlechten, zou ik je een vlechtring/manchet willen adviseren van ongeveer vier centimeter doorsnee. Maar daar zullen ongetwijfeld vele, vele adviezen van anderen tegenover staan. Ga gewoon op zoek op rommelzolders, rommelmarkten en wat dies meer zij. Een gordijnring? Een afgeknipte hals van een PET-fles? Weet ik veel, verzin maar wat.

Overigens is zo'n ring niet per se nodig. Als je je duim en wijsvinger om de wrong legt en je voelt hoe dik die ongeveer is, dan snap je ook zo wel wanneer je moet bijsteken.

Het voorsteken van een gat waar je daarna het vlechtband doorheen steekt, lukt ook prima met een schroevendraaier.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Oude Essink » za 19 nov 2011, 23:03

Hoi Bart,
Wat diameter vlechtring betreft: geheel met je eens; de een wil een dikke korfwand, de ander is met minder tevreden; de bijen interesseert het geen zier.
Betreffende de schroevendraaier is mijn ervaring: erg lekker werkt dat niet; dan steek je nog beter een stugge binddraad onbemiddeld door. Beginnend korfvlechter zou ik echt een van de 2 linkse stopnaalden aanbevelen.
hennie oes

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Bart de Coo » zo 20 nov 2011, 14:26

Een schroevendraaier heeft wel nadelen inderdaad. Je kunt er ook de pitband mee beschadigen bijvoorbeeld. Bovendien is het vaak zo dat het gat dat je voorgestoken hebt, onvindbaar is, zodra je de vlechtband erdoor wilt steken. Dan moet je weer opnieuw steken. Dat is nog wel eens gemier.

Sommige vlechtende imkers bij ons gebruiken graag een platgeslagen koperen buisje. De ene kant is open: daar klem je de vlechtband in; de andere kant is puntig gemaakt, met een slijpsteen bijvoorbeeld. Schijnt ook prima te werken.

Nog een voordeel van die dingen die links op Hennies foto staan: je kunt er fijn mee priegelen op de vierkante millmeter. Dat zal, zeker als je net begonnen bent met de korf en de steken dicht bij elkaar moeten, ook nog wel eens prettig blijken te zijn.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten: 2000
Lid geworden op: di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door m.kolsters. » zo 20 nov 2011, 15:10

Wat jammer dat je niet zegt dat het 30/40 mm. is en als je een antennen van een auto pakt en deze heeft 3 maten dikten dan kan je die over de gehelen lengte wat plat maken zodat er de bant nog in kan en aan de andere kant dicht slaan en een beetje een punt aan maken.
En dan kun je vlechten wat de naald blijft aan de band zitten en kan je werken tot je band op is. :hive: :be8:
Tinus Kolsters

Erna
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 18 nov 2011, 18:33
Contacteer:

Re: afmetingen ringen roggestrokorf

Bericht door Erna » zo 20 nov 2011, 18:52

beste Imkers,


Bedankt voor de vakkundige informatie die juliie mij gaven.


VRG Erna

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten